RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Kim Evenepoel
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Runners' Lab: "Klanten zijn blij dat ze nu ook bij Belgisch bedrijf terecht kunnen voor goede online ervaring"

icon
Algemeen3 mei, 2021

Zoals nagenoeg elke retailer moest CEO Koen Wilssens van loopwinkel Runners’ Lab vorig jaar digitaal versnellen als gevolg van de coronalockdowns. “Maar wij hadden al langer een webshop, dus we moesten niet van nul beginnen”, zegt hij. En het digitale kanaal is meer dan ooit een blijver. “Al blijft persoonlijk contact nog altijd zeer belangrijk”, benadrukt hij.

 

WhatsApp-service

“Wij zijn bij het begin van de eerste lockdown meteen van start gegaan met een Whatsapp-service”, vertelt Wilssens. “Dat was letterlijk: een telefoon gaan halen, sim-kaartje erin, WhatsApp Business installeren en dan door middel van een beurtrol 7 dagen op 7 die dienst bemannen.” Een intensieve operatie, dus, maar Wilssens heeft er allerminst spijt van. “Op die manier slaagden we erin om het advies dat we gewoonlijk in de winkel aanbieden zo goed mogelijk te benaderen. En dat werd ook door onze klanten gewaardeerd. Ook nu klanten weer welkom zijn in de winkel, bieden we deze dienst nog steeds aan.”

 

Net als zowat iedereen die rechtstreeks of onrechtstreeks met retail te maken heeft, verwacht Wilssens niet dat we post-Covid ook weer zullen terugkeren naar een klantengedrag zoals voordien. “Het is ook niet dat de trend naar meer online is ontstaan door Covid”, legt hij uit. “De trend is wel duidelijk versneld. We stellen nu wel vast dat het aandeel van onze online verkopen weer wat terugvalt nu de fysieke winkels weer open kunnen, maar dat is zeker geen terugval naar het niveau van 2019.”

 

Niet dat er nu een onstuitbare beweging is ingezet naar het verdwijnen van fysieke winkels, meent Wilssens. “De fysieke winkel zal altijd een plaats blijven hebben”, zegt hij. “Maar wie door Covid werd verrast en dan een online inhaalbeweging heeft moeten inzetten, heeft wel een probleem, denk ik. Wij hadden al in 2017 een webwinkel, dus ons omnichannel-verhaal stond er al op het moment dat de pandemie uitbrak.”

 

Belgisch alternatief voor Zalando en Bol.com

Specifiek voor Runners’ Lab verwacht Wilssens dat er altijd een nood zal blijven bestaan voor persoonlijk, fysiek contact voor het geven van het best mogelijke advies. “Onze ambitie is om mensen blessurevrij te doen sporten”, zegt hij. “Er is maar zoveel dat je vanop afstand kan analyseren. En zeker bij de klanten vanaf de leeftijd van 30 jaar merken we toch dat er een nood aan een persoonlijk contact blijft bestaan. We moeten gewoon het juiste evenwicht tussen online en fysiek zien te vinden.”

 

Algemeen ziet Wilssens een belangrijk pluspunt van de gedwongen versnelling van het online segment als gevolg van de lockdowns. “Belgische bedrijven hebben getoond dat ook zij in staat zijn om een kwalitatieve online ervaring aan te bieden”, meent Wilssens. “Wij stellen vast dat klanten blij zijn dat ze ook voor ons type assortiment terecht kunnen bij een Belgisch bedrijf en dat ze niet meer louter afhangen van de Zalando’s en Bol.com’s van deze wereld.”

 

RetailDetail E-commerce Congress 2021

De lockdowns hebben e-commerce in een stroomversnelling gebracht. Retailers moesten snel schakelen, consumenten maakten de omslag. Hoe matuur is de markt vandaag? Op deze en vele andere vragen rond e-commerce biedt RetailDetail een antwoord tijdens het E-Commerce Congress 2021. We doen dat aan de hand van inspirerende getuigenissen van Koen Wilssens van Runners’ Lab en van Barbara Thomas, senior commercial manager bij betaaloplossing Klarna en met sectorinzichten van Nathalie Wittock en Jorren Wiame van Deloitte en Luka Sabbe van The House of Marketing. Klik hier om u in te schrijven.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    De kerstman wordt AI: 1 op 5 Belgen gebruikt kunstmatige intelligentie voor online aankopen

    Belgen kochten in december vorig jaar samen bijna 17 miljoen cadeaus online. Met de kerstinkopen in aantocht ligt ook dit jaar een nieuw record binnen handbereik. Zeker nu kunstmatige intelligentie hét nieuwe hulpje van de kerstman wordt...

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Retail op zoek naar evenwicht: vijf paradoxen die in 2026 verder vorm krijgen

    Voor retailexpert Els Breugelmans (gewoon hoogleraar aan de KU Leuven) was 2025 bovenal een jaar van paradoxen. “Ik zie overal tegenstellingen die naast elkaar blijven bestaan,” zegt ze. “En als ik vooruitkijk, dan wordt 2026 een verdere zoektocht naar balans.”

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum

    Shein heeft een 740.000 m² groot logistiek centrum geopend in de buurt van Wrocław, in Polen. Het wordt de belangrijkste operationele hub van de Chinese marktplaats in Europa, goed voor 5000 lokale jobs.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN