RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Wibra België vraagt gerechtelijke reorganisatie aan

icon
Algemeen20 juli, 2020

Vanochtend heeft de directie van Wibra België aangekondigd dat ze een aanvraag tot gerechtelijke reorganisatie gaat indienen: de verlieslatende retailer hoopt een substantieel deel van de winkels in België te redden.

 

“Wibra wil absoluut in België actief blijven”

De Belgische activiteiten van de keten zijn al jaren verlieslatend. Recente herstelmaatregelen zorgden wel voor voorzichtig beterschap, maar dat werd volledig tenietgedaan door de coronacrisis, zo meldt het bedrijf, dat nu moet ingrijpen om niet genoodzaakt te worden zijn activiteiten stop te zetten. De directie heeft alle opties onderzocht en meent dat een gerechtelijke reorganisatie de beste garanties biedt om een deel van de activiteiten te kunnen verderzetten.

 

Wibra wil absoluut in België actief blijven, benadrukt het bedrijf: er is een toekomst voor “een substantieel deel” van de winkels. Het management wil samen met de medewerkers oplossingen zoeken om zoveel mogelijk jobs te redden. “Wij zijn ons ten volle bewust van de impact van deze aankondiging op onze medewerkers”, stelt gedelegeerd bestuurder Bas Duijsens. “Wij zijn er echter van overtuigd dat deze gerechtelijke reorganisatie noodzakelijk is als we Wibra België een duurzame toekomst willen geven.”

 

“De situatie is onhoudbaar”

De 81 Belgische Wibra-winkels hebben te lijden onder het moeilijke economische klimaat, de hoge arbeidskosten en de toenemende concurrentie. In 2019 werden al herstelmaatregelen genomen, met onder andere een aangepaste marketingmix, een betere voorraadplanning, het sluiten van zes filialen en de aanstelling van een Belgische countrymanager. Dankzij deze ingrepen waren de cijfers in het laatste half jaar in België voorzichtig aan de beterhand, maar de coronapandemie heeft die opwaartse trend volledig tenietgedaan. De Belgische Wibra-winkels moesten de voorbije maanden sluiten, terwijl de huurkosten voor de panden moest worden doorbetaald. Tot op vandaag voelen de winkels de negatieve gevolgen van de pandemie op het aantal klanten en de bevoorrading.

 

De groep kan de verlieslatende Belgische activiteiten niet langer opvangen: de verliezen en de opgebouwde schuldenlast maken de huidige situatie onhoudbaar, zegt de directie. De aanvraag tot gerechtelijke reorganisatie werd ingediend bij de Ondernemingsrechtbank van Gent (afdeling Dendermonde). Indien de rechtbank akkoord gaat met het verzoek, zal een gerechtsmandataris aangesteld worden die de markt zal bevragen naar potentiële overnemers. Een uitspraak wordt in de komende weken verwacht.

 

De aankondiging heeft geen gevolgen voor de Nederlandse winkels en medewerkers van Wibra: die verkeren in een structureel gezonde situatie. Bovendien zal het gezond maken van de Belgische activiteiten Wibra helpen om zich verder te kunnen concentreren op nieuwe plannen voor de groep, aldus de mededeling.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN