RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

E-commerce bij Unilever al goed voor 2,5 miljard

icon
Algemeen3 mei, 2019

Bij Unilever zijn de inkomsten uit e-commerce vorig jaar met liefst 47% gegroeid. Bijna 5% van de 50 miljard euro omzet komt zo al van onlineverkoop, in al zijn vormen.

 

E-commerce prioriteit in topmarkten

E-commerce was in 2018 goed voor 2,49 miljard euro omzet bij FMCG-producent Unilever, oftewel 4,9% van de in totaal ruim 50 miljard euro omzet. Een jaar eerder was dat nog 3,3% van de totale omzet van 53,71 miljard euro. Het gaat dan wel om alle soorten onlineverkoop: direct aan de consument (B2C), business-to-business (B2B) en B2B2C.

 

De producent van merken als Dove, Becel en Lipton blijft ook in de toekomst sterk investeren in e-commerce, zegt CEO Alan Jope in het onlangs gepubliceerde jaarverslag. Unilever groeit online naar eigen zeggen sneller dan de globale e-commercemarkt en is “goed op weg om een e-commercebusiness op schaal” te bouwen.

 

Unilever werkt daarbij vooral samen met marktplaatsen, zoals Amazon en Alibaba-dochter Taobao in China, als onderdeel van een wereldwijde strategie. In China is e-commerce zelfs al goed voor meer dan 20% van de totale omzet. Voor de dertig topmarkten van het bedrijf blijft e-commerce dan ook een prioriteit, aldus Jope. 

 

“Versnippering van traditionele routes”

De topman hoopt een gebalanceerd e-commercebedrijfsmodel uit te bouwen, dat groeit via onlineretailers, onlineverkoop in fysieke winkels en direct-to-consumermodellen. Op die manier wil hij immers “reageren op de snelle versnippering van traditionele routes naar de markt”, zo bericht Digital Commerce 360.

 

Om die digitalisering te ondersteunen, neemt de multinational ook nieuwe mensen in dienst met ervaring in de branche. Zo is een ex-verantwoordelijke voor FMCG bij Amazon, Sunny Jain, recent aangesteld als hoofd van de businessunit schoonheid en persoonlijke verzorging. Vorig jaar werd met Marta Dalton, ex-Coca-Cola, nog een directeur voor wereldwijde e-commerce benoemd.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN