RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Colruyt nu ook in de clinch met Coca-Cola

icon
Food10 februari, 2020

De Europese inkoopgroepering Agecore voert de druk op frisdrankproducent Coca-Cola verder op. Nadat de frisdranken eerder al uit de rekken verdwenen bij Intermarché in Frankrijk en bij Edeka in Duitsland, stapt nu ook Colruyt mee in de boycot.

 

Constructieve gesprekken

In de winkels van Colruyt en in de Collect & Go-webshop zijn sinds kort verschillende producten van Coca-Cola tijdelijk niet beschikbaar. Het gaat onder andere om meerdere formaten van Coca-Cola Light, de 1 literfles Coca-Cola Regular en Zero Sugar, de anderhalve literfles Fanta Orange, water van Chaudfontaine, en Fuze Tea.

 

Woordvoerder Silja Decock van Colruyt bevestigt dat de onderhandelingen met Coca-Cola minder vlot verlopen, waardoor sommige producten inderdaad tijdelijk niet beschikbaar zijn. Details over het conflict geeft de retailer niet: de gesprekken gaan discreet verder.

 

“Omdat we deze gesprekken op een constructieve manier willen aanpakken, met respect voor onze gesprekspartner, wensen we niet dieper in te gaan op de verdere details en willen we dit achter gesloten deuren laten doorgaan. We begrijpen dat deze situatie vervelend is voor klanten die hierdoor hun vertrouwde product niet meer terugvinden in onze rekken en wensen ons te excuseren voor het ongemak. We blijven als Colruyt Group dan ook zoeken naar een constructieve oplossing en willen ervoor blijven zorgen dat we onze laagsteprijsgarantie bij Colruyt te allen tijde kunnen waarmaken naar onze klanten toe. Voor alle duidelijkheid: er liggen nog steeds producten van Coca-Cola in onze rekken. Het gaat dus om een beperkt aantal producten die tijdelijk niet meer beschikbaar zijn, en dat aantal varieert van winkel tot winkel.”

 

Langere reeks delistings

De onderhandelingen met koffieproducent Douwe Egberts verlopen intussen wel zeer constructief, geeft Decock nog mee: de retailer hoopt op korte termijn tot een akkoord te komen. “We zijn er dan ook van overtuigd dat onze klanten hun vertrouwde producten snel weer zullen terugvinden. We wijzen er ook graag op dat er nog steeds producten van Jacobs Douwe Egberts in onze rekken liggen. Het gaat dus om een beperkt aantal referenties die tijdelijk niet meer beschikbaar zijn. Hoeveel producten er precies in de rekken liggen, varieert van winkel tot winkel.”

 

Dat Colruyt een bestelstop inlast bij Coca-Cola, hoeft niet echt te verwonderen: sinds begin dit jaar zijn ook andere ketens binnen Agecore (met name Intermarché en Edeka) in conflict met de frisdrankproducent. Het is bovendien niet de keerste keer dat Agecore een zware aanvaring kent met FMCG-reuzen, zie de eerdere botsingen met producenten als Nestlé, PepsiCo en Mars.

 

Naar verluidt draait het conflict niet alleen om de prijsverhogingen die Coca-Cola eind vorig jaar doorvoerde, maar ook om de al te dominante positie van de producent in het drankenschap: het merk zou retailers dwingen om het volledige assortiment op te nemen als voorwaarde voor goede condities. Begin januari werd dat al aangeklaagd door Intermarché-voorzitter Thierry Cotillard.

 

In een analyse gaat RetailDetail dieper in op de toename van handelsconflicten in de foodretail.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN