RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Albert Heijn rolt mobiel zelfscannen uit naar 200 winkels

icon
Food5 maart, 2015

Sinds 2012 getest

De vandaag aangekondigde uitrol van mobiel zelfscannen naar 200 winkels, is vanaf volgende week woensdag – 11 maart – realiteit. Het is een gevolg van een succesvolle test die Albert Heijn heeft gedaan in vijf supermarkten: “In 2012 zijn we hiermee gestart bij de Albert Heijn aan het Soendaplein in Haarlem”, zegt woordvoerster Anoesjka Aspeslagh. “Daarna hebben we de test uitgebreid met drie winkels, waar we een aparte app voor zelfscannen aanboden.”

 

In de nieuwe AH XL in Eindhoven die op 4 februari is geopend, konden klanten voor het eerst mobiel zelfscannen met de Appie-app. Vanaf 11 maart kan dit dus bij alle 200 Albert-Heijnwinkels in Nederland waarin klanten nu al met handscanners zelf kunnen scannen. “Dat zal geen invloed hebben op het aantal handscanners dat we in de winkels aanbieden”, zegt Aspeslagh desgevraagd. “Zelfscannen wordt steeds populairer en op deze manier voeren we extra capaciteit toe.”

 

Albert Heijn krijgt meer relevante klantendata

Om met de eigen smartphone te kunnen scannen, moet de klant de Appie-app downloaden en eenmalig de AH Bonuskaart scannen. “Dan kunnen klanten alle producten scannen met de telefoon en daarbij heel eenvoudig switchen tussen hun boodschappenlijstje in de app en het zelfscannen”, aldus Albert Heijn in het persbericht.

 

Klanten rekenen af bij speciale betaalpalen en openen een hekje om de winkel te verlaten door de code op het telefoonscherm te scannen. Om dit allemaal mogelijk te maken, biedt Albert Heijn in al deze winkels gratis WiFi aan.

 

De nieuwe mobiele scanservice heeft voor Albert Heijn als voordeel dat hiermee meer mensen de Appie-app gaan downloaden en daadwerkelijk gebruiken. Zo weet Albert Heijn wie wanneer en waar over de winkelvloer kwam, en wat er werd afgerekend. De koppeling aan de AH Bonuskaart – die eenmalig moet worden gescand voordat de klant met de smartphone kan zelfscannen – is vergelijkbaar met het scannen van de Bonuskaart elke keer als de klant de zelfscanner gebruikt.

 

Van anonieme handscanner naar persoonlijke app

“Bij het gebruik van de gebruikelijke zelfscanner moet je dat bij elke boodschappentrip opnieuw doen, omdat de handscanner anoniem is”, legt Aspeslagh uit. “Bij mobiel zelfscannen met je eigen telefoon hoef je je Bonuskaart maar eenmaal te scannen. Daarna staat je kaartnummer in je Appie-app en kun je gewoon starten. Dat nummer is nodig om de klant te herkennen bij het afrekenen. De gegevens worden niet bewaard, tenzij de Bonuskaart door de klant is geactiveerd.”

 

De toenemende populariteit van zelfscannen heeft een positief effect op het aantal geactiveerde AH Bonuskaarten. Dat is waar Albert Heijn sterk op inzet, want het wil de klanten maatwerk bieden. “Het doen van persoonlijke aanbiedingen is gekoppeld aan de AH Bonuskaart, niet aan het gebruik van de Appie-app en/of de zelfscan”, reageert Aspeslagh. “Het activeren van de Bonuskaart is belangrijk voor de klanten om zoveel mogelijk en persoonlijk relevant voordeel te krijgen bij Albert Heijn.”

 

Dat is niet alleen belangrijk voor de klant, maar ook voor Albert Heijn: “Voor Albert Heijn geldt: hoe beter we onze klanten kennen, des te beter het aanbod dat we hen kunnen doen.”

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nederlandse maaltijdwinkelketen Stach naar Parijs, Londen en Berlijn

    Stach, de Nederlandse keten van eetwinkels, koestert internationale ambities: na de twee eerste vestigingen in Parijs moeten ook steden als Berlijn, Londen of Hamburg volgen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    “Carrefour zoekt koper voor Italiaanse tak”

    Carrefour overweegt om Italië te verlaten: de retailer zou discrete gesprekken voeren met Europese retailers over een verkoop van de activiteiten in het land. Onder andere Lidl, Esselunga en Conad zouden interesse tonen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nieuwe Aldi-kledingcollectie knipoogt naar “quiet luxury”

    Net als vorig jaar introduceert Aldi bij het begin van de festivalzomer opnieuw een kledinglijn in z’n Belgische winkels, met een bijzonder collector’s item als blikvanger.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN