RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Exploderende containerprijzen leiden tot hogere winkelprijzen

icon
Algemeen20 augustus, 2021

Steeds meer ondernemers zitten met de handen in het haar door de spectaculair gestegen containerprijzen. Die zijn in de eerste plaats een gevolg van de coronacrisis, al spelen nog andere elementen een rol.

 

Vertienvoudiging

Belgische bedrijven betalen vandaag tot het tienvoudige voor het transport van een zeecontainer met goederen uit China. “Waar we vroeger 1.800 tot 2.200 dollar betaalden om een container van 40 voet te verschepen, kost die nu soms tot 24.000 dollar”, beaamt Nikolas Van der Veken van Fitnessking in De Standaard. Het betekent dat de winstmarge sterk onder druk komt.

 

Naast de prijsstijgingen, kampen de ondernemers nog met een bijkomend probleem: heel wat containers lopen vertraging op en arriveren ettelijke weken later dan gepland. ‘We hebben nog amper bureaulampen en de kerstartikelen dreigen te laat te komen’, zegt Jens Govaert van Molecule.

 

Bovenstaande voorbeelden zijn geen uitzonderingen. De aanvoerlijnen van zowat alle producten die per container verscheept worden, zijn grondig verstoord door vertragingen en torenhoge prijzen.

 

Corona

Transporteconoom Thierry Vanelslander wijst naar de coronpandemie als belangrijkste oorzaak. “Nadat de lockdowns fabrieken en havens wereldwijd hebben doen stilvallen, is er een dubbele inhaalbeweging op gang gekomen. Nieuwe orders en al bestelde producten moesten tegelijk de boot op, en veel bedrijven wilden ook nog een extra voorraad aanleggen.” Kortom, er is een enorme vraag naar goederen, maar slechts een beperkt aantal containers en schepen. Bovendien kunnen de  havens niet volgen, ook al omdat enkele belangrijke Aziatische havens door nieuwe corona-uitbraken al een paar keer tijdelijk stilvielen. De vaccinatiegraad in China is immers nog steeds erg laag.

 

Hoewel de blokkering van het Suez-kanaal door het gestrande containerschip Ever Given al enkele maanden achter ons ligt, laten ook de gevolgen van die gebeurtenis zich volgens experts nog steeds voelen. In maart raakte het het druk bevaren kanaal dagenlang versperd, waardoor een file van honderden schepen ontstond.

 

Hogere winkelprijzen

De hoge containerprijzen wegen uiteraard op het economisch herstel. “Mocht je een container vol diamanten verschepen, dan is die prijsstijging geen probleem. Maar tuinmeubelen bijvoorbeeld nemen veel plaats in, en de transportkosten wegen zwaar door. Als ze verder stijgen, is dat niet meer haalbaar”, zegt Govaert.

 

Wanneer komt de kentering? Zolang de coronapandemie niet onder controle is, zal het vrachtvervoer over zee verstoord blijven, meent Vanelslander. Vanuit verschillende hoeken wordt steeds meer met een kritisch oog gekeken naar de rederijen zelf. De sector wordt gedomineerd door slechts een handvol spelers, die wereldwijd opereren. Daardoor zitten ze momenteel in een luxepositie om hoge prijzen te vragen.

 

 

 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Europa gaat taks van 3 euro heffen op kleine e-commerce pakjes

    De Europese Raad bereikte een akkoord om een belasting van 3 euro in te voeren op pakjes van buiten de EU met een waarde onder de 150 euro. Dat is een reactie op de door retailers als “oneerlijk” beschouwde concurrentie van goedkope Chinese retailers als AliExpress, Temu of Shein.

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Akkoord over nachtwerk in distributie en e-commerce

    Het Belgisch kernkabinet schaft het algemene verbod op nachtwerk af, en versoepelt de regels voor de retail. Wat al in het zomerakkoord stond, wordt nu bevestigd: in distributie en e-commerce is het enkel nog tussen 23.00 en 6.00 uur nachtwerk.

  • icon
    Algemeen11 december, 2025
    Inval op Europees hoofdkantoor Temu: sponsort de Chinese overheid?

    EU-inspecteurs vielen vorige week het Europese hoofdkantoor van Temu in Dublin binnen. Ze voeren een onderzoek naar mogelijke Chinese staatssteun, die de markt en de vrije concurrentie in Europa kan verstoren.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN