RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Retailers beseffen nog niet welke golf van datatransparantie er op hen af komt”

icon
Algemeen13 november, 2019

In december lanceert technologie-ondernemer Davy Kestens de app Cake in België: een gratis bankierapp die niet enkel voor consumenten, maar ook voor retailers een ware ‘gamechanger’ zal worden. “Klantendata worden algemene kennis”, meent hij.

 

Inzicht in klantgedrag

Met Cake kunnen gebruikers al hun bankrekeningen vanuit één app beheren. De toepassing gaat echter veel verder dan de huidige bankierapps, benadrukt Kestens. Cake voegt namelijk geanonimiseerde data van al zijn gebruikers samen en gaat daarmee aan de slag om hen proactief en geautomatiseerd advies en informatie te bezorgen over hun inkomsten, uitgaven en bestedingsgedrag. Daarnaast stelt Cake ook geanonimiseerde statistieken ter beschikking aan merken en retailers: zij krijgen zo in real-time inzicht in hun markt, het gedrag van hun klanten – en die van hun concurrenten.

 

Dat is allemaal mogelijk dankzij de nieuwe Europese betaalrichtlijn PSD2, die grotere transparantie met zich meebrengt. “Veel retailers gaan er vanuit dat klantendata van hen zijn. Ze begrijpen nog niet dat data algemene kennis wordt”, aldus Kestens. “Op basis van de financiële transacties van consumenten kunnen wij aan marktonderzoek en rapportering gaan doen. Retailers lijken nog niet te beseffen wat de impact wordt van die nieuwe bankwetgeving. Er komt een golf van transparantie aan die ze niet gewend zijn.”

 

Accurate klantdata

Wat kan Cake dan zoal betekenen voor marketeers? “Je kan in real-time zien wat je marktaandeel is, welke winkels het beter doen dan andere, en interessante patronen ontdekken. Het is bijvoorbeeld mogelijk om klantensegmenten te analyseren. Retailers weten veel over hun eigen klanten, maar zodra ze de winkel buiten stappen, weten ze niets meer. Wij kunnen dat wél zien.”

 

“Wat is de impact van Netflix op Kinepolis, van Coolblue op MediaMarkt? Is je klant eerder promogedreven of trouw? Wat is zijn typisch budget of financiële situatie? Welke merken zijn je partnermerken en welke zijn je antimerken? Is Ikea bijvoorbeeld een concurrent voor jou, qua tijdsbesteding?”

 

Daarnaast kan Cake naar aanleiding van individuele transacties micro-bevragingen gaan doen: enkele korte vragen stellen aan de gebruikers. Jumbo zou bijvoorbeeld aan klanten die voor het eerst een Belgische winkel bezochten, kunnen vragen wat ze vinden van het aanbod, of van de drukte in de winkel. JBC zou klanten die meer besteden bij C&A kunnen benaderen met de vraag wat ze bij de concurrent vinden dat ze niet bij JBC vinden. “We gaan dus veel verder dan traditionele marktonderzoeksbureaus, met werkelijke aankoopdata in real-time.”

 

Datasegmentatie laat bovendien toe om gerichte promoties aan te bieden. Carrefour kan een cashback voorstellen aan klanten die meer besteden bij Delhaize. Een tankstation kan een cashback beloven per besteding van 100 euro, om klanten te laten terugkeren. “Of je kan klanten die sinds een aantal maanden niet meer komen, met een aanbieding reactiveren. Wij kunnen zo online consumenten weer naar de winkel brengen.”

 

Wachtlijst

De lancering van Cake is gepland voor midden december. Meer dan zevenduizend consumenten staan al op een wachtlijst: “Zij zullen de app als eersten kunnen gebruiken, en ook als eersten de voordelen ervan krijgen. We delen namelijk een deel van onze inkomsten met de gebruikers, wanneer hun geanonimiseerde data in statistieken verwerkt wordt. We werken bovendien ook aan deals met grote merken, die cashbacks gaan geven aan Cake-gebruikers. Dat is een sterke incentive.” Onder andere AVA, CheapTickets en Foodmaker zijn nu al commerciële partners van de app.

 

Bent u ook benieuwd wat de lancering van Cake kan betekenen voor uw merk? Davy Kestens spreekt in het voorprogramma “Gamechangers” op de RetailDetail Night, de feestelijke afsluiting van het retailjaar. Die vindt plaats op donderdag 28 november in San Marco Village in Schelle: ’s middags zijn er thematische seminars, ’s avonds volgt een plenaire sessie met het retailjaaroverzicht door professor Gino Van Ossel, de uitreiking van de RetailDetail Awards en een keynote door Jef Colruyt. Daarna is er gelegenheid tot uitgebreid netwerken met heerlijke hapjes en drankjes. Via deze link vind je meer informatie over het evenement en kan je tickets bestellen.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN