RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Dit verwachten shoppers van een getrouwheidsprogramma

icon
Algemeen1 december, 2021

(Publireportage) Klanten zijn wel degelijk bereid om persoonlijke data te delen met retailers, op voorwaarde dat ze voldoende in ruil krijgen, zo blijkt uit onderzoek. Let wel op voor irritatie en waak over de juiste toon.

 

App of klantenkaart

Hoe verover je de harten van de consument? Het is geen evidente strijd. Vier bouwstenen zijn cruciaal bij het opbouwen van klantentrouw: productaanbod, prijsstrategie, klantenservice en ledenvoordelen. Dat blijkt uit onderzoek bij Belgische en Nederlandse consumenten door Comarch, specialist in ICT-, CRM- en loyalty-oplossingen. Wij selecteerden alvast enkele krachtlijnen.

 

Hoewel consumenten naar eigen zeggen trouw zijn aan niet meer dan vier merken gemiddeld, zijn ze wel aangesloten bij zowat veertien ledenprogramma’s. Voor een kleine minderheid daarvan hebben ze een app gedownload, voor andere identificeren ze zich met een digitale klantenkaart of met een plastic kaart. Dat laatste geldt vooral voor wat oudere klanten. Onderzoek wijst uit dat ledenprogramma’s een onmiskenbaar positief effect hebben op het aantal terugkerende klanten, omzet en winst, hoewel klanten niet de indruk hebben dat hun bestedingen erdoor werden beïnvloed.

 

Persoonlijke data

Wat verwachten consumenten dan van een getrouwheidsprogramma? Getrouwheidspunten en coupons zijn vertrouwde beloningen: bijna alle consumenten gebruiken ze om korting te krijgen bij hun volgende aankoop. Dat opent perspectieven voor retailers die klanten willen doen terugkeren. Alternatieven zijn fysieke beloningen of toegang tot bijkomende diensten.

 

Opgelet: soms veroorzaken getrouwheidsprogramma’s ook irritatie. Wanneer shoppers te lang moeten sparen voor een beloning, bijvoorbeeld. Ze verwachten ook dat beloningen beantwoorden aan hun persoonlijke voorkeuren. Klanten staan open voor communicatie over promoties, kortingen of gepersonaliseerde aanbiedingen, maar ze willen wel de controle behouden over het kanaal en de frequentie. E-mail geniet veruit de voorkeur en de meeste consumenten willen niet vaker dan wekelijks worden gecontacteerd.

 

Over personaliseren gesproken: klanten zijn bereid om persoonlijke data te delen, wanneer ze daarvoor wat in ruil krijgen. Merken moeten transparant zijn over de reden waarom ze bepaalde data nodig hebben, en goed uitleggen wat de toegevoegde waarde is voor de shopper. Als mensen korting krijgen, extra punten ontvangen, of exclusieve aanbiedingen, geschenken of beloningen bemachtigen, staan ze ervoor open om data te delen.

 

De juiste toon

Digitale marketingtools kunnen helpen bij het verkrijgen van de juiste gegevens, het analyseren van je doelgroep en ze te benaderen met de juiste boodschap. Merkentrouw is echter niet gratis, en klanten verwachten dat merken toegevoegde waarde bieden. De juiste toon aanslaan zal essentieel zijn om van uw klant een loyale klant te maken. Je kan de gratis whitepaper van Comarch downloaden via deze link.

 

Meer weten over de mogelijkheden van getrouwheidsprogramma’s? Comarch organiseert op 14 december een gratis webinar waarop marketingexperten uit België en Nederland meer zullen vertellen over de sleutelcomponenten van klantentrouw. In één uur tijd leer je hoe je een effectieve getrouwheidsstrategie kan implementeren. Registreren kan via deze link.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN