RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

RetailDetail Summer School: retailer, waar doet het pijn?

icon
Algemeen11 augustus, 2020

Wie zijn de helden in de anderhalvemetereconomie? Retailers die digitaliseren, blijkt onomstotelijk uit de Unfair Index van Carole Lamarque (Duval Union). Op de RetailDetail Summer School leert ze je hoe je kracht (terug) te vinden.

 

De retailsector in kaart

De Unfair Index, ontwikkeld door het team van Carole Lamarque, bepaalt de digitale prestaties van zestig retailbedrijven. Werkpunten, gemiste kansen en trends uit de retailsector worden voor het eerst volledig in kaart gebracht. Wat blijkt? De dag van vandaag is digitalisering geen optie meer, maar een must… en de retailsector is hierop geen uitzondering.

 

De geanalyseerde bedrijven werden beoordeeld op basis van vier pijlers: sterkte van de kanalen, digitale prestaties, kracht van het merk en klantenervaring. Samen vormen ze één Unfair Index voor de sector en leggen ze de pijnpunten bloot per retailer. De optimale Unfair Index start vanaf 80%: alleen dan heeft een bedrijf kans op onderscheidend vermogen (Unfair Advantage) en blijft het een te benijden speler in de markt. 

 

 

Wie zijn de helden en verliezers?

Tijdens de digitale RetailDetail Summer School op 21 augustus leert Carole Lamarque je in drie stappen hoe zo’n bedrijf met een Unfair Advantage en dus een stevig onderscheidend vermogen eruitziet. Wie zijn de blijvers van morgen, en hoe kan jouw bedrijf er een worden?

 

Hoe blijf je de te benijden speler in de markt? 

Het traject dat de potentiële klant dient af te leggen om een product te kopen, moet zo kort, efficiënt, gemakkelijk en aangenaam mogelijk zijn. Dit houdt in dat een optimalisatie van alle ’touchpoints’ essentieel is. Wie zijn hier de helden en verliezers uit de sector?

 

Hoe blijf je de meest zichtbare speler in de markt? 

Door de intense concurrentie in de retailsector is het niet alleen essentieel om je te onderscheiden, maar ook om zichtbaar te zijn voor potentiële klanten en medewerkers. De onlineresultaten worden mede bepaald door die volgorde. Bedrijven die in de top 3 voorkomen in het hoofd van de klant én op Google, zullen de meeste aandacht krijgen. Hierdoor is het van cruciaal belang dat de retailsector zich focust op die positie in top 3. Wie zijn hier de helden en verliezers uit de sector? 

 

Hoe blijf je het krachtigste merk in de markt? 

Terwijl de meeste industrieën de digitalisering hebben omarmd om de interactie met klanten te versterken en hun ‘brand messaging’ te vergroten, is er nog steeds een groot deel dat de digitale boot afhoudt en zich vast blijft klampen aan de traditionele benaderingen. Die bewijzen hun waarde keer op keer, maar het is belangrijk om op te merken dat het hier om een en/enverhaal gaat en niet om een of/ofverhaal. De lockdown-maatregelen hebben er immers voor gezorgd dat klanten het overgrote deel van hun dag thuis doorbrengen, waardoor ze meer dan ooit online beschikbaar zijn. Wie zijn dus de helden en verliezers van de anderhalvemetereconomie?

 

 

De interactieve online sessies van RetailDetail Summer School gaan door op 21 augustus en 10 september, met sprekers als Herman Toch, Stefaan Vandist, Cor Molenaar en veel meer. Klik hier voor meer informatie en tickets.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN