RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

"Duurzame consumptie vertienvoudigd in VK"

icon
Algemeen30 december, 2019

De Britse retailer Co-op stelt in een rapport dat de consumptie van ethische en duurzame producten en diensten de voorbije twintig jaar vertienvoudigd is in het Verenigd Koninkrijk. De sector is er nu al 35 miljard euro per jaar waard, en blijft groeien.

 

Bananen

Co-op begon twintig jaar geleden de consumptie van ethische producten in kaart te brengen: in 1999 gaven de Britten alles samen 3,1 miljard pond uit aan duurzame en ethische producten en diensten, vorig jaar was dat bedrag al opgelopen tot 29,7 miljard pond (34,8 miljard euro). Dat is op een haar na een vertienvoudiging. Inclusief liefdadigheid en “community” gaat het zelfs om 41,1 miljard pond (48 miljard euro).

 

Vooral ethische en duurzame voedingswaren (zoals fairtradebananen en vrije-uitloopeieren) wonnen in die periode aan populariteit en genereren een omzet van 12 miljard pond (14 miljard euro). Groene huishoudelijke producten en diensten zijn de tweede grootste categorie, met ruim 10 miljard pond aan omzet. Het gaat dan bijvoorbeeld om energiebesparende toestellen of lampen, milieuvriendelijke schoonmaakproducten of investeringen in hernieuwbare energie.

 

Kleding blijft achter

Opvallende vaststelling in het rapport is de vrij beperkte omvang van duurzame mode in de totale uitgaven. Vorig jaar werd er slechts 50 miljoen pond (nog geen 60 miljoen euro) uitgegeven aan duurzaam geproduceerde kleding. Daar staat wel tegenover dat de verkoop van tweedehandskleding de voorbije jaren sterk toenam: in 2018 was die markt goed voor 734 miljoen pond (860 miljoen euro).

 

“We mogen met recht en reden trots zijn op de groei die we in de duurzame markten in het Verenigd Koninkrijk gezien hebben de voorbije twintig jaar“, zegt Jo Whitfield, de CEO voor food bij Co-op. “In de toekomst zullen consumenten een belangrijke rol blijven spelen in de groei van duurzame producten. De verwachting is dat deze markten nog aan belang zullen winnen, nu steeds duidelijker wordt voor welke uitdagingen de mens en de planeet staan. Consumenten zullen bijgevolg steeds meer actie vragen op dit vlak.”

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN