RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jan H. Verbanck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Thierry Moubax (bpost): "Wie de boot niet wil missen, moet snel schakelen."

icon
Algemeen20 april, 2018

Nog een grote naam voor het RetailDetail Congress van 26 april: bpost-marketingtopman Thierry Moubax zal er zijn visie geven over hoe marketing en handel in het algemeen ingrijpend zullen veranderen door de ‘boom’ in e-commerce.

 

Steeds meer branches

“Bij bpost zien we duidelijk dat de parcelmarkt enorm toeneemt en dat de groei (+/-20%) gestaag blijft doorgaan. We zitten nog maar in de beginfase. Eerst werden online vooral standaardproducten gekocht: mode, schoenen en consumentenelectronica hadden de meeste penetratie, en spelers als Zalando en Coolblue voerden de boventoon. Daarnaast komen andere industrieën op, zoals doe-het-zelf, meubelen, cosmetica, pharma online… Bij ons zie je het nog niet veel, maar in het buitenland is ook de categorie voeding opgang aan het maken.”

 

“Bij de aanbieders zag je eerst vooral pure players als Amazon, Bol.com, Zalando en Coolblue doorbreken, maar tegenwoordig laten de klassieke retailers ook van zich horen. Hun moment lijkt nu gekomen om zichzelf heruit te vinden. Echt àlles wordt online te koop aangeboden en merken als Nike, Apple, Adidas, Zara, H&M en L’Oréal vinden hun weg rechtstreeks naar de consument. De conventionele retail krijgt langs alle kanten concurrentie en het actorenpanorama breidt enorm uit in de breedte.”

 

Betere dienstverlening

“De eindklant die online shopt, was eerst gericht op wat hij enkel offline niet of moeilijk kon vinden, of op wat online goedkoper was. In een derde fase gaan mensen online kopen vanuit gemaksoverwegingen, want de prijzen online en offline verschillen gaandeweg minder van elkaar. Vooral dat luik groeit snel, want na de early adopters is potentieel iedereen vandaag online shopper. De dienstverlening verbetert dan ook in een razend tempo, zoals bijvoorbeeld versnelde en versoepelde check-outprocedures.”

 

“In het orderproces zit er eveneens een revolutie aan te komen. De shopper zit niet meer achter zijn pc, maar bestelt continu van overal via zijn mobiele toestellen, en stemassistentie kan het gebruik nog gaan versterken. In een geconnecteerde wereld weten toestellen zelf wanneer ze dingen zoals patronen voor je printer automatisch moeten bestellen. Kortom, het leverproces moet in looppas mee evolueren door vlotte keuzemogelijkheden aan te bieden voor levering en ophaling, met netwerken van ophaalpunten en brede uurroosters.”

 

“Op welke plaats wil je de bestelling laten leveren? Thuis, op kantoor, bij de buren, op een veilige plek…? Wil je ’s avonds laat kunnen bestellen en de volgende morgen de levering al ontvangen? Zelfs de vraag naar same day delivery zal toenemen naarmate e-commerce verder boomt. Naast B2C springt ook B2B op de trend, met nog meer just in time delivery van kleine volumes. Amazon en Bol.com schakelen qua businessmodel over op formules voor leden met gratis levering en andere getrouwheidsvoordelen.”

 

Marketing 2.0

“Als dat het retaillandschap is dat er zit aan te komen – en daar bestaat geen enkele twijfel over – dan moeten bedrijven op het vlak van marketing ook mee evolueren om de boot niet te missen. Als digitale assistenten op basis van stemassistentie en sensoren gaan bepalen wat wanneer (automatisch) wordt besteld, en virtual en augmented reality gaan helpen bepalen hoe je producten draagt (kleding) of in je interieur inpast (meubelen, decoratie), dan zal ook marketing als discipline er compleet anders moeten gaan uitzien.”

 

Hoe zorg je er in de geschetste context voor dat je klanten blijft aantrekken, dat de basket value verhoogt en dat de aankoopfrequentie stijgt? Daar wil Thierry Moubax het op 26 april op het RetailDetail Congres meer in detail over gaan hebben. Wij zijn alvast benieuwd! Schrijf je hier in voor het event, het zijn stilaan de laatste tickets!

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Italië geeft Apple boete van 100 miljoen euro wegens machtsmisbruik

    De Italiaanse mededingingsautoriteit AGCM heeft Apple een boete van 98,6 miljoen euro opgelegd wegens misbruik van zijn dominante positie op de markt voor mobiele apps.

  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Galeries Lafayette wil af van BHV Marais

    Galeries Lafayette is exclusieve gesprekken gestart met “een Anglo-Amerikaanse investeerder” om BHV Marais te verkopen, mogelijk al in januari. Het nieuws doorkruist de plannen van de burgemeester van Parijs, die met partners een overname en herontwikkeling tot gemengd project had voorbereid. SGM blijft het warenhuis uitbaten.

  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Dit waren de beste RetailDetail-interviews van 2025

    Ook afgelopen jaar sprak RetailDetail met een hele reeks straffe “industry leaders” uit binnen- en buitenland. We blikken terug op 2025 in tien toonaangevende retailgesprekken.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN