RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Alcoholvrij en speciaal bier doen het goed

icon
Food20 augustus, 2015

Kwart drinkt maandelijks alcoholvrij bier

Volgens Nederlandse Brouwers drinkt 45 procent wel eens alcoholvrij bier. In 2011 was dat nog maar 26 procent. 24 procent drinkt het minstens één keer per maand. Dat is een stijging van 7 procent ten opzichte van 2014.

Daarnaast doen ook de biermixen, zoals radler, het steeds beter. 43 procent van de bierdrinkers zou dit soort bier al eens drinken. 29 procent drinkt het zelfs minstens één keer per maand. Een jaar geleden was dat nog maar 18 procent. Dat blijkt uit het Nationaal Bieronderzoek, dat Nederlandse Brouwers hield bij 1.000 bierdrinkende Nederlanders.

Nog opvallender is het succes van speciaal bier: 78 procent van de bierdrinkers drinkt af en toe speciaal bier. Dat is voor een groot stuk te danken aan de beleving rond bier, die de voorbije jaren een stuk belangrijker is geworden. Het meest populaire speciaal bier is witbier: het wordt door 39 procent van de ondervraagden gedronken.

 

Pils blijft toch het populairst

Pils blijft het meest populaire bier, maar moet wel een daling toegeven ten opzichte van 2014. Toen dronk 82 procent het minstens één keer per maand. In 2015 was dat nog maar 80 procent.

“We zien steeds vaker dat consumenten bewust en op een verantwoorde manier genieten van een glas bier”, zegt Cees-Jan Adema, directeur Nederlandse Brouwers. “Naast een duidelijke stijging van de afzet van speciaalbier, groeit ook de consumptie van alcoholvrij en laag alcoholisch bier – zoals radler. Consumenten kiezen bewust voor een bier dat bij een specifiek moment past.”

Volgens het onderzoek is het aantal Nederlanders dat minimaal één keer per maand drinkt met 2 procent gestegen naar 47 procent. Bij mannen is dat 67 procent, bij vrouwen slechts 28 procent. Al is het aantal bij vrouwen wel met 4 procent gestegen, terwijl het bij mannen stabiel is gebleven ten opzichte van een jaar eerder.

De totale bierafzet van de leden van Nederlandse Brouwers is in 2014 met 3 procent gestegen naar 11,5 miljoen hectoliter. Dit terwijl de totale markt met ruim anderhalf procent is gedaald.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Kroger keert Ocado 300 miljoen uit wegens sluiting magazijnen

    Ocado krijgt een eenmalige betaling van 300 miljoen euro van Kroger, nadat de Amerikaanse retailer drie robotmagazijnen sluit en een geplande site schrapt. Dat is toch een kleine troost voor de geplaagde Britten.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe

    Upfront opende vandaag zijn eerste supermarkt in Rotterdam, maar kijkt meteen verder: het merk van sportvoeding start nu al de zoektocht naar vier extra locaties.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Zondagsopening: Colruyt, Aldi en Lidl niet zinnens het voorbeeld van Carrefour te volgen

    Nu Carrefour een akkoord heeft bereikt met de vakbonden over de zondagsopening in haar geïntegreerde winkels, verhoogt de druk op concurrenten die (nog) niet op zondag openen. Maar voorlopig houden zij de boot af.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN