RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ahold neemt 50 winkels van Spar in Tsjechië over

icon
Food11 maart, 2014

Tsjechië rechtstreeks onder topman Boer

De 36 compacte hypermarkten en 14 supermarkten die Ahold overneemt vertegenwoordigen een ondernemingswaarde van 5,245 miljard Tsjechische Kroon (190 miljoen euro). De overnameprijs financiert Ahold uit eigen kasmiddelen. Verkopende partij is Spar Oostenrijk, dat via dochterbedrijf Aspiag in verschillende Centraal-Europese landen actief is.

 

In november 2013 kondigde Ahold de verkoop aan van haar 24 winkels in Slowakije, die in 2012 een omzet van 159 miljoen euro vertegenwoordigden. Hoewel Ahold daarbij de intentie uitsprak om zich de concentreren op de veel grotere operatie in Tsjechië, riep de verkoop wel de vraag op in hoeverre Tsjechië past in de strategie van Ahold om haar geografische bereik in haar huidige markten en buurmarkten uit te breiden.

 

In januari dit jaar herschikte Ahold de Europese organisatie, waarbij de operatie in Tsjechië rechtstreeks onder de hoede van topman Dick Boer kwam. De verkoop van het minderheidsaandeel in ICA was ook een klus voor de topman, maar Tsjechië is een ander verhaal: dat is een volledig gecontroleerde operatie, waarin Ahold blijkbaar veel perspectief ziet.

 

Minder omzet, meer winst

De winstgevendheid in Tsjechië verbeterde immers met 2,1 procent, vooral door meer efficiëntie en lagere kosten, maar ook door gerichte promoties en een verbeterde verspresentatie. Eind 2013 exploiteerde Ahold 284 winkels in Tsjechië onder de Albert-formule, waaronder 56 compacte hypermarkten. Daarvan waren er eind vorig jaar 16 omgebouwd naar het nieuwe format dat Ahold ‘One’ noemt.

 

Wel moest Ahold Tsjechië vorig jaar een omzetverlies van 4,7 procent incasseren naar een niveau van 1.445 miljoen euro. Een aanzienlijk deel daarvan is weliswaar een gevolg van wisselkoerseffecten, maar desondanks zagen de 284 Albert-winkels die Ahold in Tsjechië exploiteert de identieke omzet vorig jaar met 1,7 procent dalen – met name door een hoge promotiedruk in deze competitieve markt.

 

Kleine overname met behoorlijke impact

De relatief kleine overname die Ahold vandaag aankondigt, heeft een behoorlijke impact. Met de toevoeging van deze vijftig winkels, komt het winkelaantal uit op 334 (92 compacte hypermarkten en 242 supermarkten) en het marktaandeel van Ahold stijgt hiermee naar ongeveer 23 procent. Daarmee wordt Ahold na de Schwarz Gruppe (Kaufland, Lidl) de tweede retailer in Tsjechië, nog voor Tesco en Rewe.

 

Tsjechië is voor Boer geen onbekende markt: toen hij in 1998 bij Ahold in dienst trad, deed hij dat als country manager van Ahold in Tsjechië. Boer kent dus de markt, waarin Ahold nu ineens flink meer hypermarkten gaat exploiteren.

 

Aspiag-bestuurslid Rudolf Staudinger verklaart in het persbericht dat het voor Spar lastig bleek om een bevredigende marktpositie in Tsjechië op te bouwen. Ahold kan nu die zes procent marktaandeel die Spar in Tsjechië vertegenwoordigde optellen en als de op een na grootste marktpartij op weg naar een – zoals Dick Boer het verwoordde – “…enerverende nieuwe fase voor Ahold in Tsjechië.”

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food10 juni, 2025
    Rohlik gaat Ocado achterna: shift van onlinesupermarkt naar technologiebedrijf

    Rohlik zet zijn logistieke technologie in de etalage: met de verzelfstandiging van Veloq wil de Tsjechische onlinesupermarktgroep ook andere supermarktketens helpen met e-commerce. De Tsjechen volgen daarbij het voorbeeld van Ocado op meer dan één vlak.

  • icon
    Food10 juni, 2025
    Meer dan honderd winkelopeningen op de planning voor Carrefour Spanje

    In Spanje opent Carrefour dit jaar minstens honderd bijkomende winkels, en groeit zo door naar meer dan 1.600 verkooppunten. Daarmee versterkt de retailer zijn marktleiderspositie in het land.

  • icon
    Food10 juni, 2025
    Filip Vankelst (Nutrition & Santé): “België was jarenlang het land van melk en honing”

    “Waar België vroeger een paradijs was voor fabrikanten en retailers, worden vandaag alle spelers geconfronteerd met stevige uitdagingen.” Filip Vankelst, verkoopdirecteur Benelux bij Nutrition & Santé (o.a. Céréal, Gerlinéa en Isostar), pleit voor strategische samenwerkingen, gedragen door een sterke categorievisie en een authentiek duurzaamheidsbeleid.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN