RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Ria Besseling
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Agf-sector protesteert tegen afspraken Jumbo en AH

icon
Food29 juli, 2016

De agf-sector waaronder de Nederlandse Fruittelersorganisatie NFO en LTO, protesteren tegen de afspraken die Albert Heijn, Jumbo, Greenpeace en Natuur & Milieu hebben gemaakt over minder gebruik van gewasbeschermingsmiddelen bij de teelt van aardappelen, groenten en fruit.

 

Machtsmisbruik dominante formules

Jumbo en AH willen dat eind 2019 alle agf-producten tenminste volgens Milieukeur-eisen zijn gecertificeerd. De formule wil tevens het aandeel biologische agf in de winkels twee tot drie zo groot maken. Albert Heijn maakte dergelijke afspraken met Natuur & Milieu. AH, dat het biologisch aanbod eveneens wil verhogen, gaat 28 gewasbeschermingsmiddelen in de agf-teelt verbieden. Ook voor een duurzamere sierteelt zijn met beide supermarkten afspraken gemaakt. 

 

Afspraken voor de lange termijn en voor een eerlijke prijs voor het product moeten het voor de telers aantrekkelijker maken om hun product te verduurzamen, stellen Albert Heijn, Jumbo, Greenpeace en Natuur & Milieu.

 

De organisaties NFO en LTO zetten daar echter tegenover dat beide formules een dominante marktpositie hebben en zich schuldig maken aan machtsmisbruik. “Extra eisen stellen aan alleen het Nederlandse product, zonder keiharde garantie over extra beloning en een transparante handelswijze, is het versterken van eigen imago over de rug van de Nederlandse telers”, stelt Michiel Gerritsen, voorzitter van de NFO.

 

Nederlands vers al schoon

De NFO en LTO hebben laten weten dat het Nederlandse product internationaal gezien al schoon wordt geproduceerd en dat er weinig tot geen residuen op Nederlandse producten voorkomen. “De afspraken tussen de organisaties hebben alleen betrekking op Nederlandse groenten en fruit. Het akkoord doet niets aan de biodiversiteit in het buitenland. Kennelijk zijn buitenlandse bijen niet belangrijk”, reageert Joris Baecke, portefeuillehouder Plantgezondheid bij LTO Nederland en akkerbouwer in Nieuw-Namen (Zeeland).

 

Volgens Baecke zetten de afspraken die de vermeende achteruitgang van de bijenstand moet stoppen de Nederlandse telers op achterstand. “Juist op Nederlandse aardappelen, groenten en fruit worden niet of nauwelijks gewasbeschermingsmiddelen aangetroffen. Wij zijn op dat punt zelfs internationaal koploper. Nederlandse telers die aan deze eisen voldoen, zullen hoge kosten maken. Garanties dat we ook een hogere prijs zullen ontvangen, geeft het akkoord echter niet.”

 

Eerlijke beloning en integrale eisen agf-schap

Wanneer de eisen aan agf en sierteelt worden aangescherpt gaan NFO en LTO ook uit van een eerlijke beloning voor extra inspanningen en kosten die telers moeten maken. Ook moeten deze eisen integraal gelden voor dezelfde soort producten in het schap, inclusief import agf.

 

LTO Nederland was weliswaar niet betrokken bij de onderhandelingen tussen supermarkten, Greenpeace en Stichting Natuur & Milieu, maar heeft wel altijd aangegeven dat er geen sprake mag zijn van “het meten met twee maten”. Joris Baecke: “En dat gaat nu wel gebeuren. Supermarkten maken goede sier met verduurzaming in Nederland, maar houden de handen vrij wat betreft import uit het buitenland. Hiermee worden consumenten voor de gek gehouden. Wij zetten er op in dat deze ongelijkheid tussen Nederlands en geïmporteerd product wordt rechtgezet.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food17 juli, 2025
    Winst Ocado stijgt dankzij vooruitgang in technologietak

    De Britse Ocado-groep zag zijn aangepaste brutobedrijfswinst het afgelopen halfjaar met 76% stijgen naar 91,8 miljoen Britse pond (110 miljoen euro), vooral dankzij zijn technologietak. Wel groeien de zorgen over de schuldenberg.

  • icon
    Food17 juli, 2025
    PepsiCo overtreft verwachtingen ondanks zwakke verkopen in VS

    PepsiCo heeft een sterk kwartaal achter de rug, waarin de omzet en winst hoger uitvielen dan analisten hadden voorzien. Het voedings- en drankenconcern behoudt zijn marktaandeel in uitdagende marktomstandigheden

  • icon
    Food17 juli, 2025
    Couche-Tard trekt bod op 7-Eleven weer in

    De Canadese groep Alimentation Couche-Tard heeft zijn overnamebod op het Japanse Seven & i Holdings, bekend van de gemakswinkelketen 7-Eleven, weer ingetrokken wegens een “gebrek aan constructieve medewerking”.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Waarom Lidl een half miljard investeert in eigen containerschepen
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN