RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Onderwerpen Interview
  • Personen Koen Schoors
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

UGent-professor Koen Schoors: “Lokale retail moet zijn meerwaarde beter bewijzen”

icon
Algemeen14 juli, 2025
Koen Schoors (UGent)

Professor Koen Schoors (UGent) roept retailers op om uit hun cocon van “business as usual” te breken: “De sector moet herdenken wat hij verkoopt en hoe. Wie blijft inzetten op puur productbezit, mist de boot.”

Wie maakt uw spullen?

Dat in retail alles anders wordt, is al een hele tijd duidelijk. Maar beseft de sector ook dat alles beter wordt? Koen Schoors, UGent-econoom en auteur van het boek Alles wordt anders, ziet een toekomst die 100% circulair en regionaal wordt. En dat is niet alleen duurzamer, het brengt aan het eind van de rit ook meer op. Op het Captains of Retail-event op 17 september vertelt hij hoe.

Want er is nog veel bewustwording nodig, niet het minst bij de retailers zelf. Tenzij er zware heffingen komen, zullen spelers als Temu en Shein altijd goedkoper zijn, stelt Schoors. Europese bedrijven moeten dus inzetten op meerwaarde: “Te weinig retailers vertellen hun verhaal. Waarom hoor ik alleen van Dovy dat ze mijn keuken in België maken? We moeten de consument tonen hoeveel waarde er lokaal gecreëerd wordt.”

Van bezit naar gebruik

Wie zegt dat iets niet kan, denkt niet creatief genoeg. Voor Schoors is het duidelijk: het klassieke model van producten verkopen is eindig. Online concurrentie, demografische verschuivingen, de energietransitie en de circulaire economie zetten het klassieke winkelmodel sowieso onder druk. “Waarom zou je een koffer bezitten als je ze maar één keer per jaar gebruikt?” vraagt hij zich af. Hij verwijst naar Decathlon als voorbeeld: “Zij bieden al tenten en fietsen aan via verhuurformules. Dat is het ‘product-as-a-service’-model: minder grondstoffen, meer inkomsten.”

Ook in de witgoedsector ziet hij beweging. “Sommige operatoren bieden installaties aan in een soort huurkoopformule. Dat is de toekomst. De consument koopt een dienst, geen toestel.” Dat geldt evengoed voor voeding, waar initiatieven zoals Foodbag inspelen op gemak, gezondheid en lokale productie.

Schaal, service of beleving

“Blijf je enkel spullen verkopen, zonder verhaal, zonder dienst, zonder ervaring? Dan word je weggeconcurreerd,” stelt Schoors scherp. Hij ziet drie mogelijke toekomstmodellen voor retail:

  1. Schaalvoordeel: ketens die dankzij distributie en logistiek efficiënt opereren

  2. Beleving: winkels als ontmoetingsplek, waar shoppen samengaat met ontspanning

  3. Dienstverlening: verhuur, onderhoud, bundels – alles wat waarde toevoegt zonder bezit

Dat globalisering plaatsmaakt voor regionalisering, neemt de schaalmogelijkheden niet weg. Integendeel, er is nog veel meer samenwerking mogelijk. Het verbaast de econoom bijvoorbeeld hoeveel daken van grote winkels nog leeg blijven. “Zonnepanelen, windmolens… dat kan niet alleen energie opleveren, maar ook de relatie met de buurt versterken. Naast personeel zijn energie en gebouwen de grootste kostenposten voor retailers. Het is onbegrijpelijk dat dat niet massaal gebeurt.”

Ook circulaire stromen organiseer je lokaal. “Je kan moeilijk gebruikte pampers of gerecycleerde kleding terugsturen naar China.” Dat Trump en andere populisten het circulaire proces versnellen, ziet hij als ironisch, maar niet onverwacht. “Zelfs conservatieve regimes kiezen voor hernieuwbare energie, omdat het gewoon goedkoper is.”

Schaarste als kans

De circulaire economie blijft volgens Schoors te vaak steken in symboliek. “Duurzaamheid heeft niets te maken met geitenwollensokken of compost in de tuin. Het gaat om grondstofstromen. Over systemen.” Hij wijst op innovaties in textiel zoals Resortecs, dat smeltbaar garen ontwikkelde om kleding makkelijk te kunnen recycleren. “Als we ontwerpen met hergebruik in het achterhoofd, kunnen we materialen efficiënter benutten én lokaal waarde creëren.”

De kritiek dat Europa hiervoor te duur zou zijn, veegt hij van tafel. “Maar laagbetaalde jobs in de magazijnen van e-commercereuzen kunnen wel? Sorteren, recycleren en verwerken kan ook hoogtechnologisch zijn. Minder goedkope arbeid, meer slimme arbeid. De demografische realiteit is dat jonge mensen schaars zijn – wen er maar aan. Dat geldt ook voor mensen aan de kassa of in het rek. Wie er nog is, zal meer eisen stellen.”

Automatisering is dus onvermijdelijk, maar ook daar is nuance nodig. “Ik zie robots het nog niet meteen overnemen. Retail digitaliseert, maar veel daarvan betekent dat de klant nu zelf het werk moet doen. Denk aan online bankieren: vroeger ging je naar het loket, nu doe je het zelf. Maar het kost niet minder tijd.”

Duurzaamheid zonder vingertje

Zijn conclusie is helder: “Wie duurzaamheid slim organiseert, wint. Niet omdat het moet, maar omdat het werkt.” De grootste fout is volgens Schoors de communicatie tot nu toe. “We hebben het verpest met het vingertje. Mensen hebben geen boodschap aan ‘moeten’. Ze willen iets dat werkt, betaalbaar is én leuk.”

Bovendien, zo zegt hij, is duurzaamheid vaak net goedkoper: “Elektrische wagens zijn per kilometer al goedkoper dan verbranders. Herbruikbare luiers zoals van Happy Nappies of de luierophaaldienst van Woosh kosten op termijn minder. En ze creëren lokale jobs.”

Laat je inspireren door Koen Schoors en Marc Van Hool (CIM Capital) tijdens exclusief CEO-event Captains of Retail.*

* Enkel op uitnodiging.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen1 augustus, 2025
    Amazon en Apple profiteren van “hamstereffect” door invoertarieven

    Apple verkocht het afgelopen kwartaal fors meer iPhones en de webwinkel van Amazon draaide op volle toeren. Dat is het gevolg van een hamstereffect: Amerikaanse consumenten wilden hun slag slaan vóór het ingaan van de importtarieven.

  • Jasper Dockx op de voorgrond, met zijn team samen werkend aan een tafel op de achtergrond.
    icon
    Algemeen1 augustus, 2025
    Jasper Dockx: Waarom jongeren liever matcha latte’s dan een huis kopen

    “Jongeren kopen geen huis, wel een matcha latte van acht euro die ze op TikTok zagen. Impulsaankopen worden de norm”, vertelt Jasper Dockx (Twaalfde Man Media) over de impact van sociale media op retailmarketing.

  • icon
    Algemeen31 juli, 2025
    Jacob’s Store opent zevende vestiging in Turnhout

    Een jaar na de doorstart van het failliete Jacob’s Conceptstore opent de zevende winkel onder de naam The Jacob’s Store by Shana & Jo, ditmaal in Turnhout. Onderneemsters Shana Smet en Jo(anna) Van Tilborgh haalden recent ook een derde partner aan boord.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN