RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Schendt Ahold Delhaize eerlijke handelspraktijken?

icon
Food16 augustus, 2016

Als Ahold Delhaize prijsverlagingen met terugwerkende kracht wil doorvoeren, dan gaat de fusiegroep in tegen de gedragscode voor faire relaties tussen aanbieders en kopers in de agrovoedingsketen, zeggen fabrikantenverenigingen in België en Nederland. 

Inkoopvoorwaarden

Meteen na de afronding van de fusie is Ahold Delhaize gesprekken aangegaan met zijn honderd grootste leveranciers. De retailer wil de inkoopvoorwaarden herbekijken omdat de fabrikanten voortaan met één grotere partij samenwerken, wat efficiënter is dan met twee kleinere. Onder meer door beter inkopen wil de fusiegroep 500 miljoen euro besparen op drie jaar tijd. 

 

Verschillende fabrikanten hebben intussen details over deze gesprekken openbaar gemaakt, weliswaar off the record en anoniem. Ze laten weten dat ze de eisen van Ahold Delhaize zwaar overdreven vinden. Er zou sprake zijn van een verlaging van de inkoopvoorwaarden met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2016. Ook zou Ahold Delhaize een afkoopsom vragen voor de prijsverschillen die de afgelopen jaren bestonden tussen Delhaize in België en Albert Heijn in Nederland. 

 

Ketenoverleg

Deze eisen zijn in strijd met de Code Eerlijke Handelspraktijken in Nederland, schrijft De Volkskrant. In die code staat onder meer dat contracten moeten worden gerespecteerd en dat prijsverlagingen niet met terugwerkende kracht mogen worden opgelegd. Maar de code heeft weinig effect, onder meer omdat fabrikanten doorgaans geen klacht durven indienen, volgens Philip den Ouden, voorzitter van de organisatie van de Nederlandse voedingsmiddelenindustrie FNLI.

 

Ook de Belgo-Luxemburgse Vereniging van Merkartikelfabrikanten BABM volgt de zaak, zegt CEO Walter Gelens. “Als het klopt dat Ahold Delhaize de condities retroactief wil aanpassen, dan druist dit in tegen de afspraken die de sector heeft gemaakt in het kader van The Supply Chain Initiative (een onderdeel van het ketenoverleg binnen de agrovoedingssector, nvdr).” Hij benadrukt dat hij geen informatie heeft over de individuele onderhandelingen tussen merkfabrikanten en Ahold Delhaize. Maar als fabrikanten inderdaad klacht indienen, dan kan de BABM de zaak aankaarten binnen het ketenoverleg. 

 

Overigens is ook de Boerenbond bezorgd over de onderhandelingen, schrijft het vakblad De Boerderij. Voedingsfabrikanten zullen de nieuwe voorwaarden immers doorrekenen naar hun leveranciers. Ahold Delhaize zelf zegt zich te houden aan de Europese gedragscode eerlijke handelspraktijken.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food17 juli, 2025
    Winst Ocado stijgt dankzij vooruitgang in technologietak

    De Britse Ocado-groep zag zijn aangepaste brutobedrijfswinst het afgelopen halfjaar met 76% stijgen naar 91,8 miljoen Britse pond (110 miljoen euro), vooral dankzij zijn technologietak. Wel groeien de zorgen over de schuldenberg.

  • icon
    Food17 juli, 2025
    PepsiCo overtreft verwachtingen ondanks zwakke verkopen in VS

    PepsiCo heeft een sterk kwartaal achter de rug, waarin de omzet en winst hoger uitvielen dan analisten hadden voorzien. Het voedings- en drankenconcern behoudt zijn marktaandeel in uitdagende marktomstandigheden

  • icon
    Food17 juli, 2025
    Couche-Tard trekt bod op 7-Eleven weer in

    De Canadese groep Alimentation Couche-Tard heeft zijn overnamebod op het Japanse Seven & i Holdings, bekend van de gemakswinkelketen 7-Eleven, weer ingetrokken wegens een “gebrek aan constructieve medewerking”.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Waarom Lidl een half miljard investeert in eigen containerschepen
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN