RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven RetailDetail
  • Onderwerpen innovatieInterview
  • Geografie Japan
  • Personen Jorg Snoeck
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

RetailDetail wordt reisorganisator: “Niets vervangt de vibe van een Retailhunt”

icon
Algemeen28 juli, 2022

RetailDetail vertrekt dit najaar naar Tokio, op Retailhunt. Na steden als New York als Dubai, komt de bakermat én toekomst van moderne retailtrends aan de beurt. “Weinig steden ter wereld komen zo verrassend uit de hoek als de Japanse hoofdstad”, zegt oprichter en reisleider van dienst Jorg Snoeck.

Inspiratie is een voltijdse job

“Vorig jaar maakten we een spectaculaire reis naar Dubai met een grote groep van meer dan 100 deelnemers”, zegt RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck, die zich ontpopt tot heuse reisorganisator. “De hunts zijn ooit begonnen in Berlijn, maar daarna volgden al snel Kopenhagen, Bologna, Shanghai/Shenzhen, New York, Dubai en nu Tokio.”

Na een verplichte coronapauze deed het zichtbaar deugd om weer in het buitenland kennis en inspiratie te kunnen opdoen met Belgische retailondernemers. “Niets kan de ‘vibe’ vervangen van het echt menselijk en direct contact op onze Retailhunt-trendtours. Omdat we met beperkte groepen werken, kunnen we met de Retailhunts top-content aan een uniek netwerk koppelen”, glundert Jorg Snoeck. Maar veel werk is het wel.

Het groeit zo hard dat de hunts een volwaardige tak van RetailDetail geworden zijn. “Ik wil alles tot in de puntjes verzorgen. En dat is eigenlijk bijna een full-time job op zich.” Naast de gesloten hunts zijn er immers ook open hunts en bedrijfshunts, zoals recent voor de veilingsector naar Bologna, maar ook met Lunch Garden naar Berlijn en een tour door de Benelux en Duitsland voor de top 25 van Walmart. “En je hoeft het zo ver niet te zoeken. Al duizenden retailprofessionals hebben onze Antwerp hunt gevolgd, vaak in combinatie met ons nieuwe knowledge center in de Stadsfeestzaal.”

Bakermat van nieuwe trends

Op dit moment legt de oprichter zich quasi voltijds toe op de volgende Retailhunt: de volgende inspiratietocht, met bestemming Tokio, Japan, is volop aan het ‘boarden’. “Ik vertrek volgende week om daar alles te checken.”

Waarom Tokio? “Japan is de bakermat van nieuwe trends. Weinig steden ter wereld komen zo verrassend uit de hoek als de Japanse hoofdstad. Tokio is de heimat van gaming en robotica, katapulteert ons in de metaverse en hypergepersonaliseerde fashion en zoekt creatieve oplossingen voor de uitdagingen van vergrijzing en vereenzaming die ook het Westen te wachten staan.”

“Hoe gaan ze in Tokio om met de vele woonuitdagingen in een overbevolkte metropool? Hoe zorgen voeding en levensstijl er voor een langer en gezond leven? Wat betekent het voor fashion als niet jongeren maar senioren de markt vormen? We trekken naar het Europa van morgen, want dezelfde sociodemografische shift stormt op ons af.”

Wereld van verandering en inspiratie

Op vraag van de deelnemers, gebeurt de hunt naar Tokio voor het eerst in drie groepen, volgens interessesfeer: fashion, food of home/real estate. “Tokio heeft een bijzondere en unieke modecultuur, terwijl de sterke vergrijzing en verstedelijk daar sterk bepalend is voor hoe mensen wonen. Door de groepen te verdelen, kunnen we dieper gaan.”

“Plus, we verwachten ruim 120 topondernemers die meegaan, dan wordt de groep te groot. Iedere groep wordt ondergedompeld in een aangepaste wereld van verandering en inspiratie”, aldus Jorg Snoeck. Is er nog plaats voor wie mee wil? “Oei, we zijn volop aan het afronden. We kunnen elk moment volzet zijn. Degene die nog mee willen, zullen snel moeten zijn.” En wat met het kostenplaatje? “Voor all-in 12900 euro voorzien we een volledig programma van zowat 9.00 tot 23.00 elke dag. Het wordt in ieder geval een onvergetelijke ervaring.”

Boarding info:

  • 2-8 okt – Retailhunt Tokio food
  • 9-15 okt – Retailhunt Tokio fashion
  • 16-22 okt – Retailhunt Tokio home & real estate
Wil je nog mee naar Japan? Klik hier voor meer info.
Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Ook Nederland maakt pakjes uit China duurder

    Na Frankrijk en België gaat ook Nederland een heffing opleggen voor e-commercepakjes die van buiten de Europese Unie worden ingevoerd. Een gemiddelde bestelling zou zo'n 6 euro duurder worden.

  • icon
    Algemeen3 december, 2025
    Amazon countert Shein en Temu met kostenverlaging voor Europese verkopers

    Amazon verlaagt vanaf half december in Europa de kosten voor verkopers van onder andere mode en woonartikelen. Hiermee lijkt de retailgigant te reageren op de toenemende concurrentie van CHinese platforms als Shein en Temu.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN