RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Monsterverlies bij Amerikaanse e-commercetak Walmart

icon
Algemeen4 juli, 2019

De poging van Walmart om een vuist te maken tegen interntegigant Amazon komt het supermarktbedrijf duur te staan. Letterlijk. De Amerikaanse e-commercetak stevent af op een monsterverlies van ruim 1 miljard dollar.

 

Frustratie groeit

Het rommelt binnen Walmart, nu blijkt dat de tegenaanval die het supermarktconcern in de zomer van 2016 opende om Amazon bij te benen, niet loopt zoals verhoopt. Het winkelconcern kocht dat jaar shoppingsite Jet.com voor 3,3 miljard dollar, maar veel plezier heeft het aan die aankoop nog niet beleefd.

 

De Amerikaanse e-commercetak van Walmart zag zijn omzet het voorbije jaar weliswaar met 40% klimmen tot 21 à 22 miljard dollar, maar blijft daarmee nog altijd ver achter op Amazon. Die laatste heeft in de VS momenteel een marktaandeel van 38%, Walmart haalt ternauwernood 4,7%. Drie jaar geleden was dat respectievelijk 32% en 2,6%.

 

Tegelijk blijft de afdeling rode cijfers schrijven: dit jaar zou het verlies zelfs oplopen tot ruim 1 miljard dollar, aldus bronnen bij website Vox (Walmart geeft geen detailcijfers vrij en weigerde ook elke commentaar). En rode cijfers zijn ze bij Walmart niet gewoon. Een en ander zorgt dan ook voor flink wat frustratie in het hoofdkwartier.

 

Online kledingmerken in de etalage

CEO Doug McMillion zou nu Jet.com-oprichter Marc Lore, die de internettak van Walmart leidt (en eerder Diapers.com voor veel geld verkocht aan… Amazon), zwaar onder druk zetten om in te grijpen. Een van de pistes die op tafel (zouden) liggen, is een verkoop van de ‘digital fashion brands’ die de groep de voorbije jaren kocht. In een poging om meer aansluiting te vinden bij de jongere stedelingen haalde Walmart in 2017 Modcloth en Bonobos binnen en vorig jaar kwam daar nog Eloquii bij. Maar volgens diezelfde bronnen is geen van die merken winstgevend. Modcloth zou nog dit jaar de deur uitgaan, zo klinkt het. Bonobos krijgt misschien nog een herkansing.

 

Tegelijk kampt Walmart.com met een dubbele handicap: het heeft een pak minder distributiecentra dan Amazon (een 20-tal tegenover 110 voor Amazon) en de product- en merkencatalogus is veel beperkter. Die inhaalbeweging maken, iets waar Marc Lore al langer voor pleit, kost echter handenvol geld. En McMillion & co. zijn vooralsnog niet geneigd om de verliezen nog verder uit te diepen. Een ‘catch-22’ heet zoiets. Ook al beseft iedereen dat er geen weg terug is…

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN