RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Kim Evenepoel
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Succesvolle verkopers op online marktplaatsen worden overnameprooi

icon
Algemeen20 mei, 2021

Het succes van grote internationale e-commerceplatformen heeft een nieuwe klasse van overnemer doen ontstaan. Gespecialiseerde bedrijven jagen op interessante webshops om over te nemen op basis van hun succes op die platformen. Die webshops bereiken vaak na enkele jaren een plateau waarop ze moeten beslissen over forse investeringen in verdere groei.

 

Thrasio en Perch in VS als voorbeelden

Het fenomeen ontstond, zoals wel vaker met dit soort dingen, enkele jaren geleden in de Verenigde Staten: daar maken gespecialiseerde overnemers als Thrasio en Perch grote sier. Hun model is nu de oceaan overgestoken: Het Financieele Dagblad legde het Nederlandse Dwarfs onder zijn vergrootglas.

 

Medeoprichter Demian Beenakker steekt niet onder stoelen of banken dat hij de mosterd haalde bij zijn Amerikaanse sectorgenoten. “Thrasio heeft een fantastisch businessmodel ontwikkeld en dat heeft ons de ogen geopend”, klinkt het. Dat model is vrij eenvoudig: Dwarfs gaat op de grote online retailplatformen, zoals die van bol.com of Amazon, op zoek naar onafhankelijke webshops die daar goeie zaakjes doen, en probeert die dan over te nemen. Dat lukte Dwarfs alvast een eerste keer met Amco, een verkoper van keukenartikelen met een omzet van zes miljoen euro.

 

Investeren of verkopen

Dergelijke succesvolle webshops botsen vroeg of laat op de limieten van hun opstartmodel, en na enkele jaren van snelle groei rijst dan de kwestie of de oprichter de middelen (en zin) heeft om fors te investeren in de volgende groeifase van zijn bedrijf. Sommigen wagen die sprong, anderen zijn potentiële prooien voor Beenakker en zijn collega’s. Zij nemen de boel over en leveren de mankracht en knowhow aan om versneld op te schalen, met de bedoeling de omzet vijf tot tien keer groter te maken.

 

De online marktplaatsen van de grote e-commercespelers zijn flink in opmars, vaak ten koste van de onafhankelijke webshops. Een logische evolutie, vindt Amco-topman Marco Coninx, die de voordelen van die marktplaatsen opsomt: ze spelen in op de wens van klanten die een onestopshop zoeken, klanten kopen op die grote platformen vaker en de logistieke kosten liggen lager. Daar staat uiteraard een kost tegenover: de marktplaatsen hanteren commissies van rond de 15%. Dat wordt, nog steeds volgens Coninx, dan weer wel gecompenseerd door de besparing op online advertenties voor een eigen webshop.

 

Overnamegolf op komst?

Moeten we ons dan aan een overnamegolf verwachten bij de Europese successpelers op de online marktplaatsen? Als we de lijn vanuit de Amerikaanse markt naar hier doortrekken, staat er ons zeker wat te wachten: daar haalden de opkopers al zowat anderhalf miljard dollar kapitaal op. Het potentieel is dan ook enorm: de verkopers op de marktplaats van Amazon zijn intussen goed voor een slordige 60% van de omzet van 475 miljard dollar van de e-commercegigant, becijferde het FD.

 

In onze contreien zijn de bedragen vooralsnog iets meer bescheiden: Dwarfs is van start gegaan met een kapitaal van 7,5 miljoen euro, maar dat is maar het aperitiefje. Daar komt binnenkort zo’n 30 miljoen euro aan schuldfinanciering bij via een Britse durfinvesteerder. Daarmee kunnen Beenakker & co aan de slag. Ze hebben specifieke doelwitten op het oog: geen doorverkopers van Aziatische spullen, de zogenaamde “dropshippers”, maar webshops die eigen productontwikkeling of een eigen merk hebben ontwikkeld.

 

Daarvoor telt Dwarfs twee tot vier keer de brutowinst neer. Zo hoopt Beenakker een bedrijf uit te bouwen met een omzet van 200 tot 250 miljoen euro. Op dit moment is Dwarfs naar eigen zeggen de enige speler in z’n soort in Nederland. Elders in Europa zitten de concurrenten in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Maar zoals de markt nu evolueert, ziet het ernaar uit dat het daar niet bij zal blijven.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen15 december, 2025
    [Interview] “Winkelcentra worden enkel aantrekkelijker” (Nicolas Rosiers, Wereldhave Belgium)

    Met de toevoeging van winstgevende diensten, horeca en ontspanning optimaliseert Wereldhave Belgium de rentabiliteit van zijn overdekte winkelcentra. Deputy CEO Nicolas Rosiers verwacht dat er nog shoppingcentra op de markt zullen komen. Mooie opportuniteit Met de acquisitie van het Luxemburgse winkelcentrum Knauf Pommerloch en van shopping Ville2 in Charleroi dit...

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Europa gaat taks van 3 euro heffen op kleine e-commerce pakjes

    De Europese Raad bereikte een akkoord om een belasting van 3 euro in te voeren op pakjes van buiten de EU met een waarde onder de 150 euro. Dat is een reactie op de door retailers als “oneerlijk” beschouwde concurrentie van goedkope Chinese retailers als AliExpress, Temu of Shein.

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Akkoord over nachtwerk in distributie en e-commerce

    Het Belgisch kernkabinet schaft het algemene verbod op nachtwerk af, en versoepelt de regels voor de retail. Wat al in het zomerakkoord stond, wordt nu bevestigd: in distributie en e-commerce is het enkel nog tussen 23.00 en 6.00 uur nachtwerk.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN