RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ahold publiceert duurzaamheidsprestaties over 2014

icon
Food9 maart, 2015

24% van Aholds voedselomzet “gezond”

Verdeeld over vijf prioriteitsgebieden (gezond leven, lokale betrokkenheid, onze mensen, verantwoorden producten en zorg voor het klimaat) heeft Ahold achttien van zulke doelstellingen geformuleerd. Dertien ervan zijn ofwel bereikt, of daarin ligt Ahold op schema om de doelstelling dit jaar te halen.

 

Een ervan is de verkoop van gezonde voeding, dat Ahold onder ‘gezond leven’ indeelt. In 2014 heeft Ahold het assortiment gezonde producten met 500 items uitgebreid tot een totaal van 9341 gezonde voedingsmiddelen. In de VS deed Ahold een test met nieuwe versafdelingen, waarin zowel lokale als exotische groenten en fruit en biologische versproducten extra aandacht kregen.

 

Dit leidde ertoe dat in 2014 gezonde voeding een omzetaandeel had van 24,4 procent van de totale levensmiddelenverkopen bij Ahold. De retailer geeft aan dat dit jaar meer supermarkten zullen volgen. Het zal de laatste zet moeten zijn om in 2015 de doelstelling te halen van minimaal een kwart van de voedselverkopen die volgens Ahold als ‘gezonde voeding‘ kan worden aangemerkt.

 

Is een hoger ambitieniveau haalbaar?

De vraag is, of een retailer als Ahold op het vlak van gezonde voeding niet veel ambitieuzer moet zijn, want is daarmee dan driekwart van de voedingsmiddelen die Ahold verkoopt ongezond? “In die 75 procent van het assortiment zitten ook zuivelproducten en bepaalde soorten rijst en pasta”, nuanceert Ahold-woordvoerster Maud van Gaal.

 

“Gezondheid is voor ons een prioriteit en we hebben ook in het verleden al tal van initiatieven genomen”, zegt Van Gaal, die aangeeft dat Ahold de nieuwe duurzaamheidsdoelstellingen voor 2020 in de tweede helft van dit jaar bekend zal maken.

 

Daarbij moet de retailer de ideale balans zien te vinden tussen prijs en waarde. Van Gaal: “We moeten rekening houden met de wensen en de portemonnee van de klant en we proberen de klant zo goed mogelijk te informeren over gezondere keuzes en betaalbare producten. Naast het uitbreiden van het aantal als gezond gekwalificeerde producten, zetten we ook voedingsdeskundigen in, om klanten te informeren.”

 

Ahold ontevreden over sociale audits huismerkleveranciers

Ahold moet ook erkennen dat vier van de duurzame doelstellingen nog achter liggen op de verwachtingen die Ahold ervan had en over één doelstelling is de retailer ronduit ontevreden: met name de verkoop van verantwoorde producten, in het bijzonder de huismerken. Eigenlijk wilde Ahold al in 2012 alle huismerkleveranciers afkomstig uit landen met een verhoogd risico op niet-duurzame of onethische productiewijzen geaudit hebben.

 

Die twee jaar oude doelstelling is ook vorig jaar niet gerealiseerd: “slechts” tachtig procent van die huismerkleveranciers aan Ahold Europe zijn nu op duurzaamheid en werkomstandigheden gecontroleerd en bij Ahold USA ligt dit percentage nog een stuk lager, namelijk 72 procent. Als het om voedselveiligheid gaat, zijn 97 procent van de Europese huismerkleveranciers gecontroleerd, tegen 94 procent van de huismerkleveranciers van Ahold USA.

 

De vier doelstellingen die nog achterlopen op schema betreft het aantal kinderen dat via Aholds Healthy Living programma een schoolopleiding krijgt, de beoogde vermindering van het aantal wegwerpzakjes dat is uitgegeven bij de kassa’s van Ahold USA, de inkoop van kritische grondstoffen als koffie, thee, cacao, soja, palmolie en vis die dit jaar eigenlijk volledig aan de in de sector geldende certificatienormen zou moeten voldoen, en het imago dat de Aholdwinkels hebben als het om gezondheid gaat. Op dit moment worden 67 procent van de Aholdwinkels gezien als de eerste of tweede gezondheidsretailer in de lokale markt.

 

Start nieuwe ronde inkoop eigen aandelen

Vanochtend maakte Ahold ook bekend dat de eerder aangekondigde nieuwe ronde van de inkoop van eigen aandelen van start gaat: binnen 12 maanden wil Ahold voor nog eens 500 miljoen euro aan eigen aandelen inkopen.

 

De jongste inkoopronde van eigen aandelen sloot Ahold eind vorig jaar af: toen kocht de retailer voor twee miljard eigen aandelen in. Voor een grootste deel werd deze aankoop gefinancierd door de eenmalige opbrengsten van de verkoop van Aholds deelneming in de Scandinavische retailer ICA.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nederlandse maaltijdwinkelketen Stach naar Parijs, Londen en Berlijn

    Stach, de Nederlandse keten van eetwinkels, koestert internationale ambities: na de twee eerste vestigingen in Parijs moeten ook steden als Berlijn, Londen of Hamburg volgen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    “Carrefour zoekt koper voor Italiaanse tak”

    Carrefour overweegt om Italië te verlaten: de retailer zou discrete gesprekken voeren met Europese retailers over een verkoop van de activiteiten in het land. Onder andere Lidl, Esselunga en Conad zouden interesse tonen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nieuwe Aldi-kledingcollectie knipoogt naar “quiet luxury”

    Net als vorig jaar introduceert Aldi bij het begin van de festivalzomer opnieuw een kledinglijn in z’n Belgische winkels, met een bijzonder collector’s item als blikvanger.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN