RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ahold Delhaize kan Belgische retail op zijn kop zetten

icon
Food24 juni, 2015

Jaarlijks half miljard synergievoordeel

Met Ahold Delhaize, zoals het nieuwe fusiebedrijf zal gaan heten, ontstaat een internationale retailgigant die op basis van de cijfers over boekjaar 2014 een netto-omzet heeft van 54,1 miljard euro, een brutowinst (EBITDA) van 3,5 miljard euro, een nettowinst uit voortgezette bedrijfsactiviteiten van 1 miljard euro en een vrije kasstroom van 1,8 miljard euro. Ahold Delhaize verwacht aanzienlijke synergievoordelen van de fusie, die oplopen tot jaarlijks 500 miljoen euro. Deze voordelen denkt Ahold Delhaize vanaf 2019 te zullen realiseren.

 

Synergie zit hem in eerste instantie in bundeling van inkoopkracht: “De onderneming zal hiermee meer schaalgrootte krijgen in de verschillende regio’s en een marktleidend retail-aanbod waarmee kan worden voldaan aan de veranderende behoeften van de klant”, aldus de persverklaring van vanochtend. “Daarnaast zal de combinatie een sterk financieel profiel hebben om te investeren in innovatie en toekomstige groei.”

 

Managementteam vol zwaargewichten

Beide partijen benadrukken dat het hier om een fusie van gelijken gaat. De aandelenverhouding in de nieuwe vennootschap (Ahold 61 procent, Delhaize 39 procent) reflecteert weliswaar het verschil in beurswaarde, maar voor het overige zijn alle zaken in balans. Met als gevolg een managementteam vol zwaargewichten: CEO Dick Boer weet zich gesteund door adjunct-CEO Frans Muller, die als Chief Integration Officer de directe verantwoordelijkheid krijgt voor de integratie van beide organisaties.

 

In het nieuwe bestuur van Ahold Delhaize zitten naast Boer en Muller ook de Chief Financial Officer en drie Chief Operating Officers: een voor Europa en twee voor de VS. Jeff Carr, de huidige CFO van Ahold, gaat deze positie ook voor het nieuwe fusiebedrijf bekleden. Pierre Bouchut, de huidige CFO van Delhaize, krijgt de positie van COO Europa en de huidige COO’s van Ahold en Delhaize in de Verenigde Staten (respectievelijk James McCann en Kevin Holt) blijven op hun functie.

 

VS: kennisuitwisseling en inkoopbundeling

Dit laatste is mogelijk omdat de Amerikaanse operaties van Delhaize en Ahold complementair zijn en elkaar nauwelijks overlappen. De voordelen in de belangrijke Amerikaanse markt (goed voor ruim 60 procent van de nieuwe onderneming) zitten vooral in bundeling van inkoopmacht, samenwerking op logistiek vlak (waarbij Ahold baat heeft bij de expertise van Delhaize) en kennisuitwisseling in de uitrol van de online operatie (waarbij Delhaize profiteert van de enorme know-how die Ahold inmiddels heeft opgebouwd).

 

Als nieuwkomer op de Belgische markt zal Albert Heijn na de fusie ineens een veel grotere rol gaan spelen in samenspel met Delhaize. Het effect van de fusie zal op de Belgische markt veel groter zijn dan op de Nederlandse markt, die voor Albert Heijn nagenoeg verzadigd is. De effecten zullen in Nederland vooral merkbaar zijn in de samenstelling van assortimenten – met name het huismerkenbeleid – en prijsvoordelen door gebundelde inkoop.

 

Aardverschuiving in België

In België daarentegen zal Ahold Delhaize voor een aardverschuiving in de retail kunnen zorgen: niet alleen door de enorme inkoopvoordelen die Delhaize kan realiseren als het met Albert Heijn samen inkoopt, maar ook dankzij de impact van de fusie op bol.com. Ook in België heeft bol.com immers ambitieuze groeiplannen: zo kunnen klanten in zeven Albert-Heijnwinkels in de regio Antwerpen online bestellingen die voor 12 uur zijn gedaan, dezelfde dag nog ophalen.

 

Als de fusie een feit is, beschikt Bol.com in heel België in een klap over een potentieel van 800 ophaalpunten. Want of die pakketjes bij Albert Heijn of Delhaize worden opgehaald, dat is om het even. Het toont aan dat naast de omnichannel levensmiddelendistributie in België deze fusie ook van grote invloed zal kunnen zijn op de online verkoop van non-food via Bol.com.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food16 juni, 2025
    Festivalkoorts treft ook Belgische supermarkten

    Nu grote zomerfestivals als Graspop, Rock Werchter, Dour en Tomorrowland voor de deur staan, hopen Colruyt, Albert Heijn en Carrefour elk op hun manier in de gunst te komen van de festivalgangers.

  • icon
    Food16 juni, 2025
    Beperkte vakbondsacties houden aan bij Lidl

    In enkele Waalse supermarkten van Lidl houden de vakbonden opnieuw protestacties. De acties zijn een gevolg van mislukt overleg met de directie rond de werkdruk in de winkels.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nederlandse maaltijdwinkelketen Stach naar Parijs, Londen en Berlijn

    Stach, de Nederlandse keten van eetwinkels, koestert internationale ambities: na de twee eerste vestigingen in Parijs moeten ook steden als Berlijn, Londen of Hamburg volgen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN