RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven bol.comDecathlonKruidvatTom&CoTorfs
  • Onderwerpen RetailDetail Omnichannel Congress
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Van klik naar connectie op uitverkocht RetailDetail Omnichannel & E-commerce Congress

icon
Algemeen31 maart, 2025
Gino Van Ossel

Op 27 maart vond het RetailDetail Omnichannel & E-commerce Congress plaats in een volledig uitverkochte zaal. Meer dan tien sprekers deelden hun inzichten over de toekomst van retail. Een duidelijke rode draad: omnichannel is geen strategie meer, maar een basisverwachting.

“Good Old Omnichannel Retail”

We blikken bijna met nostalgie terug op die “goeie, ouwe tijd”, toen Torfs zijn digitale transformatie aanving in 2012. Anouk Vanderherten bracht een boeiende terugblik: de webshop werd meteen gedragen door de winkels, niet als concurrent maar als versterking. Zo blijven ook de retourpercentages relatief laag, en leidt de helft van de retouren in de winkels tot een nieuwe aankoop.

Onder het motto “Van klik naar connectie” bracht ook Bol een verhaal over hybride klantbeleving. Denk aan pop-ups van Lego, sinterklaaslijstjes met toegevoegde realiteit en samenwerkingen met tv-programma’s zoals Huis gemaakt. Bol zet volop in op belevenis, duurzaamheid en lokale samenwerking. Het onlinewarenhuis bewijst: retail is niet dood, saaie retail wel.

Betalingen in beweging

Alfredo Prieto van EPI stelde het Europese betaalinitiatief Wero voor: een alternatief voor de versnipperde betaalwereld in Europa. Wero biedt een omnichannel portefeuille die concurrentie moet aangaan met de wereldspelers en met de overnames van Payconiq en iDeal groeit het bereik snel. Innovaties zoals P2P-betalingen, loyalty-integratie en zelfs digitale identiteiten staan op de planning.

Ook Visa bracht inzichten in het optimaliseren van online betalingen. Met tokenisatie, click-to-pay en passkeys wordt e-commerce veiliger en gebruiksvriendelijker. De voordelen zijn tastbaar: een derde minder fraude, 4,3% meer conversie. De toekomst van betalen is digitaal, veilig en naadloos geïntegreerd.

Technologie voor menselijkheid

Technologie zorgt voor service en net meer menselijkheid, ook die paradox blijft een terugkerend thema. XXL Nutrition schakelt conversational commerce in voor snellere en persoonlijkere klantinteractie. Met AI-chatbot RenAI van CM.com zijn de e-mailvolumes met 30% gedaald en de wachttijden korter. De volgende stap? Agentic AI, zoals bots die proactief NPS-metingen uitvoeren of producten aanbevelen. Een duidelijke boodschap: omarm AI, of je overleeft het niet.

Sven De Waele deelde dan weer hoe dierenliefde en data hand in hand gaan. Pharmapets biedt gepersonaliseerde gezondheidsplannen en zal nu ook e-commerce bij Tom&Co boosten. Met abonnementsformules, getrouwheidskaarten en kiosken in franchisewinkels moet de omnichannelgroei er fors versnellen.

Lokaal versus globaal

Kruidvat is al vijftig jaar een vaste waarde in Nederland (en meer dan de helft daarvan ook in België). Met een complementaire aanpak tussen winkels en online (ROPO) biedt de keten extra klantwaarde. De marktplaats is een strategisch verlengstuk om klanten een ruimer aanbod te bieden zonder kannibalisatie. Resultaat? Een stijging van 40% in het aantal nieuwe online klanten en 50% meer kruisverkopen.

Decathlon schuift dan weer op naar een circulair en lokaal model, met kleinere winkels dichter bij de klant. De marktplaatsstrategie blijft groeien, met focus op kwaliteit, duurzaamheid en Europese conformiteit. Het logistieke model verandert mee: ship-from-store en duurzame verpakkingen worden de norm. Niemand blijft gespaard van de mondiale uitdagingen, van politieke onzekerheid tot de klimaatcrisis, dus elke retailer moet vooruit durven denken.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Target en Walmart onderuit: kunnen Amerikaanse retailers importtarieven “gewoon opeten”?

    De Amerikaanse retailreus Target ziet zijn omzet dalen en verlaagt zijn verwachtingen voor het hele jaar. Walmart-CEO Doug McMillon waarschuwde al de ‘Trump-tarieven’ de prijzen zullen doen stijgen, en haalde zich daarmee de woede van de president op de hals. Stevent de Amerikaanse retail af op een crisis?

  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Waarom merken en retailers samen op zoek moeten naar hun meest waardevolle klanten

    Shoppers die trouw zijn aan een merk, zijn doorgaans ook trouw aan de retailer waar ze dat merk kopen. Beide partijen hebben er dan ook alle belang bij om op basis van gedeelde klantdata op hun meest waardevolle klanten te focussen.

  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    Cyberaanval kost Marks & Spencer 300 miljoen pond

    De gevolgen van de recente cyberaanval zullen nog tot in juli voelbaar blijven, waarschuwt Marks & Spencer, dat een impact van zowat 300 miljoen pond (355 miljoen euro) verwacht op de operationele winst.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN