RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ahold Delhaize pompt half miljard in Amerikaanse logistiek

icon
Food11 december, 2019

Ahold Delhaize investeert 480 miljoen dollar (430 miljoen euro) in zijn bevoorradingsketen aan de Amerikaanse Oostkust. De supermarktgroep wil er naar een volledig geïntegreerd distributiesysteem en zo jaarlijks bijna 100 miljoen euro kosten besparen.

 

Alle distributiecentra in eigen beheer

Ahold Delhaize neemt in de Verenigde Staten al zijn distributiecentra in eigen beheer: in de komende drie jaar koopt het supermarktbedrijf drie centra over van C&S Wholesale Grocers en zal het nog twee extra distributiefaciliteiten leasen. Bovendien bouwt de retailer in het noordoosten en de Midden-Atlantische regio van de VS nog twee volledig geautomatiseerde diepvriesmagazijnen. De groep legt daarvoor bijna een half miljard euro op tafel.

 

“Met dit initiatief zullen we onze distributie, het transport en de inkoop moderniseren door middel van een volledig geïntegreerd, zelfdistributiemodel, dat rechtstreeks en lokaal door onze bedrijven zal worden beheerd. Dit zal resulteren in efficiëntieverbeteringen en vooral in de beschikbaarheid en versheid van onze lokale merken, nu en in de toekomst, waar, wanneer en hoe onze klanten maar willen winkelen”, legt Kevin Holt, CEO van Ahold Delhaize USA, uit.

 

Overgangsperiode van drie jaar

Ahold Delhaize denkt door de bevoorrading volledig in eigen handen te nemen ook de relaties met leveranciers te verbeteren, de kosten te verlagen en de snelheid naar het schap te verhogen. De investering moet de retailer zowat 100 miljoen euro aan jaarlijkse kostenbesparingen opleveren, althans na de transitieperiode van drie jaar.

 

Tijdens die overgangsperiode verwacht de retailgroep eerst nog 160 miljoen dollar (140 miljoen euro) aan extra kosten, verdeeld over twee maal vijftig miljoen dollar in 2020 en 2021 en nog eens zestig miljoen dollar in 2022. Zonder die transitiekosten voorziet Ahold Delhaize USA geen impact op de onderliggende bedrijfswinst in 2020 en 2021, terwijl er in 2022 al een eerste positieve impact van zestig miljoen dollar zou zijn.

 

De groep financiert de investering met beschikbare cash: de nieuwe leasecontracten zullen 70 miljoen dollar (meer dan 60 miljoen euro) aan vrije kasstroom gaan kosten, terwijl er 410 miljoen dollar (370 miljoen euro) aan kapitaaluitgaven bijkomen tussen 2020 en 2022.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN