RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Ahold DelhaizeAlbert Heijnbol.comDelhaize
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Personen Frans Muller
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ahold Delhaize zet in op huismerken en kostenbesparingen in “uitdagende” markt

icon
Food11 mei, 2022
Shutterstock.com

Ahold Delhaize dankt een omzetstijging in het eerste kwartaal vooral aan de Amerikaanse activiteiten. In Europa staat de vergelijkbare omzet onder druk. Ook bol.com moet omzet inleveren: de vergelijkingsbasis is nu eenmaal moeilijk.

Kosten besparen

Dat het een lastig kwartaalrapport zou worden voor Ahold Delhaize was verwacht: het is nu eenmaal moeilijk om de sterke cijfers van het eerste kwartaal van 2021 te overtreffen, toen er nog lockdowneffecten speelden. Al bij al zijn de cijfers beter dan verwacht: de supermarktgroep boekte een omzet van 19,8 miljard euro, wat een stijging is met 8,3% (3,6% bij constante wisselkoersen). Consumenten blijven spenderen en ook prijsstijgingen spelen mee, zegt het bedrijf.

Voor de vergelijkbare omzetgroei – met andere woorden de groei van de winkels die al een jaar open zijn – zien we echter een groot verschil tussen de VS (+3,3%) en Europa (-3,1%). In de VS spelen inflatie, energieprijzen en de oorlog in Oekraïne iets minder.

In de Benelux, en met name in België, is de markt “uitdagend”, zegt topman Frans Muller. De retailer rolt daarom succesvolle prijs- en getrouwheidsprogramma’s verder uit en gaat ook meer kosten besparen om shoppers competitieve prijzen te kunnen bieden. Huismerken worden prominenter uitgespeeld: in de Benelux vertegenwoordigen die meer dan de helft van de omzet. Albert Heijn was overigens opnieuw een uitblinker, met marktaandeelwinst. Delhaize echter verloor marktaandeel. De inflatie slaat hard toe op de Belgische markt.

Bol.com wint marktaandeel

Ook de onlineverkopen lijden onder de normalisering van het consumentengedrag. De penetratie van de online boodschappen blijft wel stijgen, maar bij bol.com daalde de omzet met 7% – dat is opnieuw in vergelijking met een zeer sterk eerste kwartaal een jaar geleden. Bovendien is de markt volgens Muller met 10 à 15% gedaald en heeft bol.com dus wel marktaandeel gewonnen. Hij houdt vast aan de plannen om de webwinkel in de tweede jaarhelft naar de beurs te brengen.

Door de moeilijke omstandigheden daalt de operationele winst bij Ahold Delhaize met 5,4%, in Europa zelfs met 29,9%. De operationele marge daalde van 4,6% naar 4,2%. Toch klinkt topman Muller positief: “Al met al ben ik tevreden over de prestaties van de onderneming in een steeds uitdagender omgeving. Over het algemeen waren de resultaten van het eerste kwartaal beter dan onze verwachtingen, ondanks de macro-economische druk als gevolg van de oorlog in Oekraïne. In het tweede kwartaal zetten veel van de trends uit het eerste kwartaal zich voort. Alles bij elkaar verwachten we dan ook een onderliggende winst per aandeel die vergelijkbaar is met die van 2021.De rest van onze vooruitzichten voor het volledige jaar blijven ongewijzigd.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food12 december, 2025
    Eroski meldt forse omzet- en winstgroei

    De Spaanse foodretailer Eroski zag de omzet en de winst fors stijgen tijdens de eerste negen maanden van zijn boekjaar. De sterke resultaten zijn te danken aan prijsbeheersing, promotie-inspanningen en efficiëntieverbeteringen.

  • icon
    Food12 december, 2025
    EU dringt aan op afschaffing van prijsplafonds in Hongarije

    De Europese Commissie dringt er bij Hongarije op aan de verplichte margelimieten voor supermarkten en drogisterijen op een reeks voedsel- en drogisterijproducten in te trekken. Boedapest verdedigt de maatregelen, wijst op forse prijsdalingen en verlengt de regeling tot 28 februari.

  • icon
    Food12 december, 2025
    Hoe Joyce en Raissa de Haas (Double Dutch) van Dubai tot Soho House premium beleving serveren

    Als studenten gaven Joyce en Raissa de Haas al feestjes met zelfgemaakte mixers. Tien jaar later ligt hun merk Double Dutch in veertig landen, gaf Richard Branson hen een innovatieprijs en zet de familie Heineken mee de strategische koers uit. RetailDetail sprak met de Nederlandse tweeling over expansie, horeca als...

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN