RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Tags RetailDetail Congress
  • Bedrijven La BottegaRetail Design LabUniversiteit Hasselt
  • Onderwerpen retaildesignRetailDetail Congress
  • Geografie België
  • Personen Katelijn Quartier
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom retaildesign post-Covid weer bovenaan de agenda staat

icon
Algemeen22 april, 2022
Katelijn Quartier, Retail Design Lab
Katelijn Quartier

Retailers beseffen weer meer dan ooit dat design het verschil maakt. Daarbij moeten ze op zoek naar hun DNA: winkelbeleving vertrekt van een consistent verhaal. “Dat kan je niet alleen: laat je helpen en uitdagen.”

Onderscheidende factor

De legendarische ontwerper Rodney Fitch zei het meer dan twintig jaar geleden al: “Only one company can be the cheapest. All others must use design.” Er kan er maar één de goedkoopste zijn, alle anderen moeten design gebruiken. In een post-Covid wereld zien we opnieuw grotere aandacht voor retaildesign, zegt Katelijn Quartier, professor aan de Universiteit Hasselt en directeur van het Retail Design lab: “Retailers investeren weer meer in design als onderscheidende factor. Design maakt het verschil. Dat gaat niet alleen over de inrichting van de winkel, maar ook de verpakking, de medewerkers…”

Belangrijk daarbij is dat retailers trouw blijven aan zichzelf. “Wie ben je als retailer? Vertrek vanuit die kern, je DNA. Waar ligt je doelgroep van wakker, welke kanalen gebruiken ze, hoe kan je ze prikkelen om naar je winkel te komen?” Retailers maken wel eens de fout dat ze collega’s kopiëren zonder zich af te vragen of het wel past bij hun eigen identiteit. “Vertrek van de vraag wie je bent en wat je wil uitstralen. We kunnen helpen in deze zoektocht: onze retaildesignbrief biedt ondersteuning.”

Winkelbeleving meten

Voor veel retailers is dat een stevige oefening, jezelf in vraag stellen. “Je kan dat vandaag niet meer alleen. Je moet je laten helpen en laten uitdagen. Er zijn voldoende kanalen en subsidies die dat faciliteren. Steden en gemeenten doen steeds meer om hun retailers te ondersteunen in zulke trajecten. Het leeft heel erg”, zegt Quartier. Zelf heeft ze met het Retail Design Lab van de Universiteit Hasselt een wetenschappelijke tool ontwikkeld die toelaat om alle relevante onderdelen van de fysieke winkelbeleving in kaart te brengen en objectief te scoren.

Die “Retail Experience Scan” vertrekt vanuit de merkwaarden, de identiteit van de retailer, en gaat dan na of de winkel een consistent en coherent verhaal vertelt. “Je moet weten wat je aan het meten bent, anders kan je nooit een Zeeman naast een La Bottega zetten. Ze doen beide iets goeds in de context van hun verhaal. Dat is storytelling: je moet gaan voor je eigen verhaal, vertrekkend vanuit je DNA.”

Lichtend voorbeeld

Of Katelijn Quartier retailers kan tippen die het goed aanpakken? La Bottega, de modeboetiek in Hasselt, blijft een lichtend voorbeeld, vindt ze. “Ik vind het onvoorstelbaar, hoe zij als KMO blijven gaan. Ze stoppen niet, het is een continu proces. Dat bewonder ik. Ze laten zich bijstaan door experten, en zo blijven ze koploper.”

Hoe en waarom retaildesign post-Covid weer in het middelpunt van de strategie staat? Katelijn Quartier modereert over dit onderwerp het voorprogramma Retail Design, op het RetailDetail Congress dat op 28 april plaatsvindt in Antwerpen met cases van Parfuma, PUUR, La Bottega en winkelbouwer Stamhuis. Het plenaire avondprogramma brengt Rainpharma, Alibaba, Zalando en RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck met de voorstelling van zijn nieuwste boek The Future of Shopping: Re-Set Re-Made Re-tail. Tickets bestellen kan via deze link.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen28 mei, 2025
    Moederbedrijf Temu ziet winstdaling door handelsoorlog

    Als gevolg van Amerikaanse invoertarieven, maar ook van toegenomen concurrentie op de Chinese thuismarkt, daalde de winst van PDD Holdings, het moederbedrijf van de koopjesapp Temu, met 50%.

  • icon
    Algemeen27 mei, 2025
    Retailevenement in Parijs van start op cruciaal moment

    (Publireportage) Vijf jaar geleden stonden retailexperts in de rij om voorspellingen te doen die achteraf zeer onnauwkeurig bleken, over de toekomst van de detailhandel in een tijd waarin online boodschappen boomden en de rol van supermarkten in twijfel werd getrokken omdat de pandemie de onlineverkoop van eten, drinken en essentiële...

  • icon
    Algemeen27 mei, 2025
    Hema verjongt aan vooravond van honderdste verjaardag

    Liefst 125 Hema-winkels kregen vorig jaar een nieuw jasje. Met succes, want de bijna honderd jaar oude keten groeide in 2024 met 2% en wist ook meer jongeren aan te trekken.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN