RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

icon
Food7 juli, 2020

Een btw-verlaging leidt in Duitsland tot een ongeziene prijzenoorlog, waarbij aartsrivalen Aldi en Lidl vergelijkende advertenties inzetten om het prijsleiderschap op te eisen.

 

Prijsvergelijkingen

Om de consumptie aan te zwengelen heeft de Duitse regering beslist om de btw-tarieven tijdelijk te verlagen: het reguliere tarief daalt van 19% naar 16% en het verlaagde btw-tarief voor voeding gaat van 7% naar 5%. De verlaging geldt sinds 1 juli tot het einde van het jaar, en is onderdeel van een ruimer economisch stimuleringspakket. Er is echter een onbedoeld neveneffect: foodretailers – en vooral de harddiscounters – grijpen deze maatregelen aan om een nieuwe prijsoorlog te ontketenen.
 

Lidl verlaagde de prijzen in alle filialen al vervroegd op 22 juni: de filialen hangen vol rode prijskaartjes met de boodschap “Preis gesenkt!” (Prijs verlaagd!). Dat leidde meteen tot een reactie van Aldi: de discounter heeft àlle prijzen met 3% verlaagd en geeft daar bovenop voor veel voedingsproducten een extra korting van nog eens 1%. Beide retailers publiceren prijsvergelijkingen om te bewijzen dat ze de goedkoopste zijn. Lidl beweert 11,07 euro goedkoper zijn dan de grote rivaal met een winkelmandje van ongeveer 70 artikelen. Aldi Süd echter zegt in een andere vergelijking bijna 9 euro goedkoper te zijn dan z’n concurrenten.

 

Achterstand inhalen

Leuk detail: Aldi noemt zich in advertenties al een tijdje ‘der Erfinder von günstig’ (‘de uitvinder van goedkoop’) terwijl Lidl zich nu profileert als ‘der Erfinder von beste Qualität und günstig’) (‘de uitvinder van de beste kwaliteit en goedkoop’). Het is duidelijk een frontale confrontatie…
 

Er is een reden waarom beide discounters nu het voortouw nemen in een prijsoorlog: zij hebben tijdens de lockdown namelijk minder dan de grote supermarktketens kunnen profiteren van het gewijzigd koopgedrag, waarbij consumenten meer verse voeding kochten. Volgens GfK steeg de verkoop bij supermarktketens zoals Edeka en Rewe in april met 26%, terwijl discounters als Aldi en Lidl een stijging van “slechts” 20% noteerden. De discounters vallen nu de mainstream supermarkten aan om hun achterstand in te halen, denkt Lebensmittel Zeitung. De btw-verlaging biedt hen een spectaculaire kans om het eigen prijsimago te versterken.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap die ook andere retailers treft.

  • icon
    Food27 mei, 2025
    Strengere reclameregels voor ongezonde voeding botsen op scepticisme

    Voedingsbedrijven en retailers leggen zichzelf strengere regels op rond marketing naar jongeren: de leeftijdsgrens gaat omhoog, de toepassing rond scholen en op sociale media wordt strikter. Maar zelfregulering krijgt ook kritiek.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN