RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ahold: omzetgroei in moeilijke markten

icon
Food17 januari, 2013

Dat maakte Ahold vanochtend bekend. Omgerekend naar euro’s realiseerde Ahold in de VS een omzet van ruim 4,7 miljard in het vierde kwartaal en een jaaromzet van ruim 20,1 miljard euro. De identieke groei (exclusief brandstof) lag in de VS op 1,4 procent in het laatste kwartaal. Op jaarbasis kwam de identieke omzetgroei met 0,5 procent een stuk lager uit.

 

Superstorm Sandy

De relatief goede prestatie in het vierde kwartaal heeft volgens Ahold te maken met superstorm Sandy. Deze storm raasde eind oktober over het gebied in de noordoostelijke Verenigde Staten, waar veel van de Aholdwinkels zijn gelegen.

 

Ahold USA slaagde erin om tijdens de storm de winkels open te houden en aldus te voorzien in de behoeften van de klanten. Dit had een positief effect op de omzet, maar dat werd deels teniet gedaan door het feit dat de feestdagen van Kerst en nieuwjaar op doordeweekse dagen vielen. Minder dagen open, betekent minder omzet.

 

Etos stelt teleur, AH wint marktaandeel

Dit laatste had ook een nadelig effect op de identieke omzet in Nederland. Daarnaast merkt Ahold op dat het bepaald een teleurstellend kwartaal was voor Etos. Ook dat drukte de identieke omzet, die op een magere 0,2 procent uitkwam. Op jaarniveau is de identieke omzetgroei immers 1 procent. In euro’s was de kwartaalomzet in Nederland bijna 2,7 miljard euro en bedroeg de jaaromzet ruim 11 miljard euro.

 

Albert Heijn vertegenwoordigt het leeuwendeel van de Nederlandse Ahold-omzet. De toevoeging 15 voormalige C1000-winkels, die Ahold van Jumbo heeft overgenomen, was belangrijk voor de omzetgroei van 7,7 procent die Ahold met name door Albert Heijn realiseerde. Hierdoor is volgens Ahold het marktaandeel van Albert Heijn in Nederland verder vergroot.

 

België positief, Centraal-Europa negatief

Over de ontwikkelingen in België is Ahold erg tevreden. Eind 2012 heeft het drie winkels toegevoegd en daarmee komt het aantal Belgische winkels op 11. Dit jaar wil Albert Heijn minimaal 20 winkels in België exploiteren. Over Duitsland, waar Ahold nu drie AH to go-gemakswinkels exploiteert, rept Ahold echter met geen woord. Wellicht is het nog te vroeg om daarover in de kwartaalcijfers iets te melden.

 

Overig Europa daarentegen, bezorgt Ahold de nodige hoofdbrekens. Net zoals branchegenoot Tesco ook al heeft ervaren, gaan de zaken slecht in Centraal-Europa. “Onze omzet ontwikkelt zich daar beter dan bij de concurrenten en we hebben marktaandeel gewonnen”, aldus Ahold, dat niettemin de identieke omzet zag afnemen met 2,5 procent in het vierde kwartaal. Op jaarbasis daalde de identieke omzet met 2,2 procent.

 

De kansen van online

Over de kansen van online is Ahold optimistisch. In de VS heeft Aholddochter Peapod in het vierde kwartaal vier ophaalpunten voor online bestelde levensmiddelen geopend, waardoor het in totaal acht ophaalpunten in de VS exploiteert.

 

In Nederland ging dit in het vierde kwartaal ook van start, met de opening op 1 november 2012 van het eerste Albert Heijn Pick-Up Point in Heemstede. Inmiddels zijn er drie van die ophaalpunten operationeel. “Hun eerste prestaties zijn boven verwachting”, aldus Ahold, dat ook positief is over de prestaties van bol.com: “Bol.com had een sterke omzetontwikkeling en wist de positie in Nederland verder te versterken.”

 

Lees ook het RetailDossier over de potentie van online voor Ahold, exact 10 jaar na het uitbreken van de crisis bij de Nederlandse retailmultinational.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop

    Groupement Les Mousquetaires, het bedrijf achter supermarktketen Intermarché, lijkt wat afstand te nemen van zijn model van verticale integratie: de groep zet nog eens acht voedingsfabrieken te koop.

  • icon
    Food23 mei, 2025
    Europa zet voorzichtige stap naar het slopen van inkoopmuren

    Kunnen supermarktketens straks makkelijker over de grenzen inkopen? De Europese Commissie wil barrières wegnemen, maar wetgeving lijkt er voorlopig niet te komen. Dat stelt retailers wat teleur.

  • icon
    Food23 mei, 2025
    “Ahold Delhaize poogde Carrefour in te lijven”

    Eind vorig jaar zou Ahold Delhaize geheime voorbereidende gesprekken zijn gestart met het oog op een overname van Carrefour. In januari zijn de onderhandelingen echter al afgesprongen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN