RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ahold investeert opbrengst ICA in inkoop eigen aandelen

icon
Food24 november, 2014

“De markt heeft altijd gelijk”

Vanochtend meldde Ahold in de wekelijkse update over de terugkoop van haar eigen aandelen dat het al voor ruim 1,91 miljard euro aan eigen aandelen heeft ingekocht. Daarmee ligt Ahold prima op schema om zijn doelstelling – twee miljard voor het einde van 2014 – te realiseren.

 

Nu Ahold deze doelstelling bijna heeft gehaald, is het de vraag of dit inkoopprogramma ook het gewenste effect heeft gerealiseerd. Is het puur een elegante manier om ‘overtollig’ cash te besteden? Of heeft Ahold daadwerkelijk de koers van het aandeel weten te stimuleren?

 

Het koersverloop toont in ieder geval een structurele stijging: sinds begin 2013, toen Ahold deze ronde van terugkoop van de eigen aandelen begon, heeft de koers zich tussen de 11 en 14 euro bewogen, terwijl het aandeel Ahold in de jaren 2010 tot en met 2012 op een prijs tussen de 8 en de 11 euro koerste.

 

Ahold-woordvoerder Tim van der Zanden wil echter van geen oorzakelijk verband weten tussen het inkoopprogramma en de ontwikkeling van de aandeelkoers. “We praten nooit over onze eigen beurskoers. Dat bepaalt de markt en de markt heeft altijd gelijk.”

 

“Teruggeven eenmalige opbrengst van ICA”

Wil die markt toch niet liever dat bedrijven investeren in nieuwe initiatieven, in plaats van cash gebruiken om eigen aandelen in te kopen? Hoe blij worden aandeelhouders van dit inkoopprogramma? “Wij willen een goede balans vinden tussen investeren in duurzame groei en het uitkeren van cash aan onze aandeelhouders”, zegt Van der Zanden. “De online plannen die we vorige week hebben aangekondigd en de overname van Spar in Tsjechië zijn daar voorbeelden van.”

 

De miljardeninvestering in het inkoopprogramma voor eigen aandelen doet aandeelhouders van Ahold dus niets tekort. “Het is bij ons en-en”, benadrukt Van der Zanden. “Per jaar investeren we voor bijna een miljard euro in onze winkels. Vrijwel geen enkele winkel is ouder dan zes jaar. Het programma is in feite het teruggeven van de eenmalige opbrengst van de verkoop van ICA aan onze aandeelhouders. Zij krijgen ook geen dividend meer van onze ICA-deelneming.”

 

Volume inkoop wisselt naargelang interesse

Vorige week heeft Ahold ruim twee miljoen aandelen teruggekocht voor een totale waarde van 28,53 miljoen euro. Dat is ruim negen keer zo veel als in de week die daaraan voorafging (week 46, van 10 tot en met 14 november). Het wekelijkse volume aan ingekochte aandelen wisselt dus nogal.

 

Zo lag het in de tweede helft van september tot half oktober het volume ingekochte aandelen structureel hoog, met een piek van bijna 2,2 miljoen aandelen in week 39 (22-26 september), om in weken 43 en 44 (20-24 oktober en 27-31 oktober) scherp terug te vallen naar respectievelijk ruim 373.000 en ruim 196.000 aandelen.

 

“Wij kopen niet zelf in, maar geven een mandaat aan de bank om dit namens ons te doen”, reageert Van der Zanden. “Hoeveel zij wekelijks opkopen, ligt dus bij de bank. Dat is geen keuze van Ahold. We mogen met onze aandeleninkoop de markt niet verstoren. Dus als je een week hebt met weinig volume in Ahold, zie je dat terug in het aantal aandelen dat wordt teruggekocht.” De volatiliteit in het ingekochte volume is met andere woorden een afspiegeling van de interesse van beleggers in het aandeel.

 

Of Ahold volgend jaar opnieuw met een programma komt om eigen aandelen terug te kopen, kan de woordvoerder op dit moment nog niet zeggen. Dat zal volgens hem begin 2015 blijken, als Ahold de jaarcijfers over 2014 publiceert.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nieuwe Aldi-kledingcollectie knipoogt naar “quiet luxury”

    Net als vorig jaar introduceert Aldi bij het begin van de festivalzomer opnieuw een kledinglijn in z’n Belgische winkels, met een bijzonder collector’s item als blikvanger.

  • icon
    Food12 juni, 2025
    Prikacties bij Lidl na mislukt overleg

    In een klein aantal Belgische supermarkten van Lidl zijn donderdag stakingen uitgebroken: medewerkers protesteren tegen het uitblijven van afdoende maatregelen om de werkdruk te verlichten.

  • icon
    Food12 juni, 2025
    Walmart breidt droneleveringen uit naar meer Amerikaanse steden

    De Amerikaanse retailgigant Walmart voert het tempo van zijn droneleveringen op. Levering vanuit de lucht is binnenkort beschikbaar in vijf bijkomende steden, vanuit in totaal honderd winkels.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN