RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Albert Heijn on hold in Duitsland?

icon
Food28 februari, 2014

Plotse beslissing?

Als ‘AH to go’ in Duitsland inderdaad ‘on hold’ zou worden geplaatst – zoals de Duitse zakenkrant Handelsblatt suggereert – dan zou dat een wel heel urgente beslissing zijn. Een maand geleden opende Albert Heijn immers nog de zesde AH to go-winkel in Duisburg.

 

Volgens het Handelsblatt zou Ahold desalniettemin “de aanval op de Duitse markt afremmen”. Dit zou een gevolg zijn van “een duidelijke winstdaling op de Nederlandse markt.” Ahold-chef Dick Boer zou ook hebben gezegd “dat de opening van verdere winkels zou stoppen, om eerst het Nederlandse bedrijf weer op toeren te krijgen.”

 

AH ontkent: “puur interpretatie”

Albert Heijn zelf ontkent de geruchten. “Het bericht in Handelsblatt berust puur op een interpretatie van een journalist”, zegt AH-woordvoerster Dagna Hoogkamer. “Mogelijkerwijs doordat gisteren is gezegd dat we de focus gaan leggen op het aanpassen van AH to go-winkels in Nederland, omdat veel winkels uit ons netwerk nog niet zijn aangepast aan de laatste vernieuwingen.”

 

Dit houdt volgens Hoogkamer evenwel zeker niet in dat de operatie in Duitsland, zo vlak na de opening van de zesde winkel, wordt bevroren. “We hebben in Duitsland nu zes winkels op zeer diverse locaties (vlakbij een busstation, in het centrum van een stad, in een kantooromgeving, in een metrostation, in een treinstation en in een winkelcentrum) en we blijven daar bouwen aan ons netwerk“, aldus de woordvoerster.

 

Duitsland als veredelde hobby

Dat dit gerucht ontstaat, berust op een breed gevoel van scepsis over de haalbaarheid van Aholds Duitse avontuur. Met kleine winkeltjes is het onmogelijk een degelijke positie te bouwen in die grote markt, dus blijft dit initiatief vooral een veredelde hobby van het management van Albert Heijn. Dat is het gevoel dat leeft en aan Albert Heijn de eer om het te logenstraffen.

 

Toch is het gevoel van scepsis alleszins begrijpelijk, gezien de jaarcijfers die Ahold gisteren heeft gepubliceerd. Daaruit blijken enkele topprioriteiten voor het management van Albert Heijn, en die is niet het minst het herstel van de gemiddelde besteding per klant die bij de marktleider over de vloer komt.

 

Daarnaast vergt de broze relatie met de franchisers en uiteraard de bouw van de online ‘supply chain’ de nodige aandacht. Over de grens is voor Albert Heijn de uitbouw van de operatie in België veel belangrijker dan het Duitse dossier. In België is het zaak om zo snel mogelijk naar de vijftig vestigingspunten te groeien, maar dat valt vooralsnog niet mee.

 

Ahold schaaft aan de formule

Volgens Albert Heijn verandert er dus helemaal niets aan de prioriteitenstelling met betrekking tot de Duitse operatie. Hoewel AH to go geen track record heeft van snelle uitbreiding door de Albert Heijn-organisatie zelf, schaaft Ahold wel aan de formule. Vandaar de vernieuwingen die het doorvoert.

 

“Daarbij gaat het dan om de vernieuwingen zoals je die bijvoorbeeld terugziet in onze winkel in het AMC“, zegt Hoogkamer. “In deze winkel kunnen klanten terecht voor een vers ontbijtje, een gezonde lunch of een lekkere snack, maar ook voor ingrediënten voor de avondmaaltijd, zoals voorgesneden groenten, pasta of een stoommaaltijd. Daarnaast bieden we een aantal basisproducten, zoals tandpasta en deodorant.”

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nederlandse maaltijdwinkelketen Stach naar Parijs, Londen en Berlijn

    Stach, de Nederlandse keten van eetwinkels, koestert internationale ambities: na de twee eerste vestigingen in Parijs moeten ook steden als Berlijn, Londen of Hamburg volgen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    “Carrefour zoekt koper voor Italiaanse tak”

    Carrefour overweegt om Italië te verlaten: de retailer zou discrete gesprekken voeren met Europese retailers over een verkoop van de activiteiten in het land. Onder andere Lidl, Esselunga en Conad zouden interesse tonen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nieuwe Aldi-kledingcollectie knipoogt naar “quiet luxury”

    Net als vorig jaar introduceert Aldi bij het begin van de festivalzomer opnieuw een kledinglijn in z’n Belgische winkels, met een bijzonder collector’s item als blikvanger.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN