RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Amazon lanceert "hele gewone" supermarktketen

icon
Food19 februari, 2020

Amazon lanceert een nieuwe fysieke supermarktketen. Vlakbij Los Angeles timmert de e-commercereus aan een verrassend ‘normaal’ uitziend supermarktconcept, dat vermoedelijk Amazon Fresh gaat heten.

 

Amazon Fresh gaat fysiek

Die eerste eigen fysieke supermarkt wordt 3.000 m² groot en moet een meer mainstream foodconcept worden dan de premiumketen Whole Foods die het bedrijf in 2017 overnam. De retailer wil er ook zijn aanbod massamerken zoals Coca-Cola en Tide kwijt kunnen.

 

Wat opvalt, is verrassend genoeg hoe traditioneel de winkel lijkt te worden. Dat bericht althans persbureau Bloomberg, dat een kijkje mocht gaan nemen in de vestiging in opbouw. Zo komen er gewone winkelrekken, bedieningstogen voor vlees en zeevruchten en een traiteurkeuken onder de naam Fresh Kitchen voor soepen en bereide gerechten. Er komen zelfs gewoon kassa’s.

 

Als technologie maakt de vestiging gebruik van de digitale prijstags die Amazon ook al inzet in zijn andere fysieke winkels zoals Amazon Go, Amazon Books en Amazon 4-Star. Hiermee kunnen prijzen en aanbod onmiddellijk worden aangepast. De belangrijkste innovatie is echter de uitgebreide ophaal- en retourzone aan de ingang van de winkel: de e-commercegigant rekent er duidelijk op dat de supermarkt een belangrijk lever- en afhaalpunt wordt. Er is dan ook een uitgebreide opslagruimte voor pakjes.

 

Al twaalftal locaties?

Wellicht wil Amazon met het supermarktconcept online en fysiek boodschappen doen met elkaar verweven: Bloomberg vermoedt dat boodschappen vanuit de winkel ook thuisbezorgd kunnen worden en mogelijk kunnen klanten in de winkel meteen ook bulkproducten bestellen terwijl ze hun verse voeding ter plaatse kiezen.

 

De retailer zou al een twaalftal locaties op het oog hebben, maar dat wil het bedrijf zelf niet bevestigen. In de buurt van Los Angeles heeft Amazon alvast het huurcontract van twee vroegere supermarktpanden overgenomen en ook een voormalige Babies “R” Us-winkel wordt momenteel omgevormd tot Amazon-vestiging. Voor dat laatste pand vroeg de reus uit Seattle eerder al een vergunning aan om sterkedrank te verkopen, wat zou passen in plannen om er een supermarkt te openen.

 

Amazon wil niet kwijt hoe het de logistiek zal organiseren voor de nieuwe formule: zullen de distributiecentra van Whole Foods worden gebruikt? Maar wat dan met de vele nieuwe productlijnen en assortimenten?

 

Boodschappenlevering begint aan te slaan

Duidelijk is in ieder geval dat de retailreus vastberaden is om de foodretail, het laatste bastion waar de e-commercespeler nog niet sterk staat, te kraken. In meer dan 2.000 Amerikaanse steden worden boodschappen al binnen de twee uur thuis geleverd, vaak vanuit de Whole Foods-winkels in de buurt. De supermarkten van de keten worden dan ook steeds meer aangepast aan de e-commercefunctie. Zo maakte de koffiebar aan de ingang in Philadelphia recent plaats voor Amazon-lockers en afhaalbalies. 

Boodschappenleveringen beginnen aan te slaan, ziet CFO Brian Olsavsky: Amazon zag de online foodomzet in het laatste kwartaal van 2019 meer dan verdubbelen ten opzichte van een jaar eerder. Als extra duwtje in de rug wordt de leverdienst Amazon Fresh voortaan gratis voor Prime-leden. Voorheen kostte de boodschappendienst nog bijna 15 dollar per maand. 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN