RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

AB InBev ontgoochelt met afblazen beursgang

icon
Food15 juli, 2019

AB InBev brengt zijn Aziatische tak dan toch niet naar de beurs. Het aandeel zou te duur zijn voor vooral Amerikaanse beleggers. Wat één van de grootste FMCG-beursnoteringen ooit moest worden, valt zo plots in het water. 

 

Tien miljard dollar mislopen

Op 19 juli had de beursnotering van AB InBev in Azië, de vennootschap Budweiser Brewing Company, op de beurs van Hongkong een feit moeten zijn. Die beursgang beloofde de biergigant uit Leuven in het beste geval zowat 9 miljard euro op te leveren en zou één van de grootste beursgangen uit de FMCG-geschiedenis betekenen. Net voor het weekend maakte CEO Carlos Brito echter bekend dat de beursgang er voorlopig toch niet komt, omwille van “verschillende factoren” die de topman weliswaar niet nader noemde. Alleen de “heersende marktomstandigheden” worden expliciet vermeld.

 

Met het geld had de brouwerijgroep willen investeren in verdere groei in Japan, maar ze had vooral ook haar hoge schuldenberg wat willen afbouwen. Onder meer door de overname van SABMiller in 2016 loopt de schuldenlast bij de multinational immers op tot zowat 90 miljard euro. 

 

 

Te weinig interesse

De ware toedracht zou tegenvallende interesse in het aandeel zijn, dat volgens analisten te duur werd aangeboden. In plaats van de verhoopte negen miljard euro zou de initiële beurswaardering wellicht slechts rond de 7 miljard euro uitkomen. Volgens Reuters stootte de inzetprijs vooral op weerstand bij Amerikaanse beleggers voor de lange termijn, die daardoor voor minder intekenden dan eerst voorzien.

 

Het was al opvallend dat AB InBev de Aziatische dochter hoger waardeerde dan het moederbedrijf zelf: de brouwerijreus ging voor een intekenprijs van 16 tot 18 keer de brutobedrijfswinst, terwijl dat bij het AB InBev-aandeel zelf slechts op 11 keer de winst ligt.

 

Analisten maken zich nu weliswaar zorgen over hoe het dan wel verder moet met de hoge schuldenberg van AB InBev. Brito zal vermoedelijk snel met een plan B op de proppen moeten komen om de banken en aandeelhouders gerust te stellen. Op de beurs kelderde het aandeel alvast na de bekendmaking.
 

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food10 juni, 2025
    Rohlik gaat Ocado achterna: shift van onlinesupermarkt naar technologiebedrijf

    Rohlik zet zijn logistieke technologie in de etalage: met de verzelfstandiging van Veloq wil de Tsjechische onlinesupermarktgroep ook andere supermarktketens helpen met e-commerce. De Tsjechen volgen daarbij het voorbeeld van Ocado op meer dan één vlak.

  • icon
    Food10 juni, 2025
    Meer dan honderd winkelopeningen op de planning voor Carrefour Spanje

    In Spanje opent Carrefour dit jaar minstens honderd bijkomende winkels, en groeit zo door naar meer dan 1.600 verkooppunten. Daarmee versterkt de retailer zijn marktleiderspositie in het land.

  • icon
    Food10 juni, 2025
    Filip Vankelst (Nutrition & Santé): “België was jarenlang het land van melk en honing”

    “Waar België vroeger een paradijs was voor fabrikanten en retailers, worden vandaag alle spelers geconfronteerd met stevige uitdagingen.” Filip Vankelst, verkoopdirecteur Benelux bij Nutrition & Santé (o.a. Céréal, Gerlinéa en Isostar), pleit voor strategische samenwerkingen, gedragen door een sterke categorievisie en een authentiek duurzaamheidsbeleid.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN