RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven AlibabaBlokker
  • Onderwerpen FaillissementOvername
  • Geografie Nederland
  • Personen Roland Palmer
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Wie is Roland Palmer, de redder van Blokker?

icon
Algemeen27 december, 2024
Roland Palmer

De geheimzinnige koper van het failliete Blokker blijkt geen onbekende: Roland Palmer is immers een telg van de familie Blokker. Na een eerdere mislukte poging om het retailbedrijf te moderniseren, waagt hij nu opnieuw zijn kans.  

Opvolger van Jaap Blokker

Officieel hebben de curatoren van de failliete winkelketen de naam van de overnemer nog niet bekend gemaakt, maar er is in Nederland niemand die eraan twijfelt dat het wel degelijk Roland Palmer is, de neef van Jaap Blokker, de directeur van Blokker Holding die in 2011 overleed. Hij zou de merknaam en de website hebben overgenomen en willen doorstarten met de 45 franchisefilialen van de keten. De toekomst van andere filialen hangt af van onderhandelingen met de verhuurders van de panden.

Palmer, die destijds door zijn oom als opvolger was aangeduid, kreeg na studies aan de Universiteit van Oxford en passages bij Unilever en Coca-Cola op 35-jarige leeftijd de leiding over een concern dat toen naast Blokker onder andere ook Xenos, Bart Smit, Maxi Toys, Big Bazar en Leen Bakker omvatte. Zijn pogingen om het bedrijf te moderniseren en om naast de fysieke winkelactiviteiten ook een onlineplatform op te zetten, stuitten echter op felle weerstand van de oudere generaties in de familie. Na amper vier jaar werd hij ontslagen door Ab en Els Blokker, respectievelijk de broer en de weduwe van Jaap.

Naar Alibaba

Sindsdien ging het met Blokker verder neerwaarts: de familie verkocht het bedrijf uiteindelijk noodgedwongen aan toenmalig CEO Michiel Witteveen, die de Belgische tak op zijn beurt al snel doorverkocht aan de dubieuze ondernemer Dirk Bron, die er onder de naam Mega World meteen een complete puinhoop van maakte.

Palmer is dan al even aan de slag bij de Chinese internetgigant Alibaba: “Enerzijds ben ik managing director voor de Benelux, en in die functie ondersteun ik de verschillende business units van Alibaba, waaronder het platform Tmall Global. Anderzijds ben ik voor Europa verantwoordelijk voor de afdeling Tmall Direct Import”, vertelde hij in 2018 in een interview met RetailDetail. Later kreeg Palmer er ook de verantwoordelijkheid bij over de activiteiten van Alibaba in het Verenigd Koninkrijk en de Noordse landen.

De weg naar China

“Mijn focus in de Benelux ligt op het helpen van bedrijven om de weg te vinden naar China. Waarom? Simpelweg de wet der getallen. We hebben in China 515 miljoen klanten en dat aantal stijgt enorm. De Chinese middenklasse gaat met nog eens 100 miljoen mensen groeien. Hun koopkracht neemt sterk toe. Deze mensen hechten belang aan kwaliteit, Europese merken zijn in trek.”

In 2022 sprak Roland Palmer op het RetailDetail Congress in Antwerpen. De periode van de pandemie heeft de groei en de penetratie van e-commerce enorm versneld, zag hij toen. “We hebben een verandering gezien in de consumptiegewoonten van mensen. Tijdens de pandemie werd bijna iedereen een online consument, hoe digitaal onderlegd hij of zij ook was. We zagen ook een snelle groei van veel nieuwe consumptiecategorieën die voorheen een relatief lage online-penetratie hadden, zoals dagelijkse benodigdheden en boodschappen.”

Nog veel onduidelijkheid

Nu zou Palmer de Blokker-formule dus weer willen opbouwen. Tot voor het faillissement had de keten nog zo’n 400 winkels in Nederland. Die zullen zeker niet allemaal gered worden: verschillend panden zijn intussen gesloten en alweer verhuurd aan andere retailers, waaronder Wibra: de non-fooddiscounter maakt er geen geheim van op meer locaties te azen. Ook vanHaren en Shoeby hebben al Blokker- locaties ingepalmd.

Op de officiële terugkeer van Palmer bij Blokker is het nog wachten. Onduidelijk is ook nog met welke middelen of externe investeerder(s) hij deze overname realiseert. Evenmin is al duidelijk of de topman afscheid neemt bij Alibaba om ook een operationele functie op te nemen bij het nieuwe Blokker.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Target en Walmart onderuit: kunnen Amerikaanse retailers importtarieven “gewoon opeten”?

    De Amerikaanse retailreus Target ziet zijn omzet dalen en verlaagt zijn verwachtingen voor het hele jaar. Walmart-CEO Doug McMillon waarschuwde al de ‘Trump-tarieven’ de prijzen zullen doen stijgen, en haalde zich daarmee de woede van de president op de hals. Stevent de Amerikaanse retail af op een crisis?

  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Waarom merken en retailers samen op zoek moeten naar hun meest waardevolle klanten

    Shoppers die trouw zijn aan een merk, zijn doorgaans ook trouw aan de retailer waar ze dat merk kopen. Beide partijen hebben er dan ook alle belang bij om op basis van gedeelde klantdata op hun meest waardevolle klanten te focussen.

  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    Cyberaanval kost Marks & Spencer 300 miljoen pond

    De gevolgen van de recente cyberaanval zullen nog tot in juli voelbaar blijven, waarschuwt Marks & Spencer, dat een impact van zowat 300 miljoen pond (355 miljoen euro) verwacht op de operationele winst.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN