RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Albert Heijn on hold in Duitsland?

icon
Food28 februari, 2014

Plotse beslissing?

Als ‘AH to go’ in Duitsland inderdaad ‘on hold’ zou worden geplaatst – zoals de Duitse zakenkrant Handelsblatt suggereert – dan zou dat een wel heel urgente beslissing zijn. Een maand geleden opende Albert Heijn immers nog de zesde AH to go-winkel in Duisburg.

 

Volgens het Handelsblatt zou Ahold desalniettemin “de aanval op de Duitse markt afremmen”. Dit zou een gevolg zijn van “een duidelijke winstdaling op de Nederlandse markt.” Ahold-chef Dick Boer zou ook hebben gezegd “dat de opening van verdere winkels zou stoppen, om eerst het Nederlandse bedrijf weer op toeren te krijgen.”

 

AH ontkent: “puur interpretatie”

Albert Heijn zelf ontkent de geruchten. “Het bericht in Handelsblatt berust puur op een interpretatie van een journalist”, zegt AH-woordvoerster Dagna Hoogkamer. “Mogelijkerwijs doordat gisteren is gezegd dat we de focus gaan leggen op het aanpassen van AH to go-winkels in Nederland, omdat veel winkels uit ons netwerk nog niet zijn aangepast aan de laatste vernieuwingen.”

 

Dit houdt volgens Hoogkamer evenwel zeker niet in dat de operatie in Duitsland, zo vlak na de opening van de zesde winkel, wordt bevroren. “We hebben in Duitsland nu zes winkels op zeer diverse locaties (vlakbij een busstation, in het centrum van een stad, in een kantooromgeving, in een metrostation, in een treinstation en in een winkelcentrum) en we blijven daar bouwen aan ons netwerk“, aldus de woordvoerster.

 

Duitsland als veredelde hobby

Dat dit gerucht ontstaat, berust op een breed gevoel van scepsis over de haalbaarheid van Aholds Duitse avontuur. Met kleine winkeltjes is het onmogelijk een degelijke positie te bouwen in die grote markt, dus blijft dit initiatief vooral een veredelde hobby van het management van Albert Heijn. Dat is het gevoel dat leeft en aan Albert Heijn de eer om het te logenstraffen.

 

Toch is het gevoel van scepsis alleszins begrijpelijk, gezien de jaarcijfers die Ahold gisteren heeft gepubliceerd. Daaruit blijken enkele topprioriteiten voor het management van Albert Heijn, en die is niet het minst het herstel van de gemiddelde besteding per klant die bij de marktleider over de vloer komt.

 

Daarnaast vergt de broze relatie met de franchisers en uiteraard de bouw van de online ‘supply chain’ de nodige aandacht. Over de grens is voor Albert Heijn de uitbouw van de operatie in België veel belangrijker dan het Duitse dossier. In België is het zaak om zo snel mogelijk naar de vijftig vestigingspunten te groeien, maar dat valt vooralsnog niet mee.

 

Ahold schaaft aan de formule

Volgens Albert Heijn verandert er dus helemaal niets aan de prioriteitenstelling met betrekking tot de Duitse operatie. Hoewel AH to go geen track record heeft van snelle uitbreiding door de Albert Heijn-organisatie zelf, schaaft Ahold wel aan de formule. Vandaar de vernieuwingen die het doorvoert.

 

“Daarbij gaat het dan om de vernieuwingen zoals je die bijvoorbeeld terugziet in onze winkel in het AMC“, zegt Hoogkamer. “In deze winkel kunnen klanten terecht voor een vers ontbijtje, een gezonde lunch of een lekkere snack, maar ook voor ingrediënten voor de avondmaaltijd, zoals voorgesneden groenten, pasta of een stoommaaltijd. Daarnaast bieden we een aantal basisproducten, zoals tandpasta en deodorant.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food10 december, 2025
    Leonidas: recordomzet maar winst onder druk

    Leonidas heeft een recordjaar achter de rug. Qua omzet dan toch, want de exponentieel duurdere cacao en een verhuis van Brussel naar Nijvel drukten de winst. Desalniettemin investeert de Belgische chocolatier fors in internationale expansie.

  • icon
    Food10 december, 2025
    [In Beeld] Foodmaker Café wil gezonde voeding toegankelijker maken

    Woensdag opende Foodmaker in Brussel de allereerste vestiging van het nieuwe Foodmaker Café concept, een ontmoetingsplek waar gezonde voeding centraal staat. De opening markeert de start van een ambitieus internationaal groeiplan.

  • icon
    Food10 december, 2025
    Poolse nummer drie wil discounters counteren met franchisenetwerk

    Eurocash, de derde grootste supermarktgroep in Polen, sluit 150 winkels en ontslaat 3000 medewerkers om slagkracht te winnen in een erg competitieve markt. De retailer ziet heil in een franchisemodel.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN