RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Drie retailtrends uit China voor 2021

icon
Algemeen7 december, 2020

Als het gaat om digitaliseren, hebben de Chinezen een flinke voorsprong op het Westen. Ook met het beteugelen van de coronapandemie zijn de Chinezen ons voor. Niet verwonderlijk dus heeft Chinese e-commercereus Alibaba al enkele tips klaar voor 2021.

David Lloyd, algemeen directeur voor het Verenigd Koninkrijk, Scandinavië en Nederland bij Alibaba Group schetst tegenover RetailTimes drie belangrijke trends die volgens hem de retailsector in 2021 vorm zullen geven.

 

Leukere shopplatformen

Amazon en AliExpress zijn alom bekend en geprezen voor hun eindeloze keuze en lage prijzen, maar echt fijn vertoeven is het er toch niet. Daar komt volgend jaar verandering in, althans als het van de Chinezen afhangt. Mensen brengen sinds de pandemie nu eenmaal nog meer tijd online door en ook de onlineconcurrentie wordt nog groter, dus platformen bekijken hoe ze die tijd leuker en waardevoller kunnen maken voor consumenten.

Zeker door de huidige sociale beperkingen wordt ook onlineshoppen een bron van entertainment en zelfs een sociale gebeurtenis, ziet David Lloyd. In 2021 zullen de lijnen tussen shoppen en entertainment verder vervagen, met behulp van technologieën zoals AR en livestreaming. 

 

Digitale fysieke retail

Toch is er nog altijd een belangrijke rol weggelegd voor fysieke winkels in de winkelbeleving, zelfs inpost-coronatijden. Terwijl de webwereld van de fysieke retail leert hoe menselijker en geengageerder te worden, kan offline omgekeerd ook heel wat leren van online. Offline retail zal digitaliseren om het beste van beide werelden te combineren.

In de fysieke winkel kunnen klanten straks bijvoorbeeld meer productinformatie krijgen door QR-codes te scannen of wordt het ontspannender shoppen door de boodschappen achteraf thuis te laten bezorgen. Nog tips? Laat klanten ter plaatse koken om nieuwe producten of rcepten uit te proberen, aldus Lloyd, of laat shoppers corona-veilig kleding en make-up “passen” dankzij interactieve augmented reality-toepassingen.

 

Livestreaming in stroomversnelling

Livestreaming was eerder al zeer populair onder Chinese consumenten, maar in 2020 werd het steeds meer “mainstream”. Lloyd noemt het dan ook een krachtig marketinginstrument om te inspireren en contact te maken met mensen. Aangezien fysieke winkelbezoeken en events wellicht nog onder druk zullen staan in 2021, verwacht de Alibaba-topman dat de trend komend jaar eigenlijk haast noodgedwongen in een stroomversnelling terecht komt. 

Alibaba ziet een toenemende rol weggelegd voor samenwerkingsverbanden met influencers en beroemdheden, maar ook voor winkeliers die hun eigen winkelteams opleiden om vanuit winkels of zelfs vanuit hun eigen huis uit te zenden. Niet alleen in de retail trouwens, ook toeristische bestemmingen en bezienswaardigheden zullen we steeds meer “gestroomd” bezoeken. 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Temu-eigenaar ontslaat tientallen werknemers na vechtpartij met markttoezichthouder”

    PDD Holdings, het moederbedrijf van koopjesplatform Temu, heeft tientallen medewerkers ontslagen na een ‘incident’ met Chinese markttoezichthouders in Shanghai. Tijdens een inspectie door de State Administration for Market Regulation zouden er fysieke vechtpartijen hebben plaatsgevonden tussen PDD-werknemers en controlerende ambtenaren.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    Pepco Group boekt 8,7% omzetgroei na verkoop Poundland

    De Poolse Pepco Group zag zijn omzet afgelopen boekjaar (tot en met 30 september) met 8,7% stijgen tot 4,52 miljard euro. De vergelijkbare verkoop nam met 2,6% toe. De groep zet zijn strategie door om rond één Pepco-format te opereren.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN