RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Albert HeijnBENUNutrition & SantéPromojagers
  • Onderwerpen Category Management Congress
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Wees de gids voor je categorie”: inzichten vanop het Category Management Congress

icon
Algemeen20 juni, 2025

De gouden driehoek tussen retailer, shopper en leverancier: dat is waar de magie plaatsvindt, aldus dagvoorzitter Luc Desmedt van LD&Co. Die drie partijen waren evenwichtig vertegenwoordigd in het gevarieerde programma van het Category Management Congress op 19 juni bij RetailDetail.

Rad van fortuin

Data op zich betekent niets: pas als je ze vertaalt naar inzichten, strategie en actie begint het wheel of fortune te draaien, aldus marketingexpert Bert Peleman, auteur van het pas verschenen boek The Brand Butterfly. Je top 20% klanten zijn overal, in elke markt, goed voor meer dan 55% van je omzet. En verdienen dus de nodige aandacht. Interessante takeaway: “Hoe meer categorieën een shopper koopt, hoe meer ze besteedt in élke categorie. Dat is de stairway to high value heaven.”

Shoppers worden overweldigd door een overdaad aan acties en promoties. Hoe val je nog op, als retailer of merk? “De regels zijn veranderd”, weten Gunther Devisch en Jolijn Tanghe van Promojagers: “Je bent al te laat!” Veel zoekopdrachten beginnen nu op TikTok, het belang van artificiële intelligentie en sociale media neemt toe, video is het nieuwe normaal. Met humor, authenticiteit en consistentie kom je een heel eind, zoals bleek uit leuke cases voor Hubo, Extra Shop en Albert Heijn.

“Eenvoud wint altijd”

Ook in de winkel zelf is er teveel keuze, zijn er verwarrende aanbiedingen: dat leid tot gemiste omzetkansen, ziet Pascal Deckers van LD&Co, die zijn weg verloor in de theecategorie. “Eenvoud wint altijd. Maak niet alleen het leven van de shopper maar ook dat van de retailer makkelijker. Wees de gids voor je categorie,” adviseert hij. En stel jezelf de vraag: wat zal er binnen tien jaar niét veranderen? Er zijn veel retailerdata beschikbaar, maar categoriemanagers doen er nog te weinig mee. Onderschat ook het belang van de ploegen op het terrein niet: een foutloze executie in de winkels is essentieel.

Duurzaamheid als hefboom

De retailomgeving wordt er alleen maar complexer op, wat zich tegenwoordig bijvoorbeeld uit in handelsconflicten tussen supermarkten en leveranciers. “Maar dat is een lose-lose situatie. We moeten gaan voor win-win, ook al wordt het moeilijker om échte partnerships aan te gaan,” aldus verkoopdirecteur Filip Vankelst van Nutrition & Santé. Lang was België een land van hoge marges, omdat marktleider Colruyt nooit werd aangevallen op de prijs. Die tijd is voorbij: retailers leggen druk op hun leveranciers.

“Hoe vind je de balans tussen volume en winstgevendheid? Door échte win-win partnerships.” Die vergen een holistische benadering. 90% van de relaties zit ‘stuck in the middle’. Vergeet ook de factor duurzaamheid niet: “Veel bedrijven geven daar niet écht om, ze doen het omdat het moet. Wij zijn een missiegedreven bedrijf, wij gebruiken duurzaamheid als hefboom voor betere partnerships.”

Datagedreven keuzes

En toen kwam er een robot het podium opgereden. Een verrassend intermezzo: de multifunctionele robot ShelfiePro van DeDuCo assisteert bij het nakijken van planograms, het scannen van de winkelschappen om de voorraden te monitoren, fungeert als promomascotte én kan klantenvragen beantwoorden, demonstreerde Tom Dujardin. Geen toekomstmuziek: hij is operationeel in verschillende winkels.

Apothekers zijn ook retailers, al zijn ze daar niet echt voor opgeleid. Ze worden almaar meer uitgedaagd door buitenlandse onlinespelers. Hun rol verandert ook: ze worden gezondheidscoaches. Marlies Vanthournout, een apotheker die zich tot category manager omschoolde, illustreerde hoe categoriemanagement bij BENU apothekers ondersteunt met datagedreven keuzes over assortiment, huismerken, promoties, prijzen en winkelindeling.

Benelux-aanpak

“Zaandam is de tanker, Antwerpen de speedboot,” aldus commercieel directeur Sven Vertommen van Albert Heijn België. Nederland loopt vaak voorop, het kleine Belgische team (zo’n veertig mensen) vertaalt naar de lokale markt. “We sourcen vanuit Nederland wat kan en vanuit België wat moet.” Hij verwacht van leveranciers een Benelux-aanpak. In een strak assortiment van 18000 sku’s gelden harde keuzes: voor elke nieuwe referentie moet er een andere uit. Albert Heijn waakt daarbij over de balans tussen een verrassend assortiment en de dagelijkse boodschappen. “Contacteer ons!’ roept hij op. “Of kom solliciteren, want we zijn op zoek naar commercieel talent.”

Save the date voor het volgende RetailDetail-event: de Retail Marketing Day op 25 september. Op het programma: een 100% discounter-line-up onder het motto “Low cost, high impact”, met onder andere Action, Primark en Takko Fashion. Bestel nu al je voordelige summer bird ticket via de knop hieronder.

Ik kom naar de Retail Marketing Day op 25 september
Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen17 juli, 2025
    Belgische retailers mogen uur langer openblijven

    De Belgische regering versoepelt de wet op de openingsuren om handelaars meer vrijheid te gunnen: de verplichte sluitingsdag verdwijnt en winkels mogen straks elke dag openblijven tot 21 uur.

  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Shopping Gent Zuid sluit op 31 juli

    Het is nu definitief: op 31 juli komt met de sluiting van het winkelcentrum Gent Zuid een einde aan een hoofdstuk in het commerciële leven van Gent. De site wordt herontwikkeld, met een beperkte rol voor retail.

  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken

    Slechts twaalf van de aanvankelijk 48 franchisenemers maken de doorstart met Blokker. De retailer blijft intussen wel winkels openen: de kaap van de vijftig vestigingen is in zicht.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Waarom Lidl een half miljard investeert in eigen containerschepen
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN