RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Ahold DelhaizeAlbert Heijnbol.comDelhaize
  • Onderwerpen Prijsconcurrentie
  • Personen Frans Muller
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ahold Delhaize-topman Frans Muller: “Leveranciers moeten prijzen ook weer doen dalen”

icon
Food15 februari, 2023
Frans Muller, Ahold Delhaize

Ahold Delhaize gaat verder besparen op de hoofdkantoren, maar niet in de winkels en distributiecentra. Topman Frans Muller verwacht daarnaast van leveranciers dat ze de prijzen weer doen dalen, nu grondstoffen goedkoper worden.

Werken aan de kosten

“Onze mooie cijfers zijn te danken aan de sterke Amerikaanse markt en de sterke dollar. We zijn erg blij dat we dat Amerikaanse bedrijf hebben, maar in Europa staan we voor grote uitdagingen, met die hoge energiekosten”, zegt Muller in een call met journalisten.

“In Europa hebben we te maken met hogere kosten voor energie, arbeid, transport. Daarom hebben we zelf de broeksriem aangespannen en bijna 1 miljard euro bespaard. Volgend jaar blijft een moeilijke balanceer-act, we moeten hard werken aan de kosten, blijven investeren om bedrijf gezond te houden. We gaan ook verder investeren in duurzaamheid.”

Consumentenvertrouwen veert niet op

Waar wil Muller dan precies bezuinigen? “We maken overal efficiëntieslagen: in de supply chain, IT, de bezetting op kantoren, inkoopkosten… We moeten de broekriem aanhalen, want inflatie zal volgend jaar misschien minder zijn maar nog steeds hoog blijven. Ook bij bol.com werken we aan een rationalisering van kosten, net als bij Albert Heijn en bij al onze merken. We gaan bijvoorbeeld kantoorpersoneel niet altijd vervangen, diensten van derden niet meer inhuren. Maar wel op de hoofdkantoren, niet in winkels en DC’s.”

Muller doet geen uitspraken over of het ook tot ontslagen komt. Op de hoofdkantoren in het oosten van Europa werden de organisaties al wel geharmoniseerd, wat tot een lagere bezetting heeft geleid.

Of het ergste dan niet achter de rug is? Nee, denkt Muller. “We willen anticiperen en ons eigen werk goed doen, ook al ontsnappen we wellicht aan een recessie. We zien het klantengedrag: mensen vergelijken prijzen, kopen meer huismerken. We mogen niet naïef zijn en ik zie het consumentenvertrouwen nog niet meteen opveren.” De uitdagingen zullen mogelijk zelfs nog groter worden in 2023: “In Europa zullen we een hogere energierekening krijgen dan in 2022 en we zullen een iets lagere maar nog steeds hoge inflatie zien, hoger dan voor corona of voor 2022. Er is veel onzekerheid in de markten.”

Prijscompetitief blijven

De besparingen helpen de retailer om prijscompetitief te blijven, en dat loont: “Klanten zijn slim en kunnen prijzen en aanbiedingen goed inschatten. We zien dat ze keuzes maken: ze kopen meer huismerken, ze waarderen onze tips om goedkoper gezond te koken. Vandaar dat we zowat overal marktaandeel hebben gewonnen: het bewijst dat mensen begrijpen wat wij doen. We investeerden in Europa meer in huismerken en prijsfavorieten. Daarmee winnen we ook productprijzen, het is goede kwaliteit.”

Ahold Delhaize rekende niet alle prijsstijgingen van leveranciers door naar de consument. “Klanten betalen bij ons aanzienlijk minder dan de Nederlandse voedingsinflatie van meer dan 14,5% die het CBS meldt. Klanten waarderen dat, ze erkennen dat onze producten een goede mix bieden. We verliezen geen klanten in Nederland.”

Belgische markt blijft moeilijk

Op de Belgische markt blijft de situatie erg lastig, geeft Muller toe. “België is een zeer moeilijke en competitieve markt. De loonindexering is uniek en veroorzaakt zware sociale lasten. Er zijn teveel spelers en teveel vierkante meters in België, kan je zeggen. Maar ik kan je verzekeren dat Delhaize winstgevend is, al hebben we het net als alle concurrenten in België zwaar. Dus ook daar moeten we kijken naar de kosten en praten met de leveranciers. Albert Heijn wint marktaandeel en ook als groep in België winnen we nog steeds marktaandeel.”

Muller wijst op een toenemende samenwerking tussen Albert Heijn en Delhaize: “Dat gaat bijvoorbeeld over strategische leveranciers in groenten en fruit, vlees, vis, maaltijden… Maar ook bij A-merkleveranciers gaan we meer gezamenlijk inkopen. We leren veel van elkaar op het vlak van supply chain, e-commerce, loyaliteit… We gaan ook de huismerken nog meer bundelen.”

“Prijzen moeten weer dalen”

Tot slot volgden enkele waarschuwingen richting leveranciers: “De grondstoffenprijzen gaan nu wel weer dalen, dus we verwachten van onszelf en van onze leveranciers dat die ook vertaald worden naar dalende verkoopprijzen. We zijn meegegaan in de prijsstijgingen, dus moet het daarna ook weer naar beneden.”

Mogelijk zit er winst in een beter afdwingen van de regels van de Europese eenheidsmarkt, denkt Muller, die uithaalt naar de zogenaamde “territorial supply constraints”, de leverbeperkingen waardoor er voor identieke producten in aanpalende markten soms prijsverschillen zijn van 20 tot 30%. “Daar zien we voor retail en voor klanten grote kansen. Leveranciers maken het ons niet makkelijk met verschillende etikettering en verpakkingen. Ik hoop dat de Europese Commissie die eenheidsmarkt nu echt gaat afdwingen. De schade die hiermee samenhangt is 14 miljard euro, dat is veel geld. We zouden graag een echte open single market zien in Europa.”

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Ahold Delhaize gaat verder besparen op de hoofdkantoren, maar niet in de winkels en DC’s. Topman Frans Muller verwacht daarnaast van leveranciers dat ze de prijzen weer doen dalen nu grondstoffen goedkoper worden.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food5 juni, 2023
    Ocado haalt nieuwe CCO bij Tesco

    Na tien jaar bij Tesco trekt directeur kruidenierswaren Amit Chitnis naar online-uitdager Ocado. Chitnis wordt er Chief Commercial Officer.

  • icon
    Food5 juni, 2023
    Carrefour stunt met raveparty in buurtwinkel

    Met een heuse raveparty in de Carrefour Express winkel in Boom gaf Carrefour Belgium de aftrap van een grote Tomorrowland-activatie die nog de hele maand juni loopt.

  • icon
    Food5 juni, 2023
    Opnieuw verzoeningsvergadering gepland bij Delhaize

    Op vraag van de socialistische vakbond komt er op 13 juni een nieuwe verzoeningsvergadering bij Delhaize. Concrete aanleiding is de inzet van tijdelijke krachten in de winkels, maar mogelijk komt ook het franchiseplan ter sprake.

Evenementen
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen12 mei, 2023
    Sterk JD.com benoemt nieuwe CEO
  • icon
    Schoonheid/verzorging8 mei, 2023
    Rituals groeit met meer dan een kwart
  • icon
    Algemeen15 mei, 2023
    Action van start met Belgische webshop
  • icon
    Mode9 mei, 2023
    JD Sports wil Franse sneakerketen Courir overnemen
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN