RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Wish
  • Onderwerpen E-commerceOvername
  • Geografie Verenigde Staten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Temu-concurrent Wish bekent verlies in overname

icon
Algemeen13 februari, 2024
Shutterstock

E-commerceplatform Wish heeft een nieuwe eigenaar: onlinespecialist Qoo10 uit Singapore. De overname maakt echter vooral duidelijk dat Wish het onderspit delft tegenover concurrenten, zoals Temu en AliExpress.

Van de troon gestoten

Bij zijn beursgang in 2020 werd Wish, dat Chinese roots heeft maar in San Francisco is gehuisvest, nog gewaardeerd op liefst veertien miljard dollar. De verkoopprijs vandaag bedraagt een schamele 173 miljoen dollar, goed 150 miljoen euro. Het bedrijf is van zijn troon gestoten door AliExpress en Shein, maar toch vooral door Temu.

Wish was een van de eerste die goedkope producten rechtstreeks van de Chinese fabrikanten naar westerse consumenten bracht. Het platform werkt vooral via het systeem van ‘dropshipping’: de aanbieders hebben vaak geen eigen voorraden, maar geven hun bestelling door aan leveranciers op het moment dat consumenten kopen. Dat levert lange wachttijden op, maar wel aan spotprijzen. Vandaag is de consument echter zowel gemakkelijk, goedkoop als snel online bestellen in China gewoon.

Ook Temu verliest al greep

Dat het moeilijk is om je plaats te behouden op de volle onlinemarkt bewijst nu zelfs Temu, dat in de Verenigde Staten bakken geld uitgaf aan reclame rond de Super Bowl. Het jonge bedrijf organiseerde voor vijftien miljoen dollar aan weggeefacties tijdens het jaarlijkse sportevenement, bovenop een reeks reclamespots die zeven miljoen dollar kostten, aldus CNBC.

Temu verliest – na amper een jaar – al gebruikers in de VS en probeert de vraag uit alle macht aan te zwengelen. Toch zou het aantal nieuwe gebruikers dit jaar na de Super Bowl lager liggen dan een jaar geleden. Wish gaf zelf ook veel geld uit aan socialemediamarketing, vooral via de Meta-platformen, om shoppers aan te trekken. Het zette zijn logo zelfs op de shirts van de Los Angeles Lakers, maar moest in november toch op zoek naar “strategische uitwegen” en een nieuwe CEO.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen23 juli, 2025
    Waar staat Galeria, een jaar na de doorstart?

    Eén jaar geleden kon de Duitse warenhuisketen Galeria zijn insolventieprocedure beëindigen en doorstarten onder nieuwe eigenaars, de Amerikaanse investeerder NRDC en de Duitse ondernemer Bernd Beetz. Ligt de retailer op koers?

  • icon
    Algemeen23 juli, 2025
    EU ziet “schokkende overtredingen” bij Shein en Temu

    De EU voert momenteel een breed opgezet "mystery shopping"-onderzoek uit naar wetsovertredingen door Chinese e-retailers. Sommige van de voorlopige resultaten noemt EU-commissaris voor Justitie Michael McGrath nu al “schokkend”.

  • icon
    Algemeen22 juli, 2025
    “Online tweedehandsmarkt in Europa goed voor 21,6 miljard”

    Europese consumenten geven steeds meer geld uit aan weedehandsartikelen. Vooral kleding wint aan populariteit: in vrijwel alle grote markten voert mode de lijst aan, ver voor elektronische apparaten en huishoudelijke producten.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN