RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Ahold Delhaize
  • Onderwerpen ExpansieOvername
  • Personen Frans Muller
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ahold Delhaize aast op nieuwe overnames

icon
Food10 oktober, 2022
Frans Muller, Ahold Delhaize

De huidige crisis zal Ahold Delhaize kansen bieden om overnames te realiseren, zegt topman Frans Muller: “De markt gaat verder consolideren.” In de Benelux bouwt de groep aan een ecosysteem met Delhaize, Albert Heijn en bol.com.

“We willen groeien”

“De markt gaat verder consolideren”, zegt Muller van Ahold Delhaize in een interview met De Standaard. “Tijdens covid hebben de retailers een beetje rugwind gekregen, waardoor sommigen die niet toekomstbestendig waren – omdat ze niet voldoende in technologie geïnvesteerd hebben – zijn blijven bestaan. Deze crisis gaat ons kansen geven.”  

“We willen groeien en dat kan op drie manieren”, aldus de topman. “De goedkoopste manier is meer omzet doen met het bestaande aantal vierkante meters. Een tweede manier is bestaande winkels overnemen in de regio’s waar je al actief bent en zo logistieke voordelen en schaal uitspelen. In de VS kunnen we ons werkgebied nog wat naar het westen opschuiven. In Europa betekent dit dat we een land zouden moeten toevoegen, want waar we al actief zijn, zijn we al overal nummer 1 of nummer 2.”

Ecosysteem creëren

De groep heeft veel geleerd uit de fusie met Delhaize. Dat was een goede zet, aldus de topman, ook al zijn er nog steeds stappen te zetten. “We doen al een aantal dingen samen zoals het delen van een aantal strategische leveranciers, we versterken elkaar met huismerken. In België heb je de kleine leeuwtjes gezien, bij AH zijn dat de prijsfavorieten. We hebben in Kobbegem een hypermoderne bottelarij geopend, die voor heel Europa gaat leveren, en zelfs voor de VS.”

Nu wil Ahold Delhaize in België een ecosysteem creëren, zodat de klant alle merken van de groep na één keer inloggen kan zien, bestellingen en bezorgingen van producten bij bol.com en Delhaize kan combineren en maar één betaling hoeft te doen. “België is echter een lastige markt, met te veel winkels”, zegt Muller. De drie grote foodretailers hebben het moeilijk met hun hogere kostenstructuur. Delhaize en Albert Heijn spreken in België wel verschillende klantengroepen aan en samen winnen ze marktaandeel. Ook bol.com komt daar nog bij, naarmate dat platform meer food zal verkopen.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap, die ook andere retailers dreigt te treffen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN