RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Winkelomzet stagneert in West-Europa

icon
Algemeen9 mei, 2019

Een stijgende koopkracht, hogere vastgoedprijzen, groei voor online en toenemende onzekerheid over de economie: tegenstrijdige factoren beïnvloeden de groeivooruitzichten voor fysieke retailers in Europa, zegt GfK.

 

Amper groei

De omzet van de fysieke retail groeide in Europa vorig jaar met slechts 1,9%, ongeveer rond het inflatieniveau dus. Dat zal dit jaar niet veel beter zijn: marktonderzoeksbureau GfK voorspelt in zijn jaarlijks rapport over de Europese retailsector een groei met 2% voor 2019. Er zijn wel sterke verschillen binnen de Europese Unie: in de West-Europese landen stagneren de winkelomzetten, in de Oost-Europese landen gaan ze vooruit, ondanks dalende bevolkingsaantallen. In België groeide de fysieke retail in 2018 met 0,4%, in Nederland met 0,2%. Veel beter doen Bulgarije (+7,7%) en Roemenië (+7,1%). 

 

Er zijn verschillende oorzaken, zegt GfK. Hoewel het met de koopkracht in de meeste landen wel goed zit, speelt de onzekerheid over de brexit, handelsoorlogen en de groeivertraging op de Chinese markt. Vooral de aanhoudende groei van online weegt echter op de vooruitzichten voor stenen winkels. Volgend jaar zou de winkelomzet in België met 1,5% groeien, in Nederland met 0,5%.

 

Winkelsluitingen

De druk op stenen winkels blijkt ook uit de beperkte groei in winkeloppervlakte. In 2018 was de groei in vierkante meters geheel in lijn met de bevolkingsgroei, waardoor de verkoopoppervlakte stabiel bleef op 1,13 m² per capita. Het aantal nieuwe retailprojecten daalt, de focus verschuift naar de herontwikkeling van bestaande sites. Klassieke shoppingcentra worden lifestylehubs met meer ruimte voor gastronomie, entertainment en gezondheid. 

 

In het Verenigd Koninkrijk daalde de winkeloppervlakte per inwoner van 1,09 naar 1,08 m² als gevolg van massale winkelsluitingen. De dichtst bewinkelde landen blijven België (1,66 m²/capita) en Nederland (1,60 m²). De omzet per vierkante meter is het hoogst in Luxemburg (7.250 euro/m²) gevolgd door Noorwegen (6.430 euro/m²) en Zwitserland (6.220 euro/m²). België (4.000 à 4.500 euro/m²) en Nederland (3.500 à 4.000) zitten wat dat betreft in de middenmoot.

 

Omnichannel doet beter

Algemeen daalt trouwens het aandeel van winkelaankopen in het gezinsbudget van de Europese consument: retail vertegenwoordigt nog 30,5% van de private consumptie. De lange termijntrend is negatief, onder meer als gevolg van stijgende vastgoedprijzen, waardoor consumenten een groter deel van hun budget aan wonen moeten besteden. 

 

GfK wijst er wel op dat de vooruitzichten rooskleuriger zijn voor omnichannel retailers. In de sector van de consumentenelektronica groeide de omzet van webshops van traditionele winkelketens vorig jaar met 24%, terwijl pure players er met slechts 4% op vooruit gingen. Online heeft in dit segment nu een marktaandeel van 26%. In Nederland is dat 36%, in Groot-Brittannië 35%. België hinkt achterop met 17%, gevolgd door Italië (13%) en Portugal (7%).

 

Grafiek: online omzetaandeel technische consumentenproducten (elektronica)

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN