RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Unilever en Danone meest milieuvriendelijke FMCG-merken

icon
Algemeen27 februari, 2019

Welke merkfabrikanten zijn het meest klaar voor een klimaatneutrale economie? Wie heeft nu al de laagste voetafdruk? Unilever en Danone, zo blijkt uit een nieuwe studie.

 

Niet alleen uitstoot telt, ook assortiment

Onderzoeksbureau CDP rangschikte ’s werelds grootste beursgenoteerde FMCG-producenten volgens hun milieuvriendelijkheid, met als centrale vraag: in hoeverre zijn ze klaar voor de omschakeling naar een CO2- en klimaatneutraal model?

 

Bij de voedselfabrikanten komt Danone als beste uit de bus, onder de drogmetica-producenten scoort Unilever het hoogst. Danone wordt ervoor geroemd dat het niet alleen de interne werking milieuvriendelijker maakt, maar ook het aanbod in een meer ecologische richting stuurt, door onder meer in te zetten op plantaardige en gezondere producten. De zuivelfabrikant stelt zich zelfs tot doel om de grootste speler in plantaardige alternatieven te worden.

 

In de rangschikking wordt Danone gevolgd door Nestlé en AB InBev, terwijl Kraft Heinz op de laatste van de negen plaatsen eindigt. Bij de makers van huishoud- en verzorgingsproducten haalt L’Oréal de op één na hoogste duurzaamheidsscore, terwijl voor Colgate-Palmolive brons is weggelegd. Bij de Amerikaanse holdings P&G en Estée Lauder ziet CDP daarentegen de meeste rode vlaggen.

 

Grootste merken innoveren niet duurzaam

Ook Mondelez en Coca-Cola scoren zwak, wat de onderzoekers doet besluiten dat Europese bedrijven voortrekkers zijn in de verduurzaming van FMCG en zij hopelijk de Amerikanen zullen inspireren. Hetzelfde geldt overigens op bedrijfsniveau: sommige multinationals doen inspanningen voor de klimaatzaak, maar de rest van de sector moet die inspanningen overnemen, aldus CDP.

 

Alle doelstellingen en inspanningen ten spijt, blijven de resultaten in de praktijk ook nog vaak uit: bij bijna 60% van de grootste merken binnen elke multinational zijn er in de afgelopen tien jaar geen klimaatvriendelijke innovaties gebeurd. Nochtans verwacht 81% van de millennials vandaag al engagement op dit gebied van bedrijven en twee derde van de consumenten zegt zelfs bereid te zijn meer te betalen voor merken die zich engageren voor de klimaatzaak, aldus een Nielsen-rapport. 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN