RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

AH-directeur Wouter Kolk: "De supermarktmanager moet weer echt de baas zijn"

icon
Food1 maart, 2015

Meer zeggenschap supermarktmanagers

Dat stelt Kolk in een interview in de jongste editie van Albert Heijns personeelsmagazine Ahá. Het is de eerste keer dat de nieuwe topman van zich laat horen, want de media-aandacht voor Kolk was tot nu toe steeds gebaseerd op uitspraken in eerdere interviews. Kolk kiest het eigen personeelsblad als het eerste podium om na zijn benoeming tot algemeen directeur iets te zeggen over zijn visie op de toekomstige koers van AH.

 

Als het aan Kolk ligt, wordt de organisatie van Albert Heijn slagvaardiger en krijgen de supermarktmanagers in hun lokale winkels meer zeggenschap. “Ik kijk ernaar uit om de flair en het ondernemerschap terug te brengen in de winkels, zodat de supermarktmanager weer echt de baas is van zijn winkel”, aldus Kolk. Hij wil zowel de bedrijfsleiders als de franchisers een belangrijkere rol toebedelen.

 

Strijdbijl met franchisers begraven

Hoewel hij niet expliciet verwijst naar de relatie met de ondernemers, die al jarenlang gespannen is, leidt het geen twijfel dat de nieuwe algemeen directeur er veel aan is gelegen om de strijdbijl met de franchisers te begraven. Meer ondernemerschap in de winkels lukt immers alleen als ondernemers en organisatie zich realiseren dat ze elkaar nodig hebben.

 

Het belang van goede interne communicatie kent Kolk uit eigen ervaring bij Albert Heijn. Hij werkte sinds 1996 in verschillende functies bij Albert Heijn en Ahold in Azië, voordat hij in 2007 de Ahold-organisatie verliet om CEO van WE Fashion te worden. “Een goede leerschool voor mij was dat ik een nieuwe functie kreeg bij Albert Heijn en toen te weinig gesproken heb met een bepaalde groep zakelijke relaties, terwijl die voor mijn werk wel belangrijk was”, stelt Kolk ietwat cryptisch in Ahá. “In de volgende baan heb ik dat toen wel gedaan.”

 

In deze nieuwe baan gaat Kolk dit dus ook doen. Het is een duidelijke handreiking naar belangrijke zakelijke relaties, zoals de franchisers en de leveranciers van zowel merken als huismerken. Het zijn deze relaties die Albert Heijn nodig heeft om de klanten weer te verrassen.

 

“Wat slagvaardigheid” en “een beetje lef”

Dat wil uiteraard niet zeggen dat de bekende formulediscipline bij Albert Heijn ineens helemaal over boord gaat. Wel mag er van Kolk wat meer risico worden genomen: “Ik geef medewerkers graag de ruimte, binnen een bepaald kader, en ga uit van een grote dosis zelfredzaamheid en eigen verantwoordelijkheid”, zegt Kolk.

 

Doorgeslagen kostenbewustzijn, dat leidt tot risicomijdend gedrag en verstarring, behoren daarmee tot het verleden. Zoals Kolk het stelt: “Ik denk dat het goed is om wat slagvaardigheid terug te brengen in de organisatie”, en: “Ik houd wel van een beetje lef.”

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food12 juni, 2025
    Prikacties bij Lidl na mislukt overleg

    In een klein aantal Belgische supermarkten van Lidl zijn donderdag stakingen uitgebroken: medewerkers protesteren tegen het uitblijven van afdoende maatregelen om de werkdruk te verlichten.

  • icon
    Food12 juni, 2025
    Walmart breidt droneleveringen uit naar meer Amerikaanse steden

    De Amerikaanse retailgigant Walmart voert het tempo van zijn droneleveringen op. Levering vanuit de lucht is binnenkort beschikbaar in vijf bijkomende steden, vanuit in totaal honderd winkels.

  • icon
    Food12 juni, 2025
    Delhaize organiseert wintereditie van foodfestival Wonderfood Adventure

    Na het succes van de eerste editie breit Delhaize een vervolg aan het foodfestival Wonderfood Adventure: de wintereditie in november brengt opnieuw een reis door vier themawerelden, van koelkast tot moestuin.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN