RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven bol.comJilko
  • Onderwerpen E-commerce
  • Geografie Benelux
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Succesvoller verkopen via bol.com dankzij automatisering

icon
Algemeen29 augustus, 2022
Jurgen Hollebecq, Jilko

Ondernemers die willen doorgroeien op verkoopplatforms, kunnen niet om automatisering heen: voordelen als tijdwinst en het vermijden van fouten zijn gewoon onbetaalbaar, ziet ook designwebshop Jilko.

Groei dankzij bol.com

Scandinavisch design is het terrein van Jilko: de specialist verkoopt een twintigtal interieurmerken in z’n fysieke winkel in Meldert bij Aalst, in z’n eigen webshop en via marktplaatsen zoals bol.com. “We geloven sterk in die marktplaatsen, het zijn de supermarkten van de webshops. Je bereikt telkens een andere klant”, zegt ondernemer Jurgen Hollebecq.

Mede dank zij bol.com kende Jilko de afgelopen jaren dan ook een sterke groei. “Een Belg of een Nederlander die online gaat shoppen, gaat eerder bij bol.com kijken dan op Google. Dat zit er ingebakken. Het platform investeert natuurlijk enorm in marketing, onder andere op radio en tv.” Intussen kijkt de ondernemer al verder: “We zijn onze eerste stappen aan het zetten met Amazon en we werden ook benaderd door Fnac en INNO om op hun platform mee te gaan draaien.”

Risico op fouten

Met dat succes komen ook wel wat groeipijnen. Het is immers niet evident om je voorraden en bestellingen te beheren op verschillende platformen naast elkaar. Op de duur zit je als ondernemer met vijf à zes parallelle systemen, en dat verhoogt het risico op fouten: “Als een klant een pedaalemmer koopt in onze fysieke winkel, dan kan ik die niet meer via bol.com verkopen. Ik moet dus meteen de voorraad aanpassen. Manuele fouten sluipen er sowieso in, en die wil je toch uitsluiten. Het is immers niet fijn als een klant een annulatie krijgt omwille van een voorraad-fout. Je reputatie, je scores, die zijn van groot belang. Bovendien ben je gigantisch veel tijd kwijt wanneer je aan de slag gaat met Excel-werkbladen in elk systeem.”

Jilko heeft een duizendtal EAN-referenties in assortiment. “Op jaarbasis verwerken we een zes à zevenduizend orders, met een piek in november en december. Wanneer je tussen de vijftig à honderd zendingen per dag in je eentje moet runnen, dan zit je tot tien uur ’s avonds labels aan te maken om vanaf vijf uur ’s ochtends pakketjes klaar te maken…”

De remedie: automatiseren

Gelukkig bestaan er oplossingen. Op z’n Partnerplatform stelt bol.com een heleboel tools voor die verkooppartners helpen om efficiënter te werken en zo succesvoller te worden. Die vind je makkelijk terug op de pagina Apps & Diensten. Een belangrijke categorie in het aanbod zijn de automatiseringstools, die toelaten om je webshop makkelijk met verschillende verkoopkanalen te koppelen en zo een boel handmatig werk uit te sparen.

Ook voor Jilko bleek dat een uitkomst: de designwebshop werkt met EffectConnect als integrator. “Die tool automatiseert het hele traject. Het begint bij ons allemaal in onze webshop, die op Woocommerce draait, de e-commerce plug-in van WordPress. Daarin maken we alles aan, en EffectConnect importeert de gegevens dan om ze naar elke marktplaats door te sturen. Na elk order volgt er een update van de voorraad. Ook wanneer we een nieuw product aanmaken, stuurt EffectConnect de data door: EAN zoveel, zoveel stuks op voorraad. Komt er een order via bol.com, dan komt dat via EffectConnect naar onze webshop, zodat onze webshop altijd de master is van de data.”

Een investering die rendeert

Zo’n automatiseringsproces vergt aanvankelijk wel wat configuratie, geeft Jurgen toe: “Je moet die tool gaan aanleren wie je bent, wat je allemaal verkoopt… Wij verkopen verschillende merken met een groot assortiment. Om die referenties allemaal per categorie in te stellen, daar kruipt wel wat werk in. Maar nadien is het een plezier om in één klik een nieuwe referentie toe te voegen op alle platformen.”

Het is dus een investering, zowel in tijd als in budget, maar daarna pluk je enkel de voordelen, zegt de ondernemer. “Het is een enorme tijdwinst: als je honderd orders hebt per dag dan haal je dat er zeker uit.” Al zijn er nog altijd zaken die je niet zomaar kunt automatiseren. “De retourverwerking bijvoorbeeld, dat blijft manueel werk omdat we moeten controleren in welke staat we het artikel terugkrijgen. Soms krijgen we zelfs een artikel terug dat we niet verkocht hebben…”

Betrouwbare partijen

Hoe is Jilko bij EffectConnect beland? “Door te vergelijken. We keken naar welke marktplaatsen in er hun aanbod zitten. Na de vraag van Fnac en INNO om ook op hun platform actief te worden, zagen we dat EffectConnect die ook aanbiedt. Dat doen niet alle tools. We gaven het dus een kans en het bleek te werken.”

Jurgen Hollebecq vindt het interessant dat bol.com zelf al aangeeft welke tools en partners ze van hun kant aanraden. “Het is goed om te horen welke partijen ze vertrouwen. Per slot van rekening is het onze broodwinning.” Kijkt hij naar bijkomende tools? “Facturatie is iets wat ik in de toekomst wel zou willen automatiseren. Gelukkig is dat bij ons vrij beperkt: we hebben nog geen tien procent zakelijke bestellingen.” 

Internationaal doorgroeien

En nu? In eerste instantie wil Jilko de Belgische Franstalige markt en de Franse markt sterker gaan bewerken. Op termijn wil de webshop ook de Duitse markt benaderen. “We merken dat ons aanbod op andere marktplaatsen niet altijd aanwezig is. Daar zien we opportuniteiten. Er zijn weinig Franse collega’s die actief zijn op ons terrein. Dus als we daar de markt kunnen aanvatten met een goed aanbod en een goede levertermijn, is dat het bekijken waard.” De automatiseringstool zal dus meer dan ooit van pas komen.

Wat dan de kracht is van Jilko? “We hebben een aantal exclusieve merken die in de Benelux niet zo wijd verspreid zijn. We zijn die ter plaatse op lokale, kleine beurzen gaan ontdekken. Dat maakt ons aanbod onderscheidend, in combinatie met enkele bekende merken is dat een mooie mix. We verkopen geen gigantisch dure spullen. We zijn bovendien al lang actief: wij hebben onze beginnersfouten al achter de rug.”

Wil jij ook automatiseren om je groei te versnellen via het bol.com platform? Bekijk op deze pagina welke betrouwbare diensten jou kunnen helpen om je onderneming te optimaliseren en tijd te besparen.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen14 mei, 2025
    Waarom ex-Blokkerman Witteveen vol inzet op groeiparel Miniso

    Na het faillissement van Mirage Retail Group (MRG) en Blokker bijt Michiel Witteveen, voormalig eigenaar van het concern, zich vast in de Chinese "Hema-concurrent" Miniso. Ondanks juridische obstakels, heeft hij ambitieuze uitbreidingsplannen voor de keten in Nederland.

  • icon
    Algemeen14 mei, 2025
    “De essentie van categoriemanagement is het wegnemen van aankoopbarrières”

    Categoriemanagement is geen hogere wiskunde: eenvoud is de essentie. “Maak het shoppers makkelijk om te kopen in de categorie. Neem alle barrières weg die een verkoop kunnen tegenhouden”, zegt expert Pascal Deckers van LD&Co.

  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa

    Amazon gaat nu ook in Europa de strijd aan met discountplatformen zoals Temu en Shein. Klanten in het Verenigd Koninkrijk krijgen als eersten toegang tot de webshop met vooral goedkope Chinese spulletjes.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN