RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Voyado
  • Onderwerpen MarketingRetailDetail Day
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Trouwere klanten zijn goud waard”

icon
Algemeen17 september, 2024
Voyado

Retailers ontdekken de goudwaarde van hun klantdata, maar hoe zet je die data om in marketingacties? Personalisering leidt tot hogere gemiddelde bestedingen en aankoopfrequenties.

Terugkerende klanten

Nieuwe klanten aantrekken kost vijf keer zoveel als bestaande klanten overtuigen om wat meer of wat vaker te kopen. Zogenaamde ‘first party data‘, de gegevens die je haalt uit getrouwheids- of lidmaatschapsprogramma’s, zijn dan ook het nieuwe goud, terwijl ‘third party cookies‘ dreigen te verdwijnen. “Die data helpt retailers de klantvoorkeuren te begrijpen: koopt deze klant eerder casual of meer formele mode? Dan kan je de e-mails, de whatsapp-berichten en de online beleving aanpassen aan de voorkeuren van die klant”, zegt marketingmanager Stefan Westman van Voyado.

En dat loont: “We zien dat bij klanten met een lidmaatschap het gemiddelde ticket hoger is, net als de aankoopfrequentie. De tijd tussen de tweede en de derde aankoop, of tussen de derde en de vierde, wordt steeds korter. Dat is wat je als retailer wil: trouwe klanten die terugkeren omdat ze je producten en de beleving waarderen.”

Online en offline connecteren

Uniek aan de benadering van Voyado is het zicht op de volledige klantreis, online én in de winkels. “Een voorbeeld: een klant komt in de winkel, de verkoper ziet op basis van de klantenkaart de recente aankopen en vraagt dan ‘de schoenen die je drie maand geleden online kocht, bevallen ze je? Heb je misschien schoensmeer nodig om ze in topvorm te houden?’ Zo connecteer je de online beleving met de winkelbeleving. Dat kunnen we goed.”

In de Scandinavische landen staan retailers hierin al verder, maar de aanpak komt nu meer en meer naar de Benelux. De kunst is uiteraard de goedkeuring krijgen van je klanten om met hen te communiceren. Je zal hen aantrekkelijke voordelen moeten aanbieden, in ruil voor hun data. Denk aan uitnodigingen voor evenementen, VIP-behandeling, kortingen… Als premiummerk zal je wellicht minder werken met kortingen, en meer op de emotionele zijde, de merkwaarde, de lifestyle. In andere sectoren ga je misschien meer inzetten op gamification.

Getrouwheidsmechanismen

Voorlopers in deze materie zijn retailers in mode en cosmetica. “Wij zijn succesvol in mode, sport, outdoor, design, sieraden en accessoires, maar ook in doe-het-zelf. We werken alleen niet echt voor de foodsector. De wekelijkse boodschappen doen is toch een heel andere beleving dan een mode-aankoop”, zegt Westman.

Op de Retail Marketing Day, op 19 september in Antwerpen, komt CRM-expert Judith de Haas vertellen hoe ze aan de slag gaat met klantdata voor moderetailers State of Art en Summum. “We gaan enkele resultaten en loyalty-inzichten delen: wat gebeurt er in de markt? Hoe gaan merken hiermee om? Hoe bouw je communities en terugkerende klanten? Met advies over hoe je kan werken met verschillende getrouwheidsmechanismen.”

Op de Retail Marketing Day op 19 september deelt Voyado het podium met onder meer Carrefour, Tom & Co, Promojagers, Standaard Boekhandel, Tout Bien Pils, LolaLiza en Ray & Jules! Er zijn nog tickets: klik op de knop hieronder.

Ik wil een ticket voor de Retail Marketing Day
Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Ook Nederland maakt pakjes uit China duurder

    Na Frankrijk en België gaat ook Nederland een heffing opleggen voor e-commercepakjes die van buiten de Europese Unie worden ingevoerd. Een gemiddelde bestelling zou zo'n 6 euro duurder worden.

  • icon
    Algemeen3 december, 2025
    Amazon countert Shein en Temu met kostenverlaging voor Europese verkopers

    Amazon verlaagt vanaf half december in Europa de kosten voor verkopers van onder andere mode en woonartikelen. Hiermee lijkt de retailgigant te reageren op de toenemende concurrentie van CHinese platforms als Shein en Temu.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN