RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

AH to go wordt testmarkt voor Albert Heijn

icon
Food20 oktober, 2014

Van AH to go naar de AH-wijksuper

In een artikel waarin Albert Heijn de versnelling van het innovatie- en productontwikkelingstraject voor AH to go toelicht, geeft het bedrijf aan dat er bij AH to go voortaan veel sneller zal worden geïntroduceerd en gerouleerd. Via het gemaksconcept wil AH nieuwe, trendy producten supersnel aanbieden: doelstelling is vier weken tussen productidee en het schap.

 

“Zo snel als er wordt geïntroduceerd, wordt er ook geëvalueerd”, aldus het artikel in de Ahá van oktober. “Voldoet een product niet aan de verwachting, dan is het product vier weken later al weer van het schap verdwenen. Slaat een product wel aan, dan ligt distributie-uitbreiding naar de wijkwinkel, naar België en naar Duitsland in het verschiet.” Daarmee wordt het gemaksconcept dus een testmarkt voor de reguliere wijksupermarkten van Albert Heijn in Nederland en België, en de AH to go-winkels die de retailer in Duitsland exploiteert.

 

AH: minder dogma, meer dynamiek

In september veklaarde Albert Heijn veel sneller te willen innoveren. In de regel duurt het soms wel een jaar voordat een productidee van Albert Heijn uiteindelijk in het schap belandt. Dan wordt zo’n idee eerst aan leveranciers voorgelegd en gaat er veel tijd overheen voordat de leverancier een product heeft dat aan de wensen van Albert Heijn voldoet.

 

Albert Heijn zal dan ook qua design iets minder kieskeurig worden, om tijd te winnen. De strikte regelgeving over de manier waarop product en verpakking er uit moeten zien, blijken behoorlijk tijdrovend. Die designdogmatiek laat AH to go nu los, ten faveure van de dynamiek in het schap.

 

“Leveranciers zijn onze oren en ogen”

De grootste tijdwinst boekt Albert Heijn door niet uitsluitend zelf ideeën bij leveranciers neer te leggen, maar de zaken juist om te draaien. “We hebben onze leveranciers gevraagd om onze oren en ogen in de markt te zijn en trends op het gebied van food razendsnel te vertalen naar nieuwe producten”, aldus Eva Mathlener, senior merchandising manager bij AH to go. Zij stelt dat AH to go in staat moet zijn om elke vier weken nieuwe producten te introduceren.

 

Net zoals fashionretailers als H&M en Zara, die de modetrends van de catwalk heel snel doorvertalen naar betaalbare en toegankelijke alternatieven voor een groot publiek, wil AH to go dit doen met voedingstrends.

 

“Elke vrijdag voorafgaande aan een nieuwe vierwekelijkse cyclus komen we bij elkaar voor een innovatiedag”, vertelt Mathlener. “Dan presenteren leveranciers productideeën van hun foodcatwalks die wat hen betreft klaar zijn voor introductie. Zijn we enthousiast, dan gaan we snel over tot verdere ontwikkeling van een product en ligt het vier weken later in de winkel.”

 

300 innovaties in 2014

Albert Heijn heeft als doelstelling om dit jaar nog 300 innovaties te introduceren, waarvan minimaal honderd onder eigen merk. Deze doelstelling blijkt eind augustus al nagenoeg te zijn bereikt, schrijft de marktleider in het personeelsmagazine: de 300 innovaties waren er toen al en de teller voor het aantal nieuwe eigenmerkproducten stond op tachtig.

 

“De eigenmerkinnovaties zorgen inmiddels voor een omzetaandeel van ruim vijf procent”, aldus het artikel in de Ahá. Voorbeelden die Albert Heijn noemt, zijn de ‘spelt twister’, water met munt en citroen en quinoasalade.

 

Als dit initiatief bij AH to go vaart krijgt en hiermee het innovatieve gehalte van de assortimenten bij de reguliere Albert Heijn-supermarkten wordt verhoogd, zou Albert Heijn er een sterke troef bij hebben in de concurrentiestrijd. Niet alleen biedt het immers een (gedeeltelijke) uitweg uit de prijsconcurrentie, het laat AH ook toe zijn titel van ‘marktleider’ te versterken.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food27 juni, 2025
    Okay in 2026 ook open op zondagvoormiddag

    Okay opent vanaf begin 2026 ook de deuren op zondagvoormiddag. Vier maanden nadat Colruyt Group de intentie bekendmaakte, is de keten tot een akkoord gekomen met de sociale partners.

  • icon
    Food27 juni, 2025
    Kaufland modelleert marketingafdeling naar Lidl-voorbeeld

    Kaufland, onderdeel van de Duitse Schwarz Gruppe, herstructureert zijn marketingafdeling en introduceert een nieuwe eenheid onder de noemer "Kunde" ("klanten"). De retailer volgt daarmee het voorbeeld van zusterketen Lidl.

  • icon
    Food25 juni, 2025
    Honderden uitzendkrachten staken bij Albert Heijn

    De distributiecentra van Albert Heijn in Geldermalsen en Pijnacker worden sinds vandaag getroffen door een staking van honderden uitzendkrachten. De interimwerkers protesteren tegen de uitzendbureaus, maar kozen AH als (eerste) strijdtoneel.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN