RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags retours
  • Onderwerpen Wetgeving
  • Geografie Europa
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Webshops willen verplichte herroepingsknop tegenhouden

icon
Algemeen6 maart, 2023
Shutterstock.com

Europa wil dat alle onlinehandelaars een duidelijke ‘herroepingsknop’ voorzien, waarmee klanten een aankoop makkelijk ongedaan kunnen maken. Dat zien de handelaars echter helemaal niet zitten.

Annuleren in twee kliks

Het moet voor consumenten eenvoudiger zijn om onder een contract of aankoop uit te komen als ze zich bedenken. Dat stelt de Europese Commissie in een nieuwe richtlijn voor het beschermen van consumenten. Vooral het feit dat klanten een wettelijk herroepingsrecht hebben (tot veertien dagen na aankoop) is niet altijd duidelijk, en dat moet beter.

Er moet daarom een verplichte herroepingsknop komen op de websites of apps van alle onlinehandelaars en -dienstverleners. Met een klik op die knop moeten klanten kunnen aangeven dat ze afzien van hun aankoop en – indien van toepassing – willen retourneren. Ze hoeven dan nog maar één keer te klikken om hun beslissing te bevestigen.

De ministers van Mededinging van de Europese Unie gaan nu onderhandelen over de nieuwe richtlijn, maar stuiten daarbij alvast op veel weerstand van de handelsorganisaties. Het voorstel werd oorspronkelijk opgesteld voor de sector van de financiële diensten, zoals leningen en verzekeringen, maar is uiteindelijk uitgebreid naar alle online-aankopen op afstand. Door de gebruikte bewoordingen geldt de verplichting straks dus ook voor onlinebestellingen bij retailers.

Al genoeg retours

Niet nodig en vooral veel te kort door de bocht, reageren zeventien Europese handelsfederaties en belangenverenigingen in een gezamenlijke brief. E-commercebedrijven hebben vandaag doorgaans al een goed retourbeleid, dat soms zelfs verder gaat dan wettelijk verplicht. Heel wat webshops bieden bijvoorbeeld gratis retours aan of geven langer dan 14 dagen de kans om terug te sturen, argumenteren ze. Er worden ook dagelijks pakjes geretourneerd, dus de consument is zich heus wel bewust van zijn herroepingsrecht.

De handelsfederaties pleiten daarom voor een flexibelere invulling, op maat van de bedrijven en van de verschillende sectoren. Ook zou het thema volgens hen beter passen bij de herziening van het bestaande EU-kader voor consumentenrecht, iets waar de Europese Commissie momenteel toch al mee bezig is. Eind maart zal wellicht over het huidige voorstel worden gestemd. De tekst kan dan nog worden aangepast, op basis van de feedback in het Europees Parlement en na onderhandelingen met de betrokken sectoren.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Target en Walmart onderuit: kunnen Amerikaanse retailers importtarieven “gewoon opeten”?

    De Amerikaanse retailreus Target ziet zijn omzet dalen en verlaagt zijn verwachtingen voor het hele jaar. Walmart-CEO Doug McMillon waarschuwde al de ‘Trump-tarieven’ de prijzen zullen doen stijgen, en haalde zich daarmee de woede van de president op de hals. Stevent de Amerikaanse retail af op een crisis?

  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Waarom merken en retailers samen op zoek moeten naar hun meest waardevolle klanten

    Shoppers die trouw zijn aan een merk, zijn doorgaans ook trouw aan de retailer waar ze dat merk kopen. Beide partijen hebben er dan ook alle belang bij om op basis van gedeelde klantdata op hun meest waardevolle klanten te focussen.

  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    Cyberaanval kost Marks & Spencer 300 miljoen pond

    De gevolgen van de recente cyberaanval zullen nog tot in juli voelbaar blijven, waarschuwt Marks & Spencer, dat een impact van zowat 300 miljoen pond (355 miljoen euro) verwacht op de operationele winst.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN