RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Megafusie op stapel tussen Aldi Nord en Aldi Süd”

icon
Food26 februari, 2020

Volgens het Duitse blad Manager Magazin broeden discounters Aldi Nord en Aldi Süd op een – tot nu toe geheim – plan om vanaf 2022 als één bedrijf te opereren. De retailer ontkent, maar dat beide rivalen steeds meer toenadering zoeken, is zonneklaar.

 

Streven naar efficiëntie

Volgens het doorgaans goed geïnformeerde managementblad zouden beide discountketens de fusieplannen al twee jaar geleden hebben vastgelegd in een zeven pagina’s tellend intern document. Daarin staat dat de discounters streven naar één gezamenlijk bestuurde associatie, die dan zou georganiseerd worden als een “Noord-Zuid bedrijf”. De fusie is bedoeld om dubbele structuren te elimineren: de discounters hopen een hogere efficiëntie te bereiken en tot 50% te besparen op personeelskosten.

 

Aldi Süd heeft de berichtgeving intussen formeel ontkend: er is geen organisatorische of juridische fusie gepland, zegt de retailer in een communiqué. De economische onafhankelijkheid van beide huizen zou behouden blijven. Wel geeft de discounter toe dat hij op inkoopvlak veel nauwer met zijn noordelijke rivaal samenwerkt dan in het verleden.

 

Toenemende concurrentie

De achtergrond van de geplande megafusie is de toegenomen druk op de discounters in de afgelopen jaren, schrijft Manager Magazin: de twee ketens hebben op hun thuismarkt te kampen met toenemende concurrentie van Edeka en Rewe, maar ook van andere discounters zoals Lidl. Recent nog raakte bekend dat de harddiscounters het in Duitsland moeten afleggen tegen de grote supermarktketens, omdat consumenten steeds hogere eisen stellen op het vlak van winkelbeleving en duurzaamheid. Ook in Nederland hebben Aldi en Lidl vorig jaar marktaandeel verloren.

 

Dat laat zich voelen in beide organisaties: Aldi Süd werkt aan een herstructurering waarbij regionale kantoren worden gesloten en 580 werknemers moeten vrezen voor hun baan. Aldi Nord moest in boekjaar 2018 voor het eerst rode cijfers publiceren, omdat de kosten voor het ambitieuze winkelvernieuwingsprogramma sterk opliepen.

 

IT en huismerken

De eerste stappen in de fusie zijn al gezet, stipt het blad aan. Beide bedrijven stemmen de IT-infrastructuur op elkaar af en hebben een overeenkomst gesloten met een gezamenlijke dienstverlener voor kredietkaarten. Ze doen ook beroep op hetzelfde marketingbureau. Ook raakte vorig jaar al bekend dat beide retailers hun huismerkenaanbod uniformiseren: frisdrankmerk Topstar wordt bij Süd vervangen door River, dat tot nu toe alleen bij Nord wordt verkocht. Klanten van Aldi Nord zien hun vertrouwde Milsani-yoghurtjes dan weer vervangen worden door het ‘zuidelijke’ Milfina. Ook hier gaat het om schaalvoordeel en efficiëntie.

 

Volgens de berichtgeving bepaalt Aldi Süd het tempo van de fusie. Het bedrijf wil naakte ontslagen vermijden, maar de ondernemingsraden zijn sceptisch. “De organisatorische veranderingen vormen een van de grootste uitdagingen in de geschiedenis van het bedrijf”, citeert het blad de Aldi Süd-werkgroep “Fit for Change”.

 

Aldi splitste op in 1961 na onenigheid tussen de broers Theo en Karl Albrecht over de verkoop van sigaretten. Alle familieleden die bij de vete betrokken waren, zijn intussen overleden. De twee discounters hebben wereldwijd 210.000 mensen in dienst, met 11.000 winkels op vier continenten. Er zouden bij een fusie geen problemen mogen ontstaan op het gebied van de antitrustwetgeving, aangezien Aldi Nord en Aldi Süd tot dezelfde familie behoorden.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food5 juni, 2025
    Albert Heijn brengt generatieve AI naar de winkelvloer

    Albert Heijn zet een nieuwe stap in de digitalisering van haar supermarkten met de introductie van een AI-gedreven assistent voor winkelmedewerkers.

  • icon
    Food5 juni, 2025
    Belgische bierconsumptie daalde met een vijfde in tien jaar

    Belgen drinken zowat 20% minder bier dan tien jaar geleden, en tegelijk staat ook de bierexport onder druk – nu nog meer door de nieuwe Amerikaanse invoertarieven op aluminium. Ondanks die perfecte storm blijven de brouwers investeren.

  • icon
    Food5 juni, 2025
    Blokkades bij Lidl wegens “ondraaglijke” werkdruk

    Werknemers van Lidl blokkeren vanochtend de vijf Belgische depots van de discounter wegens de werkdruk, die ze “onhoudbaar” noemen. Daardoor is de bevoorrading van de winkels volledig stilgelegd. De vakbonden eisen dat de directie met een concreet plan komt om de situatie te verbeteren, anders volgen mogelijk stakingen in de...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN