RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Wibra
  • Onderwerpen Expansiewinkelconcept
  • Geografie Benelux
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Wibra palmt Big Bazar-winkels in

icon
Algemeen12 december, 2023

Wibra verfijnt zijn winkelconcept en versnelt zijn expansie. In Nederland maakt de retailer gebruik van het recente faillissement van Big Bazar om meer dan twintig bijkomende winkels te openen, ook in België zitten verschillende dossiers in de laatste rechte lijn.

Opportuniteiten in Nederland

Na winkelopeningen in Beveren en Waregem sluit Wibra in België het jaar af met 52 winkels. Daar blijft het niet bij: “Er zitten nog een aantal dossiers in de laatste rechte lijn ter ondertekening”, zegt country director Claudine Nachtergaele aan RetailDetail. Uit de sterke cijfers over 2022 bleek eerder al dat de doorstart in België een succes is.

Vooral in Nederland – waar de non-food discounter al meer dan 200 winkels heeft – gaat het nu hard: het faillissement van Big Bazar opende er immers opportuniteiten, waardoor er tot en met het eerste kwartaal nu één tot twee winkels per week bij komen. “Er zijn al veertien panden concreet ondertekend, vermoedelijk komen hier nog een tiental panden bij.”

Winkelplezier en gemak

Wibra zet ook zijn winkelconcept verder op punt. Na de lancering van een nieuw winkelbeeld begin 2022 verfijnt en verdiept de retailer nog enkele aspecten. “We willen de klant steeds verrassen. Bij elk bezoek moet hij of zij verwonderd zijn over het actuele assortiment. Met een nieuw en relatief jong aankoopteam slagen we hier goed in”, aldus Nachtergaele. “We willen bepaalde ‘werelden’ groter inzetten. Zo hebben we een steeds breder assortiment in schoonmaak. De groepen baby, knutsel en keuken blijven we ook verder uitbouwen, zodat de manager van het gezin er iedere keer opnieuw in zal slagen om het dagelijkse leven leuker en gemakkelijker te maken.”

Volumepresentaties blijven belangrijk voor de discounter, maar Wibra creëert een warmer gevoel door aanpassingen op vlak van communicatie, winkelbeeld en materialen. Foto’s met warme sfeerbeelden sieren de wanden en pilaren, nieuw meubilair verbetert de winkelervaring en zorgt voor meer beleving op de winkelvloer. “We zetten verder in op een aangename looproute waarbij we de klant zacht ‘begeleiden’ doorheen de winkel.” Zo komt de nadruk wat meer op ontdekken en winkelplezier, in plaats van op puur functionele rayons.

“We blijven denken vanuit de behoefte van de klant en zetten maximaal in op gemak en efficiëntie. Door een presentatie van de artikelen per wereld vinden shoppers snel alles terug: batterijen bij het speelgoed, kaarsen bij de kandelaars. Zo inspireren we. We plaatsen nog meer in de kijker wat de klant op dat moment zoekt.”

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Target en Walmart onderuit: kunnen Amerikaanse retailers importtarieven “gewoon opeten”?

    De Amerikaanse retailreus Target ziet zijn omzet dalen en verlaagt zijn verwachtingen voor het hele jaar. Walmart-CEO Doug McMillon waarschuwde al de ‘Trump-tarieven’ de prijzen zullen doen stijgen, en haalde zich daarmee de woede van de president op de hals. Stevent de Amerikaanse retail af op een crisis?

  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Waarom merken en retailers samen op zoek moeten naar hun meest waardevolle klanten

    Shoppers die trouw zijn aan een merk, zijn doorgaans ook trouw aan de retailer waar ze dat merk kopen. Beide partijen hebben er dan ook alle belang bij om op basis van gedeelde klantdata op hun meest waardevolle klanten te focussen.

  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    Cyberaanval kost Marks & Spencer 300 miljoen pond

    De gevolgen van de recente cyberaanval zullen nog tot in juli voelbaar blijven, waarschuwt Marks & Spencer, dat een impact van zowat 300 miljoen pond (355 miljoen euro) verwacht op de operationele winst.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN