RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Kim Evenepoel
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

War for drivers: Britse retailers geven premies aan nieuwe vrachtwagenchauffeurs

icon
Algemeen3 augustus, 2021

Het concept “war for talent” wordt vooral geassocieerd met de strijd tussen bedrijven om ingenieurs en andere technische profielen aan te werven. In het Verenigd Koninkrijk is er een heuse “war for drivers” losgebarsten, waarbij almaar meer retailers allerlei financiële incentives aanbieden om nieuwe vrachtwagenchauffeurs aan te trekken.

 

5000 pond bonus

De laatste in het rijtje is Marks & Spencer: nieuwe chauffeurs bij logistieke partner Gist hebben uitzicht op een bonus van in totaal 5000 pond (bijna 6000 euro). Zodra ze hun handtekening zetten, ontvangen ze meteen 2000 pond, en naarmate ze langer blijven krijgen ze nog andere aanblijfpremies, meldt Retail Gazette.

 

Eerder maakte Aldi al bekend dat het de lonen van zijn chauffeurs zou optrekken om zowel de bestaande aan boord te houden als om nieuwe bestuurders aan te trekken. Tesco zwaait dan weer met een cheque van 1000 pond voor elke nieuwe chauffeur die aan boord komt tussen nu en het einde van september.

 

Pingdemic

Er zijn meerdere redenen voor die bikkelharde strijd om chauffeurs. Om te beginnen is er de zogenaamde “pingdemic”. Dat verschijnsel, verwijzend naar het ping-geluid dat de Britse corona-app maakt wanneer die een hoogrisicocontact signaleert aan een gebruiker, maakt dat een aanzienlijk deel van de Britse beroepsbevolking voortdurend in een verplichte tiendaagse quarantaine moet gaan. Dat veroorzaakt voortdurend personeelsproblemen bij de meest uiteenlopende bedrijven.

 

De coronacrisis heeft ook op een andere manier geleid tot een nijpend tekort aan gekwalificeerde chauffeurs. Sectorfederatie Road Haulage Association (RHA) schat dat er een tekort is van zowat 60.000 vrachtwagenbestuurders, nadat het afgelopen jaar maar liefst 30.000 rijexamens niet konden doorgaan als gevolg van de pandemie.

 

Brexit

De laatste, meer structurele, oorzaak is de brexit. Die heeft er toe geleid dat heel wat buitenlandse vrachtwagenchauffeurs het VK hebben verlaten. Omdat deze categorie van werknemers niet op de beruchte “skilled labour”-lijst van de Britse overheid staat, kunnen die pas terugkeren nadat ze lange immigratieformaliteiten hebben doorlopen.

 

De Britse overheid probeert de nood te lenigen door de quarantaineverplichtingen te versoepelen en beloofde een aantal maatregelen die het algemene bestaan van vrachtwagenbestuurders aangenamer moeten maken. Het gaat dan om meer rust- en parkeerplaatsen en hogere standaarden voor vrachtwagenstops. Maar de RHA is erg kritisch over die engagementen, die niet zouden volstaan om de meest urgente noden op te lossen.

 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Europa gaat taks van 3 euro heffen op kleine e-commerce pakjes

    De Europese Raad bereikte een akkoord om een belasting van 3 euro in te voeren op pakjes van buiten de EU met een waarde onder de 150 euro. Dat is een reactie op de door retailers als “oneerlijk” beschouwde concurrentie van goedkope Chinese retailers als AliExpress, Temu of Shein.

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Akkoord over nachtwerk in distributie en e-commerce

    Het Belgisch kernkabinet schaft het algemene verbod op nachtwerk af, en versoepelt de regels voor de retail. Wat al in het zomerakkoord stond, wordt nu bevestigd: in distributie en e-commerce is het enkel nog tussen 23.00 en 6.00 uur nachtwerk.

  • icon
    Algemeen11 december, 2025
    Inval op Europees hoofdkantoor Temu: sponsort de Chinese overheid?

    EU-inspecteurs vielen vorige week het Europese hoofdkantoor van Temu in Dublin binnen. Ze voeren een onderzoek naar mogelijke Chinese staatssteun, die de markt en de vrije concurrentie in Europa kan verstoren.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN