RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Ahold DelhaizeAlbert Heijnbol.comDelhaize
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Personen Frans Muller
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ahold Delhaize zet in op huismerken en kostenbesparingen in “uitdagende” markt

icon
Food11 mei, 2022
Shutterstock.com

Ahold Delhaize dankt een omzetstijging in het eerste kwartaal vooral aan de Amerikaanse activiteiten. In Europa staat de vergelijkbare omzet onder druk. Ook bol.com moet omzet inleveren: de vergelijkingsbasis is nu eenmaal moeilijk.

Kosten besparen

Dat het een lastig kwartaalrapport zou worden voor Ahold Delhaize was verwacht: het is nu eenmaal moeilijk om de sterke cijfers van het eerste kwartaal van 2021 te overtreffen, toen er nog lockdowneffecten speelden. Al bij al zijn de cijfers beter dan verwacht: de supermarktgroep boekte een omzet van 19,8 miljard euro, wat een stijging is met 8,3% (3,6% bij constante wisselkoersen). Consumenten blijven spenderen en ook prijsstijgingen spelen mee, zegt het bedrijf.

Voor de vergelijkbare omzetgroei – met andere woorden de groei van de winkels die al een jaar open zijn – zien we echter een groot verschil tussen de VS (+3,3%) en Europa (-3,1%). In de VS spelen inflatie, energieprijzen en de oorlog in Oekraïne iets minder.

In de Benelux, en met name in België, is de markt “uitdagend”, zegt topman Frans Muller. De retailer rolt daarom succesvolle prijs- en getrouwheidsprogramma’s verder uit en gaat ook meer kosten besparen om shoppers competitieve prijzen te kunnen bieden. Huismerken worden prominenter uitgespeeld: in de Benelux vertegenwoordigen die meer dan de helft van de omzet. Albert Heijn was overigens opnieuw een uitblinker, met marktaandeelwinst. Delhaize echter verloor marktaandeel. De inflatie slaat hard toe op de Belgische markt.

Bol.com wint marktaandeel

Ook de onlineverkopen lijden onder de normalisering van het consumentengedrag. De penetratie van de online boodschappen blijft wel stijgen, maar bij bol.com daalde de omzet met 7% – dat is opnieuw in vergelijking met een zeer sterk eerste kwartaal een jaar geleden. Bovendien is de markt volgens Muller met 10 à 15% gedaald en heeft bol.com dus wel marktaandeel gewonnen. Hij houdt vast aan de plannen om de webwinkel in de tweede jaarhelft naar de beurs te brengen.

Door de moeilijke omstandigheden daalt de operationele winst bij Ahold Delhaize met 5,4%, in Europa zelfs met 29,9%. De operationele marge daalde van 4,6% naar 4,2%. Toch klinkt topman Muller positief: “Al met al ben ik tevreden over de prestaties van de onderneming in een steeds uitdagender omgeving. Over het algemeen waren de resultaten van het eerste kwartaal beter dan onze verwachtingen, ondanks de macro-economische druk als gevolg van de oorlog in Oekraïne. In het tweede kwartaal zetten veel van de trends uit het eerste kwartaal zich voort. Alles bij elkaar verwachten we dan ook een onderliggende winst per aandeel die vergelijkbaar is met die van 2021.De rest van onze vooruitzichten voor het volledige jaar blijven ongewijzigd.”

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap die ook andere retailers treft.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN