RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom retailers zich liefst naast Kruidvat vestigen

icon
Algemeen14 oktober, 2021

Het is geen toeval dat drie op de vier winkels van Hans Anders zich vlakbij een vestiging van Pearle bevinden: de juiste buur kan retailers 20% tot zelfs 200% extra omzet opleveren. De populairste buur in België is Kruidvat.

 

Krachtige synergie

Retailers vestigen zich graag in de nabijheid van collega’s die hetzelfde type klant aantrekken. De perfecte buur kan een winkellocatie al gauw 20% extra omzet opleveren. “In de modesector kan dit zelfs oplopen tot 200% extra omzet”, vertelt Pieter-Jan De Smet van RetailSonar. “Daarbij speelt ook de afstand een grote rol: hoe dichterbij de buur, hoe krachtiger de mogelijke synergie.”

 

RetailSonar bracht de afstand tussen de 17.438 locaties van de 150 grootste Belgische retailers en dienstverleners in kaart. Daaruit blijkt dat Kruidvat de meest voorkomende buur is: 3820 winkels van de grootste retailers hebben een Kruidvat-filiaal binnen een afstand van 250 meter. Ook Carrefour (3698) en Zeeman (3044) zijn populaire buren. Heel opzienbarend is dat uiteraard niet: dat zijn nu eenmaal ook ketens met een zeer groot aantal winkelpunten, die logischerwijs dezelfde winkelgebieden opzoeken.

 

Opvallende combinaties

Enkele opvallende combinaties springen er toch uit: zo is drie op de vier Hans Anders-optiekwinkels gevestigd binnen de 250 meter van een Pearle-opticien. Opticiens, hoorcentra en drogisterijen zijn vaak buren. Dat geldt ook voor parfumerieën: 89% van de vestigingen van Rituals heeft ICI Paris XL als buur. In de modesector zoeken Veritas, Hunkemöller en H&M elkaars gezelschap op. Ook de combinatie Torfs en JBC komt vaak voor. Schoenen en kledij vullen elkaar dan ook perfect aan.

 

Tussen supermarkten onderling is de afstand doorgaans groter. In deze branche zien we dat 22% van de Albert Heijn supermarkten Lidl als buur heeft. Ook de combinatie Aldi en Lidl komt vaak voor (20%). Opmerkelijk is, tot slot, dat Action – nochtans een publiekstrekker – een minder voorkomende buur is van de grootste winkelketens. Wellicht is dat het gevolg van een eigenzinnig vestigingsbeleid.

 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen10 december, 2025
    Onderaannemer Albert Heijn en Jysk spil in grootschalig witwasonderzoek

    In een onderzoek naar witwaspraktijken zijn op zo'n twintig locaties in Antwerpen en Brussel de voorbije dagen huiszoekingen uitgevoerd. De vermoedelijke spilfiguur is een onderaannemer van Albert Heijn en Jysk.

  • icon
    Algemeen10 december, 2025
    Primeur: slimme lichtreclame Neolytics analyseert shoppergedrag

    Lichtreclamespecialist Neopaul-signs en data-analist The Retail Factory lanceren samen Neolytics, ’s werelds eerste slimme lichtreclame met geïntegreerde technologie die passanten- en bezoekersgedrag in kaart brengt: “Dit zal de fysieke retail voorgoed veranderen”.

  • icon
    Algemeen9 december, 2025
    Lush wil met franchise Franse groei versnellen

    Cosmeticaketen Lush gaat opnieuw beginnen met franchising in Frankrijk. Drie jaar nadat de laatste Franse franchisewinkel werd omgevormd tot een eigen filiaal, kiest de Britse groep opnieuw voor het franchisemodel om zijn winkelnet versneld uitbreiden.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN