RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

AB InBev en Coca-Cola investeren in ‘bol.com van de horeca’

icon
Food26 februari, 2020

Foodservicemarktplaats Foodl is pas sinds januari actief, maar weet al grote investeerders aan te trekken: AB InBev en Coca-Cola nemen elk een derde in het kapitaal van de ‘bol.com voor horecaprofessionals’.

 

Platformeconomie ook voor foodservice

De Nederlandse start-up is gecreëerd door Bidfood, een vooraanstaande foodservicegroothandelaar die in de Benelux vroeger bekend stond als Deli XL, en wil een online groothandelsplatform voor horecaprofessionals uitbouwen. Bidfood-topman Dick Slootweg raakte geïnspireerd door de sterke groei van open platformen waar kopers en verkopers rechtstreeks met elkaar in contact komen, zoals het geval is bij Amazon Marketplace, Alibaba en ook bol.com, en besloot dat dit ook binnen de groothandelsbranche moest kunnen.

 

AB InBev en Coca-Cola delen alvast die overtuiging, want de drankgiganten nemen elk een aandeel van 33,3% in het nieuwe platform, weet De Tijd. Welke bedragen de twee op tafel leggen voor de aandelen is vooralsnog niet bekend. De volledige Nederlandse foodservicemarkt wordt op 20 miljard euro geraamd en Foodl hoopt in zijn eerste jaar een omzet van 1 miljoen euro te behalen, al rekent Slootweg wel op exponentiële groei.

 

Beperkte lancering in Amsterdam

Sinds januari is het platform ‘live’, al gaat het nog om een beperkte versie: via de webapp kunnen honderd horecaondernemers uit de regio Amsterdam nu direct bestellen bij 150 merken, volgens Foodl “zowel kleinere spelers in de foodmarkt als gevestigde namen”. In eerste instantie kunnen ze er wel alleen maar drank kopen, later worden groente, fruit, vis, vlees en kruidenierswaren toegevoegd.

 

Het voordeel voor de deelnemende foodleveranciers zou het directe contact met hun klanten zijn, waardoor ze veel meer informatie en feedback krijgen over welke horecazaken hun producten gebruiken en hoe ze die ervaren. Net zoals bij andere platformen is data dus de grote troef. 

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Heineken verliest rechtszaak tegen Jumbo

    Jumbo kan niet verplicht worden om bieren van Heineken in de schappen te zetten, maar de brouwer kan mogelijk wel aanspraak maken op een schadevergoeding. Dat heeft een rechter gisteren in kort geding beslist.

  • icon
    Food22 mei, 2025
    Internationale expansie stuwt Lidl naar recordomzet

    Lidl heeft afgelopen boekjaar opnieuw een forse omzetstijging gerealiseerd, die in grote mate te danken is aan winkelopeningen op internationale markten. De discounter stuurt zijn omnichannel- en non-foodstrategie bij.

  • icon
    Food22 mei, 2025
    Walmart schrapt 1.500 banen: neemt AI over?

    Walmart kondigt aan 1.500 banen te schrappen in een ingrijpende reorganisatie. Het gaat vooral om kantoorfuncties in technologie, e-commerce en de advertentiedivisie Walmart Connect. Hebben de techmedewerkers zichzelf overbodig gemaakt?

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN