RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Einde van een tijdperk: hoe kom je sterker uit de coronacrisis?

icon
Algemeen19 augustus, 2020

Het coronavirus is het welkomstcomité voor de “transition 20’s”, zoals transformatiemanager Herman Toch, de huidige jaren twintig noemt. We maken een fundamentele transitie door, waarin Covid-19 maar een van de elementen vormt.

 

Systemische onderstromen

“Corona maakt heel erg duidelijk dat we aan het einde van iets gekomen zijn, het einde van een tijdperk”, zegt Herman Toch, auteur van o.a. Happy Profit en Transformeren om te overleven. “Maar we weten nog niet wat het nieuwe wordt. Daarom is het des te belangrijk nu goed rond je te kijken naar wat er in je markt aan het gebeuren is.”

Dat er vanalles beweegt, is immers duidelijk. Behalve de sociale impact van de coronapandemie, waar bedrijven uiteraard rekening mee moeten houden, komen we vanaf nu volop in de tweede fase, namelijk die van de economische impact. Het is een fase van recessie, die de nodige stress, onrust en polarisatie met zich meebrengt.

Maar onder dat alles zit volgens Toch nog een dieper, systemisch niveau: onze volledige systemen moeten heruitgevonden worden. Het bestaande voedselsysteem is bijvoorbeeld niet meer houdbaar, nu de vraag rijst hoe we de hele wereldbevolking kunnen blijven voeden. De hele voedselketen komt onder druk te staan en ook retailers moeten zich de vraag stellen wat hun rol in de keten wordt. 

Hetzelfde geldt trouwens voor de modeindustrie, waar de coronacrisis de kwetsbaarheid van het hele fastfashionmodel en de mondiale afhankelijkheid van een paar lageloonlanden heeft aangetoond. “Grote merken dringen het aantal collecties terug. We zijn volop bezig met onze relaties met kleding en met voeding heruit te vinden.”

 

10-jarige transitie ingezet

“De ‘transition 20’s’ beginnen met een enorme klap: je kunt corona zien als het begin van een periode van tien jaar waarin we enorme veranderingen zullen meemaken. Ook zonder de coronapandemie was dat het geval geweest, maar nu is het allemaal nog urgenter geworden”, aldus Toch. De voornaamste drivers in die transitie – meer bepaald de klimaatverandering en kunstmatige intelligentie – kunnen bedrijven dus best ook al meenemen in hun relanceplan na corona.

Herman Toch pleit daarom voor “scenarioagility”, een combinatie van scenarioplanning en ‘agility’: “Wie alleen scenario’s plant, is te log en loopt vast. Je moet heel wendbaar zijn, maar als je vandaag alleen wendbaar bent zonder visie op wat er te gebeuren staat, zal je continu van richting veranderen en stuurloos worden.” 

De centrale vraag: welke transitie speelt er zich in jouw markt af en hoe zie je jouw rol? Ook consumenten maken immers dezelfde transitie door. Het is dan aan retailers om de transitiepaden van de consument te zien en hen daarin te ondersteunen. “We zien de transitieconsument opduiken, en die is zelf ook nog zoekende. Consumenten zulllen soms heel tegenstrijdige dingen doen, maar toch is er sprake van een evolutie in de komende tien jaar. Zo blijft bio het bijvoorbeeld opvallend goed doen in tijden van corona. Wie erin slaagt ‘value’ en duurzame transitie te combineren, wint de transitieconsument voor zich.”

Om bedrijven daarbij te helpen, brengt Herman Toch samen met Ann Maes het praktisch doe-boek ‘Scenarioagility’ uit. De bundel is binnenkort gratis te verkrijgen als pdf of voor 9 euro als ‘hard copy’ te bestellen bij uitgeverij Pelckmans. Bij de aankoop van elk fysiek exemplaar gaat 2 euro naar een goed doel. 

Ook op de digitale RetailDetail Summer School nu vrijdag 21 augustus leert de transformatie-expert retailers hoe ze het best omgaan met deze zeer onvoorspelbare tijden. Op het programma staan die dag nog andere vooraanstaande sprekers, zoals innovatiestrateeg Stefaan Vandist, marketingexpert Carole Lamarque (Duval Union Innovative Marketing), trendwatcher Tom Palmaerts (Trendwolves) en Cor Molenaar (RSM/ErasmusUniversiteit). Klik hier voor meer informatie en tickets.
 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN